18 991 läst · 28 svar
19k läst
28 svar
Tryckt 45x195 som trallvirke?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
Även jag har kört 45x195 som trall på bryggan på landet, syns i detta gamla inlägg: https://www.byggahus.se/forum/threads/i-vilken-riktning-skall-trallen-ligga.188271/#post-1464418
underlättade en del när naturen gjorde så att det inte alltid gick att ha de bästa upplagen, funkar fint att låta det fribära en del och skippa ett upplag här och där - fick ingen påverkan på slutresultatet i termer av svikt...
/U
underlättade en del när naturen gjorde så att det inte alltid gick att ha de bästa upplagen, funkar fint att låta det fribära en del och skippa ett upplag här och där - fick ingen påverkan på slutresultatet i termer av svikt...
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej L-E
Ser att monterat din trall utåt från huset.
Dum fråga men var det estetiskt, ekonomiskt eller fördelaktigast konstruktionsmässigt?
Anledningen till min fråga är att jag håller på och planerar altan och ska snart köpa hem virke. Men har planerat att montera trallen längs med huset och förflytta skarven etc
Det är ju en klar fördel att alltid ha samma längd och slippa kapa trallen vilket får mig att fundera på om jag tänkt rätt
( jag ska bygga 13X5,4 som nästa sommar ska breddas ytterligare 3-4 meter )
PS. Riktigt snyggt arbete.
Ser att monterat din trall utåt från huset.
Dum fråga men var det estetiskt, ekonomiskt eller fördelaktigast konstruktionsmässigt?
Anledningen till min fråga är att jag håller på och planerar altan och ska snart köpa hem virke. Men har planerat att montera trallen längs med huset och förflytta skarven etc
Det är ju en klar fördel att alltid ha samma längd och slippa kapa trallen vilket får mig att fundera på om jag tänkt rätt
( jag ska bygga 13X5,4 som nästa sommar ska breddas ytterligare 3-4 meter )
PS. Riktigt snyggt arbete.
Hej,
tyckte att det blev snyggast med trallen perpendikulärt väggen och som grädde på moset blir det minimalt med skarvar.
Om altanen är stor blir det snyggare om trallen är av den större varianten enligt mitt förmenande.
Skruv till grov trall.
https://www.spax.com/de/handwerker/...tahl-rostfrei/spax-specials/spax-weg-und-steg
dyr som knark i Sverige men går väl hitta till hyfsade priser i Tyskland.
tyckte att det blev snyggast med trallen perpendikulärt väggen och som grädde på moset blir det minimalt med skarvar.
Om altanen är stor blir det snyggare om trallen är av den större varianten enligt mitt förmenande.
Skruv till grov trall.
https://www.spax.com/de/handwerker/...tahl-rostfrei/spax-specials/spax-weg-und-steg
Redigerat:
Ser ut som skruvar som finns på Hornbach, kommer inte ihåg priset, vad kostar dom i tyskland och vilken dimension är lämplig?L L-E skrev:Hej,
Skruv till grov trall.
[länk]
Peter2400 skrev:
Den dimension som jag vet om är 120 mm lång och 8 mm i diameter detta gäller alltså för den variant som är tänkt för Boardwalk's.
En snygg synlig variant är tellerkopf skruven oxå från spax
Priset i Tyskland var väl hälften mot de svenska priserna om jag minns rätt har dock inga absolutbelopp.
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden