5 627 läst · 57 svar
6k läst
57 svar
Trivsel 536 (+ allmän diskussion om husföretaget)
Jag hoppas det Sofia för det är ju trots allt så att vi som bygger vill bli nöjda - husleverantören vill ha nöjda kunder för att kunna sälja mer (eller borde åtminstone vilja det - och entreprenören vill överleva med sitt företag (om de inte är direkta lycksökare som bara ser pengarna).
jag gick också ända upp till högste chefen och talade om vad som inte fungerar i den organisation jag har sett (arbetar normalt som managementkonsult). detta bjöd jag på helt gratis...dock ingen som helst respons från ledningen, istället en förbannad säljare att jag har gått över hans huvud...
det är bara inse att Trivselhus skiter i den lilla kunden. istället för att lägga ner tid och lösa problemet så lägger de hellre resurserna på att jaga nya...
dock bör det tiläggas att det finns många nöjda kunder också. som det har påpekats tidigare bör man se till att all fakta är på bordet innan kontraktet...desutom försöka skydda sig med viten och fasta belopp och åtaganden från säljaren oavsett anledning..
bästa försäkringen är dock att välja annan husleverantör...alla (utom kanske Myresjöhus) har möjlighet att rita om deras kataloghus..
det är bara inse att Trivselhus skiter i den lilla kunden. istället för att lägga ner tid och lösa problemet så lägger de hellre resurserna på att jaga nya...
dock bör det tiläggas att det finns många nöjda kunder också. som det har påpekats tidigare bör man se till att all fakta är på bordet innan kontraktet...desutom försöka skydda sig med viten och fasta belopp och åtaganden från säljaren oavsett anledning..
bästa försäkringen är dock att välja annan husleverantör...alla (utom kanske Myresjöhus) har möjlighet att rita om deras kataloghus..
Visst är det så och det är ju ett av de största besluten i livet så visst vill man bli väl omhändertagen och inte behandlad med nonchalans och likgiltighet...Sly_fox skrev:
Har inte MH möjlighet att rita om deras kataloghus?navgha skrev:
nej MH var inte alls intresserade, utan de ville sälja oss ett av deras kataloghus som skulle kunna förvrängas något (lite längre, samt med burspråk).
Jag har ytterligare ett par bekanta som har drabbats av samma sak. detsamma gäller om du kommer med ett arkitektsritat hus..de är inte intresserade..
jag vet inte vad det beror på. Kankse för att de ändå är så stora att de inte tycker det är värt all omställning för ett hus..
jag vet heller inte om detta gäller hela sverige eller bara i Skåne.
Jag har ytterligare ett par bekanta som har drabbats av samma sak. detsamma gäller om du kommer med ett arkitektsritat hus..de är inte intresserade..
jag vet inte vad det beror på. Kankse för att de ändå är så stora att de inte tycker det är värt all omställning för ett hus..
jag vet heller inte om detta gäller hela sverige eller bara i Skåne.
Var och såg ett TH i Malmö förra sommaren på väg hem från legoland. Snyggt hus, TH ville inte bygga i Norrland, jaha nehe, så vi ritade, och ritade....
Pust, tur att vårt hus inte alls är likt TH, alls..,ju... :
http://www.xn--stjrnholm-x2a.se/
Pust, tur att vårt hus inte alls är likt TH, alls..,ju... :
http://www.xn--stjrnholm-x2a.se/
En "gamal" tråd dyker upp igen med ett problem som vi alla läst om i många olika tappningar. Själv är jag alltid lika förvånad över att samma problem ständigt kommer tillbaka, är jag ensam om det?
Till att börja med kan man lugnt konstatera att man inte är ensam expert är på forumet.... navgha är manegmant konsult (trodde det var nått som man skröt om i slutet på 80 talet när alla villa vara yuppie?) och vet precis hur man organiserar ett företag och hur man tar hand om kunder. Byggimperiet lyckades plocka fram information som gav vid handen att det vara stora problem hos TH ända upp i ledningen. Tyvärr förklarade han aldrig vad det var. Och jag själv kallar mig t.o.m expert och tror mig sitta inne med facit.
Lustigt är det och vad vi än säger så är det väl ändå så att TH tillsammans med många andra husföretag här i landet leverera uppåt 5000st villor om året. Ett fåtal av dessa går åt helvete men i tidningar framstår det som att det är alla. Proportioner tror jag var ordet......
Jag har sagt det förut men säger det igen: Att köpa hus är en STOOOR affär och då kan man inte lita blint på en säljare. En säljare är en säljare och han eller hon är därmed duktig på att skapa förtroende som leder fram till försäljning. En säljare kan omöjligt sitta inne med alla expertkunskaper oavsett om det är ett hus eller en TV han säljer. Försök få din lokale TV handlare att modifiera en TV efter dina önskemål utan att det slutar med strul!
En bra säljare är själklart påläst om sin produkt och utger sig eller inte för att veta sådant han inte vet. Undantag finns, likväl som det finns dåliga manegament konsulter, dagmammor eller stadsministrar.
Men om jag och min fru skall bygga ett hus är det inte rimligt att blint lita på en mans uppgifter, inte i min värld i alla fall. Det borde med andra ord vara en självklarhet att man kontrollerar uppgifter, kontrollerar entreprenörer mm mm. Det låter krångligt men det behöver det inte alls vara!
I sitt bygge behöver man en kvalitetsansvarig. Utse denna kvalitetsansvarig tidigt i projektet och stäm av uppgifter med honom. Han ska kunna byggnation och kan alltså bistå med sin erfarenhet vad gäller tex allt som rör grundarbeten (där det oftast blir merkostnader).
Att kolla en entreprenör behöver inte heller vara svårt. Besök den tänkte snickaren på nått bygge som han håller på med. Ta med lite fikabröd, sitt och snacka en kvart om ditt och datt och du har fått en bild av honom som person. Titta lite hastigt på hur hans byggarbetsplats ser ut: är det stökigt eller ordning och reda?. Ett sånt enkelt möte i kombination med några referens samtal med tidigare kunder och du har ett mycket bra beslutsunderlag.
I sådana här diskusioner kommer alltid probelmatiken "delad- eller totalentreprenad" upp. Jag menar att det inte är någon skillnad i ovanstående rutin oavsett entreprenadsform. Det finns inga garantier för att något blir bättre med totalentreprenad eftersom kvaliten på det slutliga produkten, i det här fallet ett hus, beror på de personer som utför arbetet snarare än på vilken form kontrakten är utformade!
Att det sedan finns säljare som inte verkar vilja sälja och är nonchalanta med kunder är inget nytt under solen. Det kan kanske också hänga ihop med att kunden är speciell..........
All försäljning är personlig. Gillar du inte säljarens person är det nog så att du inte handlar. Det samma gäller nog också säljaren. Och man behöver inte älska alla!
Att bygga ett hus är förenat med en hel del huvudbry. Många val gör man! Många drömmar har man! och många människor är inblandade. Att det då inte går helt smärtfritt är inte konstigt. Människor gör fel så enkelt är det och i ett husbygge är det säkert 30 personer inblandade på något sätt. Att 30 personer skall kunna samverka helt utan missförstånd i 12 månader är inte helt lätt. Jag har banne mig svårt att leva 12 månader med min kära hustru utan att något litet missförstånd dyker upp på vägen. Det som skiljer en dålig relation från en bra är hur vi tar tag i de problem som vi ställs inför. Har vi då skött vårt val av partner och lever med en possitiv grundsyn så löser man dessa problem i gott samförstånd. En possitiv grundsyn är inte att smutskasta, klanka ner, hota mm mm. Har du lierat dig med en dålig partner så häver man kontrakt. Inte lätt men många gånger bättre än att gå vidare i en dålig relation. (nästan lite Dr Phil varning på den där liknelsen va!?)
Erkänn dina egna brister och ta hjälp med det som du inte förstår. Gör din hemläxa och gå in med en possitiv grundsyn.
Där har du ett framgångsrecept på en bra "husbyggarresa"
/Experten
Till att börja med kan man lugnt konstatera att man inte är ensam expert är på forumet.... navgha är manegmant konsult (trodde det var nått som man skröt om i slutet på 80 talet när alla villa vara yuppie?) och vet precis hur man organiserar ett företag och hur man tar hand om kunder. Byggimperiet lyckades plocka fram information som gav vid handen att det vara stora problem hos TH ända upp i ledningen. Tyvärr förklarade han aldrig vad det var. Och jag själv kallar mig t.o.m expert och tror mig sitta inne med facit.
Lustigt är det och vad vi än säger så är det väl ändå så att TH tillsammans med många andra husföretag här i landet leverera uppåt 5000st villor om året. Ett fåtal av dessa går åt helvete men i tidningar framstår det som att det är alla. Proportioner tror jag var ordet......
Jag har sagt det förut men säger det igen: Att köpa hus är en STOOOR affär och då kan man inte lita blint på en säljare. En säljare är en säljare och han eller hon är därmed duktig på att skapa förtroende som leder fram till försäljning. En säljare kan omöjligt sitta inne med alla expertkunskaper oavsett om det är ett hus eller en TV han säljer. Försök få din lokale TV handlare att modifiera en TV efter dina önskemål utan att det slutar med strul!
En bra säljare är själklart påläst om sin produkt och utger sig eller inte för att veta sådant han inte vet. Undantag finns, likväl som det finns dåliga manegament konsulter, dagmammor eller stadsministrar.
Men om jag och min fru skall bygga ett hus är det inte rimligt att blint lita på en mans uppgifter, inte i min värld i alla fall. Det borde med andra ord vara en självklarhet att man kontrollerar uppgifter, kontrollerar entreprenörer mm mm. Det låter krångligt men det behöver det inte alls vara!
I sitt bygge behöver man en kvalitetsansvarig. Utse denna kvalitetsansvarig tidigt i projektet och stäm av uppgifter med honom. Han ska kunna byggnation och kan alltså bistå med sin erfarenhet vad gäller tex allt som rör grundarbeten (där det oftast blir merkostnader).
Att kolla en entreprenör behöver inte heller vara svårt. Besök den tänkte snickaren på nått bygge som han håller på med. Ta med lite fikabröd, sitt och snacka en kvart om ditt och datt och du har fått en bild av honom som person. Titta lite hastigt på hur hans byggarbetsplats ser ut: är det stökigt eller ordning och reda?. Ett sånt enkelt möte i kombination med några referens samtal med tidigare kunder och du har ett mycket bra beslutsunderlag.
I sådana här diskusioner kommer alltid probelmatiken "delad- eller totalentreprenad" upp. Jag menar att det inte är någon skillnad i ovanstående rutin oavsett entreprenadsform. Det finns inga garantier för att något blir bättre med totalentreprenad eftersom kvaliten på det slutliga produkten, i det här fallet ett hus, beror på de personer som utför arbetet snarare än på vilken form kontrakten är utformade!
Att det sedan finns säljare som inte verkar vilja sälja och är nonchalanta med kunder är inget nytt under solen. Det kan kanske också hänga ihop med att kunden är speciell..........
All försäljning är personlig. Gillar du inte säljarens person är det nog så att du inte handlar. Det samma gäller nog också säljaren. Och man behöver inte älska alla!
