J jonaserik skrev:
Har du tur nu så tätar den, men ett byte är nog vad bör göra, ingen garanti för hur länge den håller
Tack för hjälpen jag får kolla mätaren regelbundet, fy för fasiken att byta eländet, trångt

Jepp :devilish::devilish::devilish:

J jonaserik skrev:
Jepp :devilish::devilish::devilish:

Kväller JonasErik

Ta mig fasiken blir det byta av ventilhelvetet då den läcker igenom, ännu mer nu när jag började pilla på den
Men hur har konstruktören tänkt man ska komma åt o byta eländet?
Några tips?
Bild på en trång installation med rör, en ventil och en tryckmätare som läcker och behöver byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M
Säkerhetsventilen som sitter nere vid manometern är för varmvattenberedaren och det står 9bar på den. Den kommer släppa ut vatten med jämna mellanrum, det gör alla varmvattenberedare.

Den säkerhetsventil som är kopplad till värmesystemet (och därmed manometern) sitter uppe vid toppen på varmvattenberedaren och löper normalt sett ner till en fyrkantig behållare som sitter ca 20cm till höger om manometern.

Båda säkerhetsventilerna är kopplade hit men med mjuka slangar, så du skulle kunna sära på dem till varsitt kärl och därmed se vilken det är som släpper ut vatten.

jag gissar tvärtemot de andra att ventilerna är OK men att blåsan på tryckkärlet är slut.
Det brukar leda till att det med jämna mellanrum trycks ut vatten ur värmesystemets säkventil.

För att testa säkventilerna så vrider du på dem (men tryck inte nedåt, den ska löpa uppåt för att lösa ut). Ett helt varv så kommer det en ”splosh” vatten och sen stänger den sig automatiskt.

M Marcussjogren skrev:
Säkerhetsventilen som sitter nere vid manometern är för varmvattenberedaren och det står 9bar på den. Den kommer släppa ut vatten med jämna mellanrum, det gör alla varmvattenberedare.

Den säkerhetsventil som är kopplad till värmesystemet (och därmed manometern) sitter uppe vid toppen på varmvattenberedaren och löper normalt sett ner till en fyrkantig behållare som sitter ca 20cm till höger om manometern.

Båda säkerhetsventilerna är kopplade hit men med mjuka slangar, så du skulle kunna sära på dem till varsitt kärl och därmed se vilken det är som släpper ut vatten.

jag gissar tvärtemot de andra att ventilerna är OK men att blåsan på tryckkärlet är slut.
Det brukar leda till att det med jämna mellanrum trycks ut vatten ur värmesystemets säkventil.

För att testa säkventilerna så vrider du på dem (men tryck inte nedåt, den ska löpa uppåt för att lösa ut). Ett helt varv så kommer det en ”splosh” vatten och sen stänger den sig automatiskt.

Godmorgon Marcus och tack för svar.

När jag fyller expansionskärlet så börjar det direkt droppa/rinna från slangen som går från säkerhetsventilen?

Tror du fortfarande det är gummiblåsan?
Vågar man strypa vattenslangen för att begränsa/stoppa onödigt rinnande?

Flippegubben Flippegubben skrev:
När jag fyller expansionskärlet så börjar det direkt droppa/rinna från slangen som går från säkerhetsventilen?
Vilket tryck fyller du till? Är det under ventilens öppningstryck så ska det inte rinna ut något. Har du testat att vrida några varv på säkerhetsventilen till värmesystemt?

M
Godmorgon Marcus och tack för svar.

Tror du fortfarande det är gummiblåsan?
Vågar man strypa vattenslangen för att begränsa/stoppa onödigt rinnande?
Nej - du kanske skrev det tidigare men att jag missade det, då låter det som att skräp har fastnat i säkerhetsventilen vilket hindrar den från att sluta tätt
Alternativ 1 är att fylla på och vrida på säkerhetsventilen ett par gånger och se om det hjälper att spola bort skräpet, men annars är det nog till att byta den. Öppna den till öppet läge och släpp den så att den "smäller" tillbaka av egen kraft.
Visste inte att den droppade direkt när du fyllde på.

Alternativ 2 är att byta den.

Sen finns alltid risken när man mixtrar med säkerhetsventiler som bråkar, att den börjar bråka ännu mer. Vill bara lägga in en brassklapp för det utifall att den skulle börja läcka mer. :)

Att strypa vattenslangen innebär ju i praktiken att du stoppar säkerhetsventilens funktion, så det är ju svårt att rekommendera att göra det :)

Ta mig fasiken blir det byta av ventilhelvetet då den läcker igenom
En kort fråga då. När du fyller hur bär sig manometern åt då, stiger sakta eller fort upp till 1,2 bar..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.