Inger.P. skrev:
DET tycker jag är ett mycket bra råd! Om hustillverkaren har anlitat samma entreprenörer LÄNGE kan man nog vara lugn.... Hade någon av underentreprenörerna misskött sig så hade denne säkerligen blivit avpolleterad av hustillverkaren... Hustillverkaren måste ju tänka på sitt rykte.
Under de sista åren har ju massmedia gett flera hustillverkare mycket badwill p.g.a. att någon av entreprenörerna har misskött sig grovt.

Sedan skadar det förstås inte att få referenser, att ta kontakt med någon som byggt med hustillverkaren - i samma område - tidigare. Är de nöjda så är det nog det allra bästa betyget :)
Vi bor på Åland och här har Trivselhus funnits bara ett par år, vilket innebär att det inte finns några välprövade entreprenörer alls...men jag hoppas att det ska kunna ordna sig ändå på något sätt. Jag vet att det finns några som byggt Trivselhus här hittills och ska vi bygga ett sådant hus så ska jag ta kontakt med någon av dem för att få tips och idéer och höra hur bygget har förlöpt. Många ålänningar bygger annars finska hus, men jag gillar de svenska mycket bättre, de är luftiga med stora öppna ytor, stora fönster och så kan man få spännande lösningar som nedsänkta golv osv.

Douglas skrev:
Absolut är det så. Tomter kostar ju allt från några hundra tusen upp till miljoner så......

Håller definitifvt med dig om att allt blir dyrt. Vi har sprängt 200 kvm för huset nu, kört undan all sprängsten, kört dit nya massor för att fylla upp hålet igen och nu gör vi singelbädden under grunden. Entreprenadkostnader är inte att leka med......... 100000:- går ju direkt!

Sen har vi planat hela tomten med schaktmassor och ska göra väg också............ :-? Mycket blir det!

Jag gör mesta jobbet själv eftersom jag känner folk som har maskiner som jag kan låna men annars blir det väldigt mycket om man ska betala 600:- och uppåt i timmen för entreprenadbiten........

/D
Vi har kanske fått korn på en strandtomt (hoppas!), men där är mycket berg och vi blir troligtvis tvungna att spränga för att kunna bygga där. Är att spränga något du rekommenderar eller blir det så dyrt att der är bättre att köpa en annan tomt (de växer ju inte på träd de där strandtomterna, speciellt inte för oss som inte är miljonärer)? Vad har sprängningen och fyllningen kostat för dig? Och hur har du räknat ut kostnaderna från början? Vi kommer antagligen att behöva hjälp med det arbetet också, precis som med allt annat...jag blir rädd när jag tänker på vad det här bygget kommer att kosta innan vi är klara!

Douglas skrev:
Hej
Vi pratade med Trivselhus i minst ett halvår om modeller, priser, planlösningar m.m. Vi tyckte också Greenline 732 var ett trevligt hus och det är absolut inte så dyrt som över 3 milj. Priset vi fick på det nyckelfärdigt var 2.2 milj om jag inte minns fel. Om du gillar detta hus skulle jag rekomendera att titta på Solvik 618/619 för de går att göra väldigt lika om du ändrar lite planlösning och förhöjt väggliv. Blir billigare att utgå från ett Solvik hus och sen rita om det mot att starta med ett Greenline..........

Våra vänner bygger på tomten bredvid oss och de bygger ett Greenline 739. De har ritat om precis allt och satt pulpet tak på det, höjt vägglivet 1.2m och ska putsa det. Ser ut som ett helt annat hus........... Det huset är stort men priset ligger på 2,6 milj nyckelfärdigt som standard........

Vi bygger ett totalt omritat Arkitektens skiss 519 på 155 kvm.

Kom ihåg att det är alltid billigare att bygga på höjden än på bredden. 180 kvm 1 1/2 plan blir väl samma som 150 enplan.............. så är man ute efter stort hus ska man definitivt bygga 1 1/2.

Lycka till

Det var ett bra tips att se på de vanliga skisserna istället för att utgå från ett Greenline-hus! Det ska jag göra! Vad jag gillar med Greenline 732 är att de har alla de rum som vi behöver, nedsänkt vardagsrum, öppet upp till andra våningen och att det finns plats för barstolar i köksdelen, samt att fönstren är många och stora...kanske det går att lägga in de lösningarna i en annan skiss?

Nu har jag sett i katalogerna ännu en gång och insett att arkitektens skiss no 542 är nästan exakt motsvarar Greenline 732, förutom att där inte är öppet upp till övre våningen i hallen! Skulle 542 vara billigare än 732 tror ni? Vad är egentligen skillnaden mellan Greenline-husen och arkitektens skiss-husen? På planlösningen kan jag inte se vad som skulle göra Greenline 732 dyrare än 542!

Maverick:
Vår sprängning gick på 46000:- för 200 kvm, 1.20m djupt med SKANSKA. Sedan tillkom kostnad för grävare som måste vara med och lyfta sprängmattorna som väger 1.2 ton styck. Kostnad 9000:-
Berget "sväller" ca 70-80 % när man spränger så för oss blev det ca 350 kubik sten av 200 kvm sprängning. Detta kostar en del om man måste köra bort massor. Vi lät ganska mycket av sprängstenen ligga kvar i grunden som fyll och använde sedan bärlager 0/32 och packade upp för att få en jämn yta igen. Den sten som vi var tvungna att ta bort använde vi på vår tomt för att fylla en slänt som vi hade och la sedan schaktmassor över stenen och packade............

Summa totalt sprängning med allt 65000:- inkl. moms för 200 kvm. Detta tycker inte jag är så mycket i sammanhanget.