Att bygga ett hus är förenat med en hel del huvudbry. Många val gör man! Många drömmar har man! och många människor är inblandade. Att det då inte går helt smärtfritt är inte konstigt. Människor gör fel så enkelt är det och i ett husbygge är det säkert 30 personer inblandade på något sätt. Att 30 personer skall kunna samverka helt utan missförstånd i 12 månader är inte helt lätt. Jag har banne mig svårt att leva 12 månader med min kära hustru utan att något litet missförstånd dyker upp på vägen. Det som skiljer en dålig relation från en bra är hur vi tar tag i de problem som vi ställs inför. Har vi då skött vårt val av partner och lever med en possitiv grundsyn så löser man dessa problem i gott samförstånd. En possitiv grundsyn är inte att smutskasta, klanka ner, hota mm mm. Har du lierat dig med en dålig partner så häver man kontrakt. Inte lätt men många gånger bättre än att gå vidare i en dålig relation. (nästan lite Dr Phil varning på den där liknelsen va!?)
Erkänn dina egna brister och ta hjälp med det som du inte förstår. Gör din hemläxa och gå in med en possitiv grundsyn.
Där har du ett framgångsrecept på en bra "husbyggarresa"
/Experten
Glömde också säga att när det blir missförstånd mellan mig och min fru så är det ALDRIG jag som gjort fel utan allt beror på att hon inte förstår mig................ :-/
/Experten
PS. den som inte förstod ironin i ovanstående är välkomen att fråga
/Experten
PS. den som inte förstod ironin i ovanstående är välkomen att fråga
"Lustigt är det och vad vi än säger så är det väl ändå så att TH tillsammans med många andra husföretag här i landet leverera uppåt 5000st villor om året. Ett fåtal av dessa går åt helvete men i tidningar framstår det som att det är alla. Proportioner tror jag var ordet...... "
Du tycker att det är konstigt att det här problemet dyker upp igen och igen - ja, det kan jag förstå om man förutsätter att det handlar om siffrorna 5000 och ett fåtal går det inte bra med. Jag undrar hur du vet att det är ett fåtal? Jobbar du med reklamationer åt alla företag? Eller bara åt ett enskilt?
Du säger att det är lätt att det blir fel när så många är inblandade men det rimliga är väl att om man är tveksam och inte vet hur beställaren vill ha det att man hör av sig till den personen. Eller om man inte vet hur man monterar en sak att man frågar antingen arbetskamrater eller sin chef hur man faktiskt gör - inte chansar.
Lite närmare sanningen tror jag att man kommer om man inser att det finns en stor efterfrågan på nyuppförda hus och man vill bli fort klar med ett så att man kan hoppa på nästa (som entreprenör). Som säljare vill man naturligtvis sälja ett till. Om yrkesstoltheten eller utbildningen för det man gör inte finns - ja, då är det bara att tuta och köra.
Vad gäller entreprenadformerna så tror jag att det kan bli lika struligt med totalentreprenad men då har man åtminstone bara en motpart - det underlättar en hel del.
Optimistisk grundsyn - ja, det har vi - fortfarande - men man måste också vara realist - dvs inse och erkänna att problem finns och därmed måste man också göra något åt dem. Inte bara förneka, negligera och låtsas som om det regnar.
Du tycker att det är konstigt att det här problemet dyker upp igen och igen - ja, det kan jag förstå om man förutsätter att det handlar om siffrorna 5000 och ett fåtal går det inte bra med. Jag undrar hur du vet att det är ett fåtal? Jobbar du med reklamationer åt alla företag? Eller bara åt ett enskilt?
Du säger att det är lätt att det blir fel när så många är inblandade men det rimliga är väl att om man är tveksam och inte vet hur beställaren vill ha det att man hör av sig till den personen. Eller om man inte vet hur man monterar en sak att man frågar antingen arbetskamrater eller sin chef hur man faktiskt gör - inte chansar.
Lite närmare sanningen tror jag att man kommer om man inser att det finns en stor efterfrågan på nyuppförda hus och man vill bli fort klar med ett så att man kan hoppa på nästa (som entreprenör). Som säljare vill man naturligtvis sälja ett till. Om yrkesstoltheten eller utbildningen för det man gör inte finns - ja, då är det bara att tuta och köra.
