Hade inte lika många kottar som du men på god väg.

Ska också bli bättre på att vattna den, sen är det bara att hålla tummarna.

Mvh

Liiisa :)

Kottarna kom i horder förra sommaren...det som syns på bilden är det torra resterna efter att de fröat av sig....men nu jäklar! 8)

Även jag är mycket imponerad av kunskapen som finns här. Måste få fråga.......varför skära med kniv? Mår den inte bra av att putsas med sekatör?

Kottansad (med en häcksax - hade ingen vettig brödkniv) och vattnad varannan dag så tror jag det finns hopp i all bedrövelse faktiskt....hoppas den tar sig!

Freesia - jag föreslog kniv på en ung thujahäck (hm - Calles såg ju faktiskt för risig ut - och vi har inte fått bildbevis efter att han härjat med den ;)). När häcken är relativt jämn i sidorna går man ett par ggr/säsong över häckens sidor med kniv men man skär bara de yttersta topparna. Detta befrämjar tillväxten och tätheten - något som inte blir lyckat om man låter häcken bli för bred. När häcken är 'färdig' fungerar det utmärkt med elklippare.

Höjden rör man absolut inte förrän den uppnått den höjd man vill ha.

Återkommer med bilder när resultatet kommer....nu har det regnat en del men jag har vattnat likväl....

Tycker mig se den liiiite piggare!

Måste nog börja vattna våran häck oxå, så att folk ser att vi har en :-/

Hemmakatten
Hemmakatten skrev:
Massiv och massiv, hhmmm. :p Ni skulle se den oerhört sällsynta pelargon (fick av Sophia) jag råkade glömma hos Yonna! Ja, jag har då inte sett den sen dess.:-/ Yonna hävdar fortfarande att den har en anstrykning av grönt längst nere vid stammen...... :-/ :-X  8)
Vill härmed ta tillbaka alla mina "negativa"  8) tankar om Yonnas pelargonintresse. ;) Bifogar en bild, ett bevis!! :D på att pelargonen har kommit hem till mig och den lever och har en alldeles underbar blomma!! Håll med om att den är speciell!  :) :D

DSCN0333.jpg

Hemmakatten
Calle! Hur går det för häcken? Mår den bra nu och ser bättre ut, eller?

Ja den mår mycket bättre tack....har vattnat som en dåre i sommar....många kubik blev det....men vatten är ju billigt. Det går inte över en natt men det tar sig helt klart.

Topparna är strålande gröna och fina men även sidorna har börjat få färg. Resterna av de gamla kottarna hänger dock kvar....kommer nog göra så ett tag till verkar det som.

Annars har jag min vana otrogen varit forumfrånvarande pga vistelse på landsstället.

Se ya! ;)

/Calle

Bättre och bättre dag för dag....nya gröna fina skott kommer hela tiden. Får snart beskära den igen......tipsen ovan var guld värda.
:D

Javisst gör vatten underverk på Thuja häckar...
Efter (som sagt i tidigare svar här) 15 år med en thuja smaragd häck...

Glöm nu inte Calle Anka att vattna den rejält under hösten också (om den är torr, hösten vill säga). Så slipper du samma fenomen till våren (brun).

I promise....men i vår bor jag någon annanstans då vi skall bygga hus nu....

Med detta o-väder så behövs det inget vatten! ;D

/Donald

Lovade visst en bild ovan....här kommer den med resultatet, före och efter!

tujan.jpg

hej,

undrar hur det gick men din Tuja, har exakt samma problem som du ....:eek:

har du några tips???

/
3leh

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.