9 861 läst · 32 svar
10k läst
32 svar
Trygga Hem eller Securitas larm?
Tja, difference tog ju upp en fyra år gammal tråd..... Så det kan inte vara så farligt med lite äldre grejer
Men allvarligt så håller jag med RilleRock m.fl.. Varför skulle man vilja byta ut fungerande komponenter? Gör de nya komponenterna något som de gamla inte klarade? Dessutom, kör man trådat så kan man enkelt byta detektorer en och en, istället för att byta hela systemet. Eller har det nu kommit en standard för trådlösa larm så att man kan blanda komponenter från olika leverantörer (Z-wave räknas inte)?
Men allvarligt så håller jag med RilleRock m.fl.. Varför skulle man vilja byta ut fungerande komponenter? Gör de nya komponenterna något som de gamla inte klarade? Dessutom, kör man trådat så kan man enkelt byta detektorer en och en, istället för att byta hela systemet. Eller har det nu kommit en standard för trådlösa larm så att man kan blanda komponenter från olika leverantörer (Z-wave räknas inte)?
Medlem
· Stockholms län
· 79 inlägg
Det är inte speciellt vanligt med störningsutrustning idag. Men om det störs ut när larmet är aktiverat kommer ju kontakten mot larmoperatören tappas oxh de ringer upp. Om inte så börjar sirenen tjuta oavsett.
Sen vet ju alla att 99 procent av anledningen till att ett larm kan hjälpa, är larmdekalerna på huset. Så man kanske bara skulle lägga en hundring på såna?
Skönt att vi bor så bra man kan för att minimera risken för inbrott också.
Skaffar larm med kamera koppla mot larmoperatören lika mycket, om inte mer, pga brandlarmet och verifiering via kamera, med direktlarm till brandkår och polis.
Sen vet ju alla att 99 procent av anledningen till att ett larm kan hjälpa, är larmdekalerna på huset. Så man kanske bara skulle lägga en hundring på såna?
Skönt att vi bor så bra man kan för att minimera risken för inbrott också.
Skaffar larm med kamera koppla mot larmoperatören lika mycket, om inte mer, pga brandlarmet och verifiering via kamera, med direktlarm till brandkår och polis.
Det här med direktlarm till brandkår och polis man man glömma som privatperson. Det förekommer inte mer än i undantagsfall för enstaka personer som har högt skyddsbehov. Jag är egentligen mycket intresserad av hur larmbolagen säljer in detta med kameraverifiering och hur många händelser det har varit som har ringts ut till brandkår. Polis kommer inte åka på något liknande (tyvärr).
Larmdekaler hjälper eventuellt, oklart hur mycket. Om larmfirman ringer upp vid störning beror på massor av parametrar, bl.a. hur snabbt larmet konstaterar störning och vad larmfirman har för polltid. Jag kan absolut hålla med om att det troligen inte är så vanligt med störsändare idag men det är nog mer för att det inte behövs.
Det finns massor av åtgärder att göra innan man skaffar larm. Som t.ex. riktiga fönster och dörrar, brytskydd, fönsterlås, välplanerad trädgård, belysning mm....
Larmdekaler hjälper eventuellt, oklart hur mycket. Om larmfirman ringer upp vid störning beror på massor av parametrar, bl.a. hur snabbt larmet konstaterar störning och vad larmfirman har för polltid. Jag kan absolut hålla med om att det troligen inte är så vanligt med störsändare idag men det är nog mer för att det inte behövs.
Det finns massor av åtgärder att göra innan man skaffar larm. Som t.ex. riktiga fönster och dörrar, brytskydd, fönsterlås, välplanerad trädgård, belysning mm....
Produkter som diskuteras: "fönsterlås"
Fönsterlås
Fönsterlås kan vara en väsentlig säkerhetsfunktion i hemmet eller arbetsplatsen. De är utformade för att ge extra skydd mot inbrott och att förhindra oavsiktligt öppnande av fönster, särskilt viktigt i hushåll med små barn.
Läs mer
Bara en reflektion; vi hade en serie inbrott i området för 2,5 år sedan (13 inbrott på 3 v). ALLA inbrotten skedde i hus utan larmdekaler, även om husen utan larmdekaler låg "sämre" till från en inbrottstjuvs synvinkel (mer insyn, mer lampor, bra dörrar/fönster, större risk för upptäckt osv.). Enligt polisen var det förmodligen proffesionella inbrottstjuvar, baserat på hur de tog sig in etc.
Av den erfarenheten drar jag slutsatsen att bara närvaron av ett larm, och osäkerheten för tjuven att inte veta om och när det kommer väktare/polis är oerhört avskräckande.
Sen kan självklart andra personer ha andra erfarenheter, och åsikter som man baserat sina uppfattningar på.
Av den erfarenheten drar jag slutsatsen att bara närvaron av ett larm, och osäkerheten för tjuven att inte veta om och när det kommer väktare/polis är oerhört avskräckande.
Sen kan självklart andra personer ha andra erfarenheter, och åsikter som man baserat sina uppfattningar på.
Redigerat:
Jag har verisure och är nöjda med dom.
Larmdekaler som alla känner igen seriöst. Inget chlas Olsson dekaler med en kofotsbild....
