Intressant tråd.... läste dock bara inlägg nr 1, dvs det som innehöll nollvisionen från Vägverket. Ett viktigt mål att jobba mot!
Snart är dödsolyckorna färre i trafiken än dödsfall orsakade självmord. Vad stolta vägverket, och vi kan vara då!
Återigen, jag önskar ingen att dö eller skadas. Men är nollvisionen så bra? Är det rätt prioritering i jämförelse med andra skadeslag? Om jag inte minns fel ligger de nämnda självmorden på > 1000 döda/år medan trafiken nu är nere på 450-500 döda/år. Samtidigt satsas ganska stora pengar ~ 18 Mkr/räddat liv enligt VV. Jag är ganska säker på att det inte satsas motsvarande på att förebygga suicid! Alltså VV har jobbat bra, nu kanske samhället skall satsa mer på annat, eller????
Nu hoppas jag iof inte att debatten behöver handla om detta. VV nollvision har varit ett bra verktyg, men måste ses i ett perspektiv mot andra skadeslag och mot de kostnader och inskränkningar av indivdens frihet som att ytterligare pressa skadestatistiken faktiskt innebär.
Avslutningsvis, jag är född på 70-talet och borde därmed också vara död enligt mailet Cheesus återgett. Sommaren är definitivt här (+28), jag är nybliven pappa och livet är just nu ganska bra för att vara död