Säger bara Självklart ska ni köpa strandtomten. Berget finns det som sagt bra folk som kan ta hand om, och kom ihåg att det finns inget bättre och stadigare än att bygga hus på berg........ : ;)

Prismässigt är det inte mycket skillnad på Greenline och Arkitektens skiss, det är Solvik serien som blir lite billigare........
Ja 542 har väldigt lika planlösning och utseende. Skillnaden är höjden på vägglivet, dvs det är mer och brantare tak på 542 = billigare pga mindre väggyta m.m.
Sedan är det lägre tak på vinkeln i 542 än 732, dvs du kaninte inreda hela övervåningen om du vill vilket man kan i 732. Vi tittade också på 542 och det var inte mycket billigare än 732 tyvärr pga att det huset är ganska påkostat redan i orginalutförande, ex. runda fönster (DYRT), takfönster och mycket stora fönster.

Kolla som sagt på Solvik 619/618 och tänk er att rita om planlösningen och byta massa fönster, öppna upp till övervåningen m.m.

/D

Douglas skrev:
Maverick:
Vår sprängning gick på 46000:- för 200 kvm, 1.20m djupt med SKANSKA. Sedan tillkom kostnad för grävare som måste vara med och lyfta sprängmattorna som väger 1.2 ton styck. Kostnad 9000:-
Berget "sväller" ca 70-80 % när man spränger så för oss blev det ca 350 kubik sten av 200 kvm sprängning. Detta kostar en del om man måste köra bort massor. Vi lät ganska mycket av sprängstenen ligga kvar i grunden som fyll och använde sedan bärlager 0/32 och packade upp för att få en jämn yta igen. Den sten som vi var tvungna att ta bort använde vi på vår tomt för att fylla en slänt som vi hade och la sedan schaktmassor över stenen och packade............

Summa totalt sprängning med allt 65000:- inkl. moms för 200 kvm. Detta tycker inte jag är så mycket i sammanhanget.

Säger bara Självklart ska ni köpa strandtomten. Berget finns det som sagt bra folk som kan ta hand om, och kom ihåg att det finns inget bättre och stadigare än att bygga hus på berg........ : ;)

Prismässigt är det inte mycket skillnad på Greenline och Arkitektens skiss, det är Solvik serien som blir lite billigare........
Ja 542 har väldigt lika planlösning och utseende. Skillnaden är höjden på vägglivet, dvs det är mer och brantare tak på 542 = billigare pga mindre väggyta m.m.
Sedan är det lägre tak på vinkeln i 542 än 732, dvs du kaninte inreda hela övervåningen om du vill vilket man kan i 732. Vi tittade också på 542 och det var inte mycket billigare än 732 tyvärr pga att det huset är ganska påkostat redan i orginalutförande, ex. runda fönster (DYRT), takfönster och mycket stora fönster.

Kolla som sagt på Solvik 619/618 och tänk er att rita om planlösningen och byta massa fönster, öppna upp till övervåningen m.m.

/D

Tack för all den informativa informationen!

När du skriver att ni sprängde 200 kvm så antar jag att ni sprängde en större yta än husgrunden är stor? Behöver man göra så? (Mycket okunnig inom detta område).

Det går inte att göra om 542 så att de runda fönstren blir rektangulära och ta bort takfönsren i vardagsrummet men höja vägglivet? Kanske det blir ännu dyrare än 732 ändå på det viset eftersom det innebär så mycket förändringar?

Jag hittar inte Solvik 619/618 någonstans, varken i katalogerna eller på hemsidan...var ska jag leta?

Douglas: nu ser jag ju att du skrivit att ni byggt en enplansvilla :) därav de 200 kvm...men om vi bygger
1½ våning så borde ju det innebära att ytan som vi behöver spränga blir billigare än den yta ni behövde spränga---> billigare? :)

Har du någon bild på hur ni har ritat om huset?

Maverick:
Var inne på Trivselhus hemsida precis och såg att de döpt om Solvik husen. 618 heter nu 821 och 619 heter 822. När vi började titta på hus så hade de kampanj på 618 eftersom det var deras mest sålda hus. 1.8 milj nyckelfärdigt och 1,5 oinredd vind. Räkna med 100000:- till nu eftersom detta var 1,5 år sedan. Mycket yta och kvalitet för pengarna. Dessa hus är bra att utgå ifrån och sedan rita om ute och inne till så man vill ha själv, blir billigare så ;)

Ja det går att byta runda fönster mot rektangulära och sen höja vägglivet. Tror att ni kanske får tillbaka 10000:- om ni byter fönster och sen kostar det ca 20000:- att höja vägglivet (självklart beroende på hur mycket ni höjer. Ju mindre takvinkel desto dyrare).

Angående sprängningen så är vårt hus 153 kvm boendeyta, plattan är 170 kvm (yttermått) och sen måste man spränga ca 1 - 1,5 m utanför huset för dräneringen också så för oss ca 200 kvm. Det blir definitivt billigare om ni bygger 1 1/2 plan för då blir plattan mindre.
Vi fick pris på 200:-/kvm + moms och 1.2 m djupt, plus etableringskostnad på 3000:-. Ta detta på exempelvis 618 (821) så blir det ca 33000 :- för sprängningen med mina priser... :)

Förstod inte vad du menade med "hur vi har ritat om huset"? Titta på www. trivselhus. se och skiss 519 1 plan i vinkel så kan du jämför med vår ovan. Vi har förlängt huset 1 m åt två håll.
Fasadritningen kan du se på hemsidan........

/D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.