Vad gäller entreprenadformerna så tror jag att det kan bli lika struligt med totalentreprenad men då har man åtminstone bara en motpart - det underlättar en hel del.
Optimistisk grundsyn - ja, det har vi - fortfarande - men man måste också vara realist - dvs inse och erkänna att problem finns och därmed måste man också göra något åt dem. Inte bara förneka, negligera och låtsas som om det regnar.
Sly_fox.......förstod du ironin i liknelsen med missförstånd i mitt äktenskap?
Nej, Sly-fox, jag jobbar inte med reklamtioner och siffran 5000 är jag inte helt säker på, kan vara knappt 5000st. Att det är ett fåtal är väl kanske en defintionsfråga, vad är ett fåtal?. Är 250 av 5000 ett fåtal? är 700 fåtal eller får det vara max 5 för att kallas fåtal. Får studera mina barns matteböcker och se om facit finns där!
Att jag säger att det är ett fåtal stödjer sig på den inte alls statistiskt godkända undersökningen av bekanta och bekanta till bekanta som byggt diverse hus och som alla är nöjda. Visst har i princip alla haft en del "bulor på vägen" men frågar man och benar lite i frågeställningen finna det nästan alltid logiska förklaringar.
Vad gäller entreprenadform kan vi säkert till leda diskutera om det är enklare att bråka en en part eller flera. Du förutsätter att om det blir ett fel så beror felet på fler en en part vilket ju inte behöver vara fallet. Felet kan ju tex bero på snickaren och då bråkar du med en part oavsett om det är delad- eller totalentreprenad. Sedan tror ju jag, lite naivt kanske, att den lille entreprenören inte orkar bråka på samma sätt som den store varför man snabbare kommer till en lösning. Vi vill ju finna en snabb lösning och inte slå paragrafer i huvudet på varandra ända upp till tinget, eller hur?
Härligt att se att du har en possitiv grundsyn (du skrev förvisso "optimistiks" och jag vill hellre använda "possitiv"). Av din version av dömma så saknar dina "partners" denna grundsyn efters om de verkar negligera och förneka. Då tär det på humöret att behålla sin possivitet men försök att bita i så kommer det garanterat att lösa sig.
Vad gäller hantverkares utbildning och intresse för att göra rätt har jag debaterat i tidigare inlägg. Men som det nu fungerar så verkar många tro att 2 års bygg och anläggning räcker livet ut. Inga nya kunskaper behöver inämtas. Så är det ju självfallet inte och där kanske husföretagen har en roll att fylla, se till att hålla "sina" entreprenörer "up to date".
Ett problem som jag tycker mig sett i många inlägg är våra önskemål om utrustning. Vi vill ändra på en det ena än det andra och många gånger t.o.m själva leverera eget inköpt material. När detta inte är riktigt kompatibelt stöter vi på problem och "skyttegravskriget" är inlett. Även här borde sådant kunna undvikas om alla gör sin hemläxa!
Sedan vill vi bli bemötta som kunder. Vi vill få snabba svar, exakta kalkyler, fina ritnignar mm mm. Det har alltid förvånat mig hur många husföretag lägger oerhörda resureser på skisser och offerter för att sedan få "nej tack!" och ingen möjlighet till inkomst för nedlagt arbete. Nu tycker säkert många att "va fan, självfallet ska det inte kosta att få veta ett pris" och det är ju en rimlig inställning. Men om samtidigt vill få ett seriöst bemötande, tillgång till arkitektritade skisser, kalkyler som är riktiga kanke det inte är orimligt att detta underlag skulle kosta pengar, eller?
Kanske det skulle bli mer seriöst nedlagt arbete på de offerterna då?
