Jag köpte först en Acetec soprtionsavfuktare. Den körs bara om det är under 7 grader i krypgrunden vilket det aldrig är. Fördelen är att den går att montera om man har begränsad höjd. Den är mycket effektiv och sänker fuktigheten till valt värde. Nackdelen är att den drar mer el än en kondensavfuktare.Jag monterade därför en Woods kondensafuktare som fungerar lika bra bara det inte är för kallt. Som det har varit så är det bara kondensaavfuktaren som behöver gå om det inte blir riktigt kall ute. Blir det kallt under grunden så behöver man inte så mycket avfuktning. Du ser min graf längre upp som jag la in den 6:e augusti 2018.
Trygghetsvakten sänker bara fuktigheten vid trossbotten. De jag har sänker fuktigheten i hela utrymmet.

• Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Hoppar in i den här tråden några år senare. Står inför valet att installera avfuktare eller Trygghetsvakt pga hög rel luftfukt i torpargrund. Hur gjorde ni? Blev det bra?
Vi valde en adsorptionsavfuktare i grunden, har även satt upp egna sensorer för att mäta fukten samt plastat in marken med åldersbeständig plast. Det vart bra och vi är nöjda.

• Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.