Langbein
Väldigt många barn får astma och allergier.

Det som redan hänt när vi inte visste bättre, är svårt att fixa efter, mer än att leva sunt.

Den ena byggarn här hade redan köpt en sandlåda, den andra skulle aldrig köpa en, hördes nu.

Sjuk blir man förr eller senare, för det mesta senare, blir det för tidigt kan man drabbas av ånger om synder likt en rökare med lungenfysem.

Langbein
JLT skrev:
Det finns risker med att låta barnen sitta i sandlådan oavsett materialet i själva lådan. Som du tidigare varit inne på KAN barnen stoppa sand i munnen och det är ju inte bra. Tycker personligen inte att du bör ta den risken, det finns ju trots allt en lag om Barnens bästa. Lagar ska man dessutom följa.

Om du trots allt trotsar denna lag kan du kanske fundera på en sandlåda i plast, eller varför inte bara en stor hög med sand som du kan sätta barnet i? Glöm inte att göra en ursprungskontroll av sanden, det kan finnas spår av avgaser från maskiner och annat som använts vid framställningen.
Jag har aldrig nämnt sand i munnen, det var kanske nån annan som tar hälsan på allvar.

Langbein
ClasseClas skrev:
Jag köpte en sandlåda - byggsats - i lärkträ till boysen när de var små. Det träet var helt obehandlat och sägs att lärkträ är ganska tåligt även utan behandling. Efter 5-6 år så hade trät börja ruttna i de delar som hade markontakt och jag skeppade därmed in virket i bastuugnen för vidare användning...

Går det inte få tag på såna sandlådor i lärkträ numera?  ??? ::)
Fredells har en åttakantig fin sak för 2900:- eller en liten obehandlad med lock för 300

• Gilla
Bomba
  • Laddar…
Annaman skrev:
Sjuk blir man förr eller senare, för det mesta senare, blir det för tidigt kan man drabbas av ånger om synder
Javisst, själva livet är en 'farlig' resa och naturligtvis undviker man det man själv tror är direkt farligt/skadligt för barnen.

Egentligen förstår jag inte riktigt vad problemet är, upplever du att just det tryckimpregnerade virket är en risk av sådan dignitet, för ditt barn, som du inte är beredd att ta, så respekterar jag det.

MEN varför komma med insinuationer om "lag om barnets bästa", "bör inga barn ha", "ånger för synder", "ta hälsan på allvar" osv osv.

Köp nu den obehandlade eller bygg själv, så är ju iaf. den risken eliminerad för er, åtminstone på hemmaplan, för det vete ju katten vad lekplatsutrustningen på dagis är byggd av.

MVH :)//Christina.

Otroligt välformulerat Christina! Kan inget annat än hålla med dig :)

Gott folk, låt nu diskussionen fortsätta på temat byggmaterial - tryckimpat virke och alternativ därtill. Inlägg om barnuppfostran, barns välmående och vad man får och inte får göra med barn kommer fortsättningsvis tas bort från denna tråd.

Mvh,
Moderator-MathiasS

Langbein
byggimpert skrev:
Javisst, själva livet är en 'farlig' resa och naturligtvis undviker man det man själv tror är direkt farligt/skadligt för barnen.

Egentligen förstår jag inte riktigt vad problemet är, upplever du att just det tryckimpregnerade virket är en risk av sådan dignitet, för ditt barn, som du inte är beredd att ta, så respekterar jag det.

MEN varför komma med insinuationer om "lag om barnets bästa", "bör inga barn ha", "ånger för synder", "ta hälsan på allvar" osv osv.

Köp nu den obehandlade eller bygg själv, så är ju iaf. den risken eliminerad för er, åtminstone på hemmaplan, för det vete ju katten vad lekplatsutrustningen på dagis är byggd av.

MVH :)//Christina.
Jo det intressanta apropå denna lag är att sådant får säljas för barn, det ska jobbas vidare på då alla inte hinner vara förtänksamma. Vi gick ju själva i fällan och står med en helt ny altan som man kanske bör lägga matta på i vart fall, då bygget påskyndades med snickare för barnet. Ska kolla med kommun, de ska ju vara så miljömedvetna.

Det är nog mycket riktigt som det är beskrivet att impregneringsmedlen är giftiga för såväl vattenlevande organismer som oss tvåbenta varelser. Man skall väl dock inte glömma grundprincipen att allting är giftigt, det är dock en fråga om dosering. Att ett barn som leker i en sandlåda några timmar per vecka under ett par års tid skulle utsättas för någon överhängande hälsorisk i fråga om virket som sandlådans ram är tillverkat i har jag oerhört svårt att tänka mig. Det får ju anses vara en relativt välventilerad miljö så den avdunstning som eventuellt sker från virket torde vara av underordnad betydelse samt att de allra flesta barn väl inte utnyttjar tiden i sandlådan till att slicka eller gnaga på virket? Ergo, den dos/koncentration som barnet exponeras för i fråga om impregneringsmedel torde vara försvinnande liten. Min femöring i ämnet.

Langbein
Loffe skrev:
Det är nog mycket riktigt som det är beskrivet att impregneringsmedlen är giftiga för såväl vattenlevande organismer som oss tvåbenta varelser. Man skall väl dock inte glömma grundprincipen att allting är giftigt, det är dock en fråga om dosering. Att ett barn som leker i en sandlåda några timmar per vecka under ett par års tid skulle utsättas för någon överhängande hälsorisk i fråga om virket som sandlådans ram är tillverkat i har jag oerhört svårt att tänka mig. Det får ju anses vara en relativt välventilerad miljö så den avdunstning som eventuellt sker från virket torde vara av underordnad betydelse samt att de allra flesta barn väl inte utnyttjar tiden i sandlådan till att slicka eller gnaga på virket? Ergo, den dos/koncentration som barnet exponeras för i fråga om impregneringsmedel torde vara försvinnande liten. Min femöring i ämnet.
Småbarn slickar och tuggar på allt som kan ha varit där, vi har nu en obehandlad låda så nästa utredning blir om vår nya altan, kolla med den som sålt virket.

när jag var yngre hade jag en sandlåda gjord av ett stort traktordäck.

synpunkter på detta?

för personligen tycker jag det verkar vara en smidig ide. men jag är tämligen oinformerad om hurvida traktordäck är giftiga. nån som vet?

Mikachu skrev:
nån som vet?
::) Traktordäck är farligast när de sitter på traktorn. :p ;D

Immobil skrev:
::) Traktordäck är farligast när de sitter på traktorn. :p ;D
;D

Langbein
Mikachu skrev:
när jag var yngre hade jag en sandlåda gjord av ett stort traktordäck.

synpunkter på detta?

för personligen tycker jag det verkar vara en smidig ide.  men jag är tämligen oinformerad om hurvida traktordäck är giftiga. nån som vet?
Bara till frukost lunch och middag eller när man bränner upp dom ;D
;D

Langbein
""Du har frågat om vad vi använder för impregneringsmedel.

Vi använder Volmanit CX-8 för både klass A och klass AB.

Klass A (för användning i mark eller vatten) 3,7% CX-8 med inträngning 22 kg/m³ virke

Klass AB (för användning ovan mark) 2,0% CX-8 med inträngning 12 kg/m³ virke

Information om detta skall finnas vid virket i brädgården samt även i kassan.""

impregneringsmedlen är mycket giftiga, men den slutgiltiga produkten som är tryckimpregnerat virke kan inte vara speciellt farligt. Sålänge du inte andas in såg/slip -damm eller äter det....

Vi kommer fortsätta att gå barfota på tryckimpregnerade altaner.

:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.