Samma kanske gäller entreprenören som snabbt vill bli klara? Om vi säger att en snickar entreprenad i snitt kostar 275,000:- inkl moms. Éx moms är det 220,000:-. Drar vi av krankostnad och lite spik mm så säger vi att det är 190,000:- kvar. En snickare kostar ca 300:-/tim vilket då ger 634 timmars betalning för husmonteringen. Då skulle även jag vara jäkligt intresserad av att bli färdig på dessa 634 timmar och komma vidare på nästa bygge. Och såg jag att jag kan nog göra detta på 550 timmar skulle jag nog gör det med.
Det är inte många som skulle jobba över på kontoret 10 tim i veckan utan betalning för att man vill göra ett extra bra jobb..........
Yrkestolthet finns och stolta människor är trevligt att dela sin vardag med.
Floskel ordspråk finns många som vi skulle kunna klistra på ett husbygge....."Du får vad du betalar för".......är ett
Nu vill jag än en gång poängtera att oseriösa husföretag finns, usla entreprenörer likaså. Köper men en vara och en tjänst har man massor av rättigheter och en är att få en felfri vara. Men likväl som det finns "dumma" hussäljare finns det "dumma" kunder. Inser man sina egna brister (och det är skrämmande emellanåt) så brukar man kunna lösa andras också. Det tror i alla fall jag.
/Experten
Nej, Sly-fox, jag jobbar inte med reklamtioner och siffran 5000 är jag inte helt säker på, kan vara knappt 5000st. Att det är ett fåtal är väl kanske en defintionsfråga, vad är ett fåtal?. Är 250 av 5000 ett fåtal? är 700 fåtal eller får det vara max 5 för att kallas fåtal. Får studera mina barns matteböcker och se om facit finns där!
Att jag säger att det är ett fåtal stödjer sig på den inte alls statistiskt godkända undersökningen av bekanta och bekanta till bekanta som byggt diverse hus och som alla är nöjda. Visst har i princip alla haft en del "bulor på vägen" men frågar man och benar lite i frågeställningen finna det nästan alltid logiska förklaringar.
Vad gäller entreprenadform kan vi säkert till leda diskutera om det är enklare att bråka en en part eller flera. Du förutsätter att om det blir ett fel så beror felet på fler en en part vilket ju inte behöver vara fallet. Felet kan ju tex bero på snickaren och då bråkar du med en part oavsett om det är delad- eller totalentreprenad. Sedan tror ju jag, lite naivt kanske, att den lille entreprenören inte orkar bråka på samma sätt som den store varför man snabbare kommer till en lösning. Vi vill ju finna en snabb lösning och inte slå paragrafer i huvudet på varandra ända upp till tinget, eller hur?
Härligt att se att du har en possitiv grundsyn (du skrev förvisso "optimistiks" och jag vill hellre använda "possitiv"). Av din version av dömma så saknar dina "partners" denna grundsyn efters om de verkar negligera och förneka. Då tär det på humöret att behålla sin possivitet men försök att bita i så kommer det garanterat att lösa sig.
Vad gäller hantverkares utbildning och intresse för att göra rätt har jag debaterat i tidigare inlägg. Men som det nu fungerar så verkar många tro att 2 års bygg och anläggning räcker livet ut. Inga nya kunskaper behöver inämtas. Så är det ju självfallet inte och där kanske husföretagen har en roll att fylla, se till att hålla "sina" entreprenörer "up to date".
Ett problem som jag tycker mig sett i många inlägg är våra önskemål om utrustning. Vi vill ändra på en det ena än det andra och många gånger t.o.m själva leverera eget inköpt material. När detta inte är riktigt kompatibelt stöter vi på problem och "skyttegravskriget" är inlett. Även här borde sådant kunna undvikas om alla gör sin hemläxa!
Sedan vill vi bli bemötta som kunder. Vi vill få snabba svar, exakta kalkyler, fina ritnignar mm mm. Det har alltid förvånat mig hur många husföretag lägger oerhörda resureser på skisser och offerter för att sedan få "nej tack!" och ingen möjlighet till inkomst för nedlagt arbete. Nu tycker säkert många att "va fan, självfallet ska det inte kosta att få veta ett pris" och det är ju en rimlig inställning. Men om samtidigt vill få ett seriöst bemötande, tillgång till arkitektritade skisser, kalkyler som är riktiga kanke det inte är orimligt att detta underlag skulle kosta pengar, eller?