Känns bra att få reda på direkten om ngt händer i huset!!
Hade jag inte haft larm och fått inbrott hade jag ju skaffat ett dagen efter som alla andra gjort som haft inbrott. Endel tjuvar kommer ju en till två månader efter inbrottet för att stjäla nya vitvaror Manson försäkrings bolaget eller du ersatt....
Men visst kostar det en 10:-à om dagen!!!
Blir pengar i längden men känns det bättre kan man dra in på ngt annat lätt....?
Larmdekaler som alla känner igen seriöst. Inget chlas Olsson dekaler med en kofotsbild....
Hade jag inte haft larm och fått inbrott hade jag ju skaffat ett dagen efter som alla andra gjort som haft inbrott. Endel tjuvar kommer ju en till två månader efter inbrottet för att stjäla nya vitvaror Manson försäkrings bolaget eller du ersatt....
Blir pengar i längden men känns det bättre kan man dra in på ngt annat lätt....?
I min roll som nyhetsfotograf kan jag påminna mig åtminstoe tre larm de sista åren här i Blekinge där sos i larmet skrivit "väktare möter upp" eller "larmcentral bekräftar rökutveckling" så nog används kamerorna även hos "vanligt folk"
Bra, fakta i målet, även om det är anekdotiskt.
Hur många larm finns det installerade i Blekinge tro? Över vilken tidsperiod (sista åren är lite ospecifikt)?
Det var ju inte så att jag sa att man inte kollar efter rökutveckling, det jag sa var att polisen inte åker på dessa larm. Räddningstjänsten kan mycket väl göra det men det skulle då vara intressant att veta hur ofta (och hur ofta det missas).
Hur många larm finns det installerade i Blekinge tro? Över vilken tidsperiod (sista åren är lite ospecifikt)?
Det var ju inte så att jag sa att man inte kollar efter rökutveckling, det jag sa var att polisen inte åker på dessa larm. Räddningstjänsten kan mycket väl göra det men det skulle då vara intressant att veta hur ofta (och hur ofta det missas).
Ett exempel på hur detta kan gå till:tommib skrev:
https://www.byggahus.se/forum/villa...ct-vilket-skamt-2.html?perpage=15#post1556717
Jag har full förståelse för att det många gånger kan vara estetiskt snyggare utan kablar.Riki76 skrev:Jag har verisure och är nöjda med dom.
(Dock är många av de trådlösa enheterna riktigt fula).
Det känns tryggt med välkända klistermärken på rutorna och man betalar en relativt hög kostnad för detta.
Helt OK.
Men man skall inte bli lurad att de trådlösa larmen är lika säkra som trådbundna larm.
Det finns en anledning till varför inget försäkringsbolag godkänner trådlösa larm i en klassad larmanläggning.
I de fall störningsutrustning används och inte installatören ställt in alltför lång tid innan avbrottsraportering till larmcentral sker så ringer de upp för just ett tekniskt fel ev ett sabotage.
Det kommer inte larma något på plats med sirener som någon verkar tro.
I en trådad anläggning så brukar man till företag likställa sabotage som inbrottslarm när larmet är tillkopplat.
Det sade du det också... men du sade att man normalt inte kollar i privatpersoners kameror om de inte har speciella skyddsbehov =)
Nja, ok. Jag var lite otydlig där. Vad jag menade var att polisen inte åker på larm hos privatpersoner oavsett om det syns en tjuv på bild eller inte. Det är tyvärr för låg prioritet på larmet. Trots allt är det ett brott mot egendom och inte liv och hälsa.... Om inte polisen skulle råka stå på nästa gata är tjuven dessutom borta sedan länge när de kommer fram.
Att räddningstjänsten ev rycker ut om man från larmcentralens sida kan bekräfta att det är rökutveckling är mer troligt. Inte heller de åker på automatlarm hos privatpersoner som inte är verifierade (i det material jag har läst i alla fall).
"Kollar i privatpersoners kameror" är lite fel formulerat. Visst kollar larmbolaget om du har betalat dem för att göra det, men polisen gör det inte.
Att räddningstjänsten ev rycker ut om man från larmcentralens sida kan bekräfta att det är rökutveckling är mer troligt. Inte heller de åker på automatlarm hos privatpersoner som inte är verifierade (i det material jag har läst i alla fall).
"Kollar i privatpersoners kameror" är lite fel formulerat. Visst kollar larmbolaget om du har betalat dem för att göra det, men polisen gör det inte.
Ett trådlöst larm "förstör" huset mycket mer än ett snyggt installerat trådat. Mitt trådade larm är helt osynligt förutom IR-detektorer och manöverpaneler. Då har jag (osynliga) magnetdetektorer på alla dörrar och fönster. Har inte en enda synlig kabel någonstans.difference skrev:
I mina ögon så vill jag absolut inte ha ett nytt larm/modell.
Låt nån annan ta smällarna med buggar och designmissar.
Jag vill ha ett larm som är något stabilare än gammal vanlig kopparbaserad telefoni
Låt nån annan ta smällarna med buggar och designmissar.
Jag vill ha ett larm som är något stabilare än gammal vanlig kopparbaserad telefoni