5 244 läst · 18 svar
5k läst
18 svar
Trött på äppelträden, vad göra?
Perfekt. Rensa bort allt. Trädet kommer att överleva och du får ett vackert träd. Klipp på vårvintern och även JAS så blir det mindre att klippa varje gång. Lämna inga ”rockhängare” utan klipp precis intill vallningen på varje kvist/gren du tar bort så läker det fint.P Peter321 skrev:
Har fler grannar som varje/varannan vårvinter klipper in sina gamla äppelträd hela vägen till de grövsta grenarna. De lämnar inte en endaste lövbärande kvist. Det har bildats stora knotor så man ser tydligt var den regelbundna klippningen skall ske.
Träden verkar varken vilja dö eller bli mindre, förefaller som att äpple tål att hamlas minst lika väl som traditionella hamlingsträd som Ask eller Lind. Lövverket blir väldigt tätt och frodigt och kastar total skugga. Blommor och frukt uteblir nästan helt, men jag gissar att det är poängen.
Att återställa dem till vanliga äppelträd tror jag kommer vara mycket svårt, och jag tvivlar på att knotorna orkar bära ordentliga, fruktbärande grenar.
Om man inte vill ha äppelträd och inte vill vårda dem för framtiden så tycker jag nästan man ska ta ner dem och ersätta med andra små träd som inte bär frukt istället. Då blir man bara kvarterets idiot en gång istället för varje år
Träden verkar varken vilja dö eller bli mindre, förefaller som att äpple tål att hamlas minst lika väl som traditionella hamlingsträd som Ask eller Lind. Lövverket blir väldigt tätt och frodigt och kastar total skugga. Blommor och frukt uteblir nästan helt, men jag gissar att det är poängen.
Att återställa dem till vanliga äppelträd tror jag kommer vara mycket svårt, och jag tvivlar på att knotorna orkar bära ordentliga, fruktbärande grenar.
Om man inte vill ha äppelträd och inte vill vårda dem för framtiden så tycker jag nästan man ska ta ner dem och ersätta med andra små träd som inte bär frukt istället. Då blir man bara kvarterets idiot en gång istället för varje år
När jag flyttade till mitt hus så var trädet inte beskuret på 40 år. jag tog decimetertjocka vattenskott med motorsåg. Trädet svarade med att bilda jättefina äpplen på de nedhängande grenar som var kvar. vattenskott tas varje vår med sekatör. Så äppelträd verkar ganska tåliga.
Som folk har sagt tidigare så är det JAS klippning som gäller för att hålla nere fullvuxna träd. Vinterklippning är vid yngre träd eller om man vill forma trädet på ett visst sätt ( typ mer löv eller mer frukt, eller för att forma trädet att växa mer åt ett visst håll osv ).
Anledningen är för att då är trädet fortfarande igång och kan anpassa rotsystemet efter kronans storlek (de matchar varandra i storlek, det är därför man också gödslar och vattnar vid dropplinjen och inte inne vid stammen). Klipper man under vintern så kommer trädet vakna med liten krona och stort rotsystem. Allt det vattnet som rötterna suger upp måste ta vägen nånstans och det är därför man får vattenskott.
I övrigt så brukar /etablerade/ äpplen och päron klara beskärning ganska hårt, och 30% (vid undantag ända upp till 50%) av alla grenar, inte bara vattenskott, bör vara ok. Grenar bör dock inte kapas om de är större än 10 centimeter i diameter, iaf inte utan eftertanke först
Anledningen är för att då är trädet fortfarande igång och kan anpassa rotsystemet efter kronans storlek (de matchar varandra i storlek, det är därför man också gödslar och vattnar vid dropplinjen och inte inne vid stammen). Klipper man under vintern så kommer trädet vakna med liten krona och stort rotsystem. Allt det vattnet som rötterna suger upp måste ta vägen nånstans och det är därför man får vattenskott.
I övrigt så brukar /etablerade/ äpplen och päron klara beskärning ganska hårt, och 30% (vid undantag ända upp till 50%) av alla grenar, inte bara vattenskott, bör vara ok. Grenar bör dock inte kapas om de är större än 10 centimeter i diameter, iaf inte utan eftertanke först
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Byte av trottoarkant - rimlig kostnad?
Grund & Markarbeten -
Kommun vill köpa tomtmark där trottoar går för 1kr/m2
Juridik -
Byta kopplingsplint till wago. Är för trött för att fatta tror jag 🤷
El -
Trött på att mörk tvätt luktar unket. Bästa tipsen?
Tvättstuga -
F750 väsnas som Tusan trotts nya kompressorföttor
Värmepumpar