Kanske det skulle bli mer seriöst nedlagt arbete på de offerterna då?
Samma kanske gäller entreprenören som snabbt vill bli klara? Om vi säger att en snickar entreprenad i snitt kostar 275,000:- inkl moms. Éx moms är det 220,000:-. Drar vi av krankostnad och lite spik mm så säger vi att det är 190,000:- kvar. En snickare kostar ca 300:-/tim vilket då ger 634 timmars betalning för husmonteringen. Då skulle även jag vara jäkligt intresserad av att bli färdig på dessa 634 timmar och komma vidare på nästa bygge. Och såg jag att jag kan nog göra detta på 550 timmar skulle jag nog gör det med.
Det är inte många som skulle jobba över på kontoret 10 tim i veckan utan betalning för att man vill göra ett extra bra jobb..........
Yrkestolthet finns och stolta människor är trevligt att dela sin vardag med.
Floskel ordspråk finns många som vi skulle kunna klistra på ett husbygge....."Du får vad du betalar för".......är ett
Nu vill jag än en gång poängtera att oseriösa husföretag finns, usla entreprenörer likaså. Köper men en vara och en tjänst har man massor av rättigheter och en är att få en felfri vara. Men likväl som det finns "dumma" hussäljare finns det "dumma" kunder. Inser man sina egna brister (och det är skrämmande emellanåt) så brukar man kunna lösa andras också. Det tror i alla fall jag.
/Experten
Experten!
Den "dumma" kunden finns här; väljer att gå till en annan hustillverkare än t. ex. TH.
Det är bara "den smarta" kunden eller den kund som är "expert" som stannar kvar hos TH sedan man blivit risigt bemött.
Lycka till!
Den "dumma" kunden finns här; väljer att gå till en annan hustillverkare än t. ex. TH.
Det är bara "den smarta" kunden eller den kund som är "expert" som stannar kvar hos TH sedan man blivit risigt bemött.
Lycka till!
Ironi är en härlig sak - och självklart är det heller aldrig mitt fel ;D heller... (ironi igen)
Fåtal för mig är ett få-tal - inte 250 av 5000 t ex. Det är ju trots allt minst 250 personer/familjer som ryms i den siffran. Jag har också under resans gång stött på ett stort antal personer som har byggt hus, ska börja bygga osv och tyvärr har jag märkt att fler och fler är missnöjda därav mitt kvasi-filosofiska resonemang tidigare om varför - för en sak kan vi ju vara eniga om - vi vill bli nöjda allesammans - även om man förstås också i oländlighet kan diskutera vad nöjda är.
"Man får vad man betalar för" - ja, men om man faktiskt inte får det ens?
"Vad gäller hantverkares utbildning och intresse för att göra rätt har jag debaterat i tidigare inlägg. Men som det nu fungerar så verkar många tro att 2 års bygg och anläggning räcker livet ut. Inga nya kunskaper behöver inämtas. Så är det ju självfallet inte och där kanske husföretagen har en roll att fylla, se till att hålla "sina" entreprenörer "up to date". - Kan bara hålla med!!
Måste medge att jag är något konfunderad över hur insatt du verkar i byggbranschen - men du kanske har hunnit med att bygga både ett o två hus och har sett en del på det sättet.
Vi trivs jättebra på stället vi har byggt och det ska nog lösa sig i längden men medge att det hade varit fasen så mycket bättre om vi inte hade varit missnöjda nu - för alla parter : )
Kanske kan du hjälpa mig med det här - är det tillåtet att uppföra en matkällare utan att ansöka om bygglov? Vi får ju bygga med max två uthus om total 40 kvm och jag tänkte mig förstås inte en jättematkällare isof.
