M
Jag var tvungen att googla "rörål":surprised:. Det kallar vi för "käpp" eller "käppvinda" på jobbet:D.
Den tror jag dock blir svår att få i, speciellt med räfflad 50-slang. Räcker att man fastnar mellan kabeln och slangen så fastnar den direkt.

Många är osäkra på el och jag vet att det är aja baja. Men det är ingen rymdforskning att ta en bild på hur kablarna är kopplade, skruva ur säkringarna, kolla att det är spännigslöst med voltmätaren och backa kabeln med en dragtråd, och haka på datakabeln och dra tillbaka kablarna. Men visst, det är en risk/kostnadsbedömning som bara TS kan göra;)

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E
M Markarbetaren skrev:
Jag var tvungen att googla "rörål":surprised:. Det kallar vi för "käpp" eller "käppvinda" på jobbet:D.
Den tror jag dock blir svår att få i, speciellt med räfflad 50-slang. Räcker att man fastnar mellan kabeln och slangen så fastnar den direkt.

Många är osäkra på el och jag vet att det är aja baja. Men det är ingen rymdforskning att ta en bild på hur kablarna är kopplade, skruva ur säkringarna, kolla att det är spännigslöst med voltmätaren och backa kabeln med en dragtråd, och haka på datakabeln och dra tillbaka kablarna. Men visst, det är en risk/kostnadsbedömning som bara TS kan göra;)
Käppvinda är för fiber och annat skröfs.
Röråk är för riktiga saker som kraft kabel!

M
E El-Löken66 skrev:
Käppvinda är för fiber och annat skröfs.
Röråk är för riktiga saker som kraft kabel!
Fast käppvinda är samma sak om du googlar!
På jobbet använder vi en vagn med en vinsch med vajer som drivs av en Hondamotor när vi drar kraftkabel, typ 240 kvadratare.
Skärmdump av sökresultat visar rörrensningsverktyg på hjul; text beskriver glasfiberstavar för rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E
M Markarbetaren skrev:
Fast käppvinda är samma sak om du googlar!
På jobbet använder vi en vagn med en vinsch med vajer som drivs av en Hondamotor när vi drar kraftkabel, typ 240 kvadratare.
[bild]
Behöver inte googla.
En vinsch är ingen rör ål, vinsch går bakåt ål framåt.

M
E El-Löken66 skrev:
Behöver inte googla.
En vinsch är ingen rör ål, vinsch går bakåt ål framåt.
Okej, du kanske inte brukar dra så stora kablar som jag brukar göra.

• Gilla
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E
M Markarbetaren skrev:
Okej, du kanske inte brukar dra så stora kablar som jag brukar göra.
Beror på vad du menar med stora, jag är inte i fiber branschen utan jobbar där man känner till sådant som rör ålar och kabel katter. Vinsch är något som är ett bra hjälp medel, gärna ihop med kabel katt.

M
E El-Löken66 skrev:
Beror på vad du menar med stora, jag är inte i fiber branschen utan jobbar där man känner till sådant som rör ålar och kabel katter. Vinsch är något som är ett bra hjälp medel, gärna ihop med kabel katt.
Jag drar kablar i alla storlekar, allt ifrån fiber och serviskablar, där man använder käpp i kanalisationen (som tydligen är samma sak som rörål, även om vissa envisas med att emotsäga google) till 4G240 där vi använder vinsch att dra med. Eller i undantagsfall trumma på rototilten på grävmaskin.

E
M Markarbetaren skrev:
Jag drar kablar i alla storlekar, allt ifrån fiber och serviskablar, där man använder käpp i kanalisationen (som tydligen är samma sak som rörål, även om vissa envisas med att emotsäga google) till 4G240 där vi använder vinsch att dra med. Eller i undantagsfall trumma på rototilten på grävmaskin.
Då har du lärt dej något nytt idag.
Antar 4G240 är din definition av stora kablar.

M
E El-Löken66 skrev:
Då har du lärt dej något nytt idag.
Antar 4G240 är din definition av stora kablar.
Ja du också (y)
En kabel som är drygt 5cm i diameter skulle nog dom flesta kalla stor.

E
M Markarbetaren skrev:
Ja du också (y)
En kabel som är drygt 5cm i diameter skulle nog dom flesta kalla stor.
Jag har inte lärt mej något mer än at det finns folk som kallar rörålar för käpp vindor. 4G240 är en helt vanlig kabel, den vanligaste vi förlägger. Helt genom ALU så inga problem gällande hantering.
Testa kabel katten nästa gång så behöver du inte vinschar sönder rören.

Orange mekanisk utrustning, möjligen jordbruks- eller byggmaskineri, med metallkomponenter, rör och hjul, isolerad på vit bakgrund.
Och käppa fram kabel, så handlar det om fiber.

• Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.