Hej, jag är helt ny här på sidan, så jag ber om ursäkt i förväg om jag ställer korkade frågor, men nu till rubriken.

Jag och min sambo har nyligen köpt vårat första hus, huset är byggt på en krypgrund, 121 kvm.

Säljaren av huset har tidigare haft en avfuktare i grunden, men vid besiktning av grunden visade det sig att avfuktaren var trasig och fuktnivåerna var relativt höga, vi kom överens med säljaren av huset att hyra en avfuktare fram till tillträdesdagen och dela på kostnaderna.

Nu till frågan, är det någon som har testat Tryghetsvakten för krypgrund? Fungerar dessa? Vi står i valet och kvalet om vi ska köpa en avfuktare för grunden eller prova TV.
Priset skiljer sig dock ganska markant mellan dessa två, men eftersom vi har planer på att bo där under en lång tid framöver så vill vi såklart ha den bästa lösningen.
Väljer vi TV, så måste vi sanera grunden och plasta in den, men väljer vi en avfuktare så behöver vi i princip inte göra något annat än att ställa ner den i grunden.

Vad rekommenderar folk för lösning? Vad har ni i era krypgrunder?

Tacksam för svar :)

T
Skulle rekommendera en fejkad varmgrund i kombination med avfuktare.

Får du dom bästa förutsättningarna till en relativt liten kostnad.

Finns självklart bättre lösningar med de är inte motiverat att göra prismässigt anser jag

T
Skulle väl egentligen säga att de viktiga är vad du inte gör.

Har sett förmånga förståsigpåare helt förstört sina hus men egna dumma lösningar.

T totalpeter skrev:
Skulle väl egentligen säga att de viktiga är vad du inte gör.

Har sett förmånga förståsigpåare helt förstört sina hus men egna dumma lösningar.
Men det är ju därför jag ställer frågan, vi vill göra rätt från början, TV låter skit bra, men fungerar den verkligen i praktiken?

TV funkar bra, det är ju en termisk avfuktare helt enkelt. Jag tror den är billigare i driftkostnad än en vanlig sorptionsavfuktare eftersom den inte behöver gå hela tiden, det finns lite logik.

Det du får med en sorptionsavfuktare är ett undertryck, det kanske man vill ha, då krypgrunder inte alltid luktar gott och man kanske inte har tätt upp till bostadsytan.

Jag tror dock det blir bra vad du än väljer!

Och man ska helst även plasta in osv när man har en vanlig avfuktare, då slipper den gå lika mycket.

T
A Ante_83 skrev:
Men det är ju därför jag ställer frågan, vi vill göra rätt från början, TV låter skit bra, men fungerar den verkligen i praktiken?
Japp det är en bra lösning i kombination med andra lösningar.
Använd flera så får du en bra helhet.
Rekommenderar fortfarande fejkad varmgrund i kombination med TV

Sorptionsavfukate skulle jag gå på. Kostar inte mer en en luftvärmepump (20-30 tusen). Den kan ställas in för kontinuerlig drift om du vill ha lite undertryck i grunden. Eller enbart styras av en hygrometer. Då drar den inte ström annat än när den arbetar. Enkelt, tryggt, överskådligt (display med statistik i huset). Trygghetsvakten har begränsningar i hur mycket fukt den kan driva ut. Med rätt sorptionsavfuktare behöver du inte vara orolig. Eftersom TV inte kostar så mycket kan man ju börja med den, men komplettera med en bra hygrometer med display och statistik separat, så kan du ha koll. Skulle det sedan visa sig att trots TV att det inte blir tillräkligt avfuktat, så får man gå vidare till en sorptionsavfuktare.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Sorptionsavfukate skulle jag gå på. Kostar inte mer en en luftvärmepump (20-30 tusen). Den kan ställas in för kontinuerlig drift om du vill ha lite undertryck i grunden. Eller enbart styras av en hygrometer. Då drar den inte ström annat än när den arbetar. Enkelt, tryggt, överskådligt (display med statistik i huset). Trygghetsvakten har begränsningar i hur mycket fukt den kan driva ut. Med rätt sorptionsavfuktare behöver du inte vara orolig. Eftersom TV inte kostar så mycket kan man ju börja med den, men komplettera med en bra hygrometer med display och statistik separat, så kan du ha koll. Skulle det sedan visa sig att trots TV att det inte blir tillräkligt avfuktat, så får man gå vidare till en sorptionsavfuktare.
Ok, tack för svar. Vi är intresserade av TV, men är som sagt oroliga att den inte ska räcka till, och eftersom det redan står en avfuktare sen tidigare i grunden så kanske det är ett bra alternativ och fortsätta med det. Du har inte möjligtvis någon länk till en bra sorptionsavfuktare?

A Ante_83 skrev:
Ok, tack för svar. Vi är intresserade av TV, men är som sagt oroliga att den inte ska räcka till, och eftersom det redan står en avfuktare sen tidigare i grunden så kanske det är ett bra alternativ och fortsätta med det. Du har inte möjligtvis någon länk till en bra sorptionsavfuktare?
Dessa är bra: https://se.aceteconline.com/
De har även bra support, man kan kontakta dem och få förslag. Annars vet jag att vissa köra Munthers, som är billigare tror jag.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Dessa är bra: [länk]
De har även bra support, man kan kontakta dem och få förslag. Annars vet jag att vissa köra Munthers, som är billigare tror jag.
Tack, får bolla lite idéer så blir det nog bra.

harry73
Vilka fuktvärden hade ni? När gjordes mätningen?
Hur ser krypgrunden ut?

harry73 harry73 skrev:
Vilka fuktvärden hade ni? När gjordes mätningen?
Hur ser krypgrunden ut?
Mätningarna gjordes i Juli av Anticimex och luftfuktigheten låg på 83%, alltså över kritisk nivå. Hur grunden ser ut har jag ingen aning om då vi inte får tillträde till huset fören 1 november.
Vi har också haft Previda där som har kontrollerat grunden, det är dessa som säljaren valt att hyra avfuktaren från, enligt honom var det inget som avvek i grunden.
Men som sagt, har ingen aning om hur den är konstruerad.

A Ante_83 skrev:
Mätningarna gjordes i Juli av Anticimex och luftfuktigheten låg på 83%, alltså över kritisk nivå. Hur grunden ser ut har jag ingen aning om då vi inte får tillträde till huset fören 1 november.
Vi har också haft Previda där som har kontrollerat grunden, det är dessa som säljaren valt att hyra avfuktaren från, enligt honom var det inget som avvek i grunden.
Men som sagt, har ingen aning om hur den är konstruerad.
Börja med att se till att marken i krypgrunden är städad och att det ligger åldersbeständig plast.
Vänta ett tag efter det och mät värdena igen.
Har du några bilder som du kan lägga upp?

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Att avfukta kostar energi och desto bättre du kan undvika att få fukt i krypgrunden, desto mindre avfuktning behövs.

En fuktmätare i krypgrunden med avläsning uppe i huset är en bra investering, och sen regelbundna kontroller inne i krypgrunden. (luktar det unket, ser man mögel, finns det mycket spindelväv)

harry73
A Ante_83 skrev:
Hur grunden ser ut har jag ingen aning om då vi inte får tillträde till huset fören 1 november.
följde du inte med besiktningsmannen in i krypgrunden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.