Fåtal för mig är ett få-tal - inte 250 av 5000 t ex. Det är ju trots allt minst 250 personer/familjer som ryms i den siffran. Jag har också under resans gång stött på ett stort antal personer som har byggt hus, ska börja bygga osv och tyvärr har jag märkt att fler och fler är missnöjda därav mitt kvasi-filosofiska resonemang tidigare om varför - för en sak kan vi ju vara eniga om - vi vill bli nöjda allesammans - även om man förstås också i oländlighet kan diskutera vad nöjda är.
"Man får vad man betalar för" - ja, men om man faktiskt inte får det ens?
"Vad gäller hantverkares utbildning och intresse för att göra rätt har jag debaterat i tidigare inlägg. Men som det nu fungerar så verkar många tro att 2 års bygg och anläggning räcker livet ut. Inga nya kunskaper behöver inämtas. Så är det ju självfallet inte och där kanske husföretagen har en roll att fylla, se till att hålla "sina" entreprenörer "up to date". - Kan bara hålla med!!
Måste medge att jag är något konfunderad över hur insatt du verkar i byggbranschen - men du kanske har hunnit med att bygga både ett o två hus och har sett en del på det sättet.
Vi trivs jättebra på stället vi har byggt och det ska nog lösa sig i längden men medge att det hade varit fasen så mycket bättre om vi inte hade varit missnöjda nu - för alla parter : )
Kanske kan du hjälpa mig med det här - är det tillåtet att uppföra en matkällare utan att ansöka om bygglov? Vi får ju bygga med max två uthus om total 40 kvm och jag tänkte mig förstås inte en jättematkällare isof.
HejFamiljen_Bygg skrev:Problemen med Trivselhus sträcker sig längre än bara till Malmökontoret; det sträcker sig ända upp i företagets ledning.
Jag undviker problem = jag undviker Trivselhus; det finns så många andra företag som skapar trivsel.
Till den som inte beaktar mina synpunkter kan jag bara framföra: Lycka till !!!
jag håller med dig, har själv köpt trivselhus,dåligt service
hästhandlare, bilhandlare, trivselhus fundera många gånger
Jag undrar om inte själva problemet ligger i att de här företagen (nu klumpar jag ihop flera av STR-företagen) medvetet gjort ett avtalsupplägg som är negativt för kunderna.
Genom att dela upp överenskommelsen på minst två avtal, och inte visa upp allt samtidigt, så läggs en grund som inte är stabil om problem uppstår. Som jag sagt förr: Det är ju egentligen självklart att man ska ha ALLA papper på bordet samtidigt för att ta ställning till. (Det är numera mitt råd till andra som står i begrepp att bygga.)
Man kan undra om det finns någon - oavsett firma - som köpt via den här typen av avtalskonstruktion (dvs ~2 avtal) som är nöjd, eller känner fler att det är en konstruktion som medvetet missbrukas?
Som ni säkert förstår så är vår åsikt att problem även finns hos Eksjöhus ända upp i företagets högsta ledning... märkligt nog hackar "experten" både på missnöjda kunder från Eksjöhus och TH.
Genom att dela upp överenskommelsen på minst två avtal, och inte visa upp allt samtidigt, så läggs en grund som inte är stabil om problem uppstår. Som jag sagt förr: Det är ju egentligen självklart att man ska ha ALLA papper på bordet samtidigt för att ta ställning till. (Det är numera mitt råd till andra som står i begrepp att bygga.)
Man kan undra om det finns någon - oavsett firma - som köpt via den här typen av avtalskonstruktion (dvs ~2 avtal) som är nöjd, eller känner fler att det är en konstruktion som medvetet missbrukas?
Som ni säkert förstår så är vår åsikt att problem även finns hos Eksjöhus ända upp i företagets högsta ledning... märkligt nog hackar "experten" både på missnöjda kunder från Eksjöhus och TH.