3 163 läst · 24 svar
3k läst
24 svar
Trix för att dra igenom ny drag tråd önskas
Jag var tvungen att googla "rörål". Det kallar vi för "käpp" eller "käppvinda" på jobbet.
Den tror jag dock blir svår att få i, speciellt med räfflad 50-slang. Räcker att man fastnar mellan kabeln och slangen så fastnar den direkt.
Många är osäkra på el och jag vet att det är aja baja. Men det är ingen rymdforskning att ta en bild på hur kablarna är kopplade, skruva ur säkringarna, kolla att det är spännigslöst med voltmätaren och backa kabeln med en dragtråd, och haka på datakabeln och dra tillbaka kablarna. Men visst, det är en risk/kostnadsbedömning som bara TS kan göra
Den tror jag dock blir svår att få i, speciellt med räfflad 50-slang. Räcker att man fastnar mellan kabeln och slangen så fastnar den direkt.
Många är osäkra på el och jag vet att det är aja baja. Men det är ingen rymdforskning att ta en bild på hur kablarna är kopplade, skruva ur säkringarna, kolla att det är spännigslöst med voltmätaren och backa kabeln med en dragtråd, och haka på datakabeln och dra tillbaka kablarna. Men visst, det är en risk/kostnadsbedömning som bara TS kan göra
Käppvinda är för fiber och annat skröfs.M Markarbetaren skrev:Jag var tvungen att googla "rörål". Det kallar vi för "käpp" eller "käppvinda" på jobbet.
Röråk är för riktiga saker som kraft kabel!
Jag drar kablar i alla storlekar, allt ifrån fiber och serviskablar, där man använder käpp i kanalisationen (som tydligen är samma sak som rörål, även om vissa envisas med att emotsäga google) till 4G240 där vi använder vinsch att dra med. Eller i undantagsfall trumma på rototilten på grävmaskin.E El-Löken66 skrev:
Då har du lärt dej något nytt idag.M Markarbetaren skrev:
Antar 4G240 är din definition av stora kablar.
Jag har inte lärt mej något mer än at det finns folk som kallar rörålar för käpp vindor. 4G240 är en helt vanlig kabel, den vanligaste vi förlägger. Helt genom ALU så inga problem gällande hantering.M Markarbetaren skrev:
Testa kabel katten nästa gång så behöver du inte vinschar sönder rören.
Och käppa fram kabel, så handlar det om fiber.
Liknande trådar
-
Verktyg/redskap för att jämna till grusplan
Trädgård allmänt -
Tips och trix för att hitta takstolar under råspont+papp?
Tak & Vind -
Infinity pool, tips och trix för att bygga infinity pool i egen regi.
Pool -
Trix för att jämna ut makadam
Grund & Markarbeten -
Trix för att få ut kabel som sitter i VP rör
El