Hej!
Har ett städskåp i min lägenhet där det går ett avloppsrör i plast igenom. Länge har det ständigt samlats vitt damm på hyllorna och det kommer från taket där material lossnar runt avloppsröret. Det är även sprickor i väggens färg. Varför sker detta? Vad är det för material som trillar ner? Röret känns ljummet när jag håller mot det. Hur kan jag åtgärda detta så jag slipper dammet på hyllorna? Lite orolig att det skulle vara något farligt som asbest (obs: okunnig). Lägenhetshuset är byggt 1945.
Har ett städskåp i min lägenhet där det går ett avloppsrör i plast igenom. Länge har det ständigt samlats vitt damm på hyllorna och det kommer från taket där material lossnar runt avloppsröret. Det är även sprickor i väggens färg. Varför sker detta? Vad är det för material som trillar ner? Röret känns ljummet när jag håller mot det. Hur kan jag åtgärda detta så jag slipper dammet på hyllorna? Lite orolig att det skulle vara något farligt som asbest (obs: okunnig). Lägenhetshuset är byggt 1945.
Det är troligen murbruk som ramlar ner och den innehåller sannolikt inte asbest. så det behöver du inte vara olilig för.
Sen skulle jag ta kontakt med hyresvärden och be dem fixa det här så det inte ramlar ner damm i ditt skåp.
Sen skulle jag ta kontakt med hyresvärden och be dem fixa det här så det inte ramlar ner damm i ditt skåp.
Tack så mycket för ditt svar! Va skönt att det inte är något farligt material. Det är en bostadsrättslägenhet som detta gäller, så gissar att det är mitt ansvar att fixa det? Men jag ska kontakta föreningen och fråga om det. Om det är mitt ansvar, vilken typ av hantverkare gör sådant här? VVS?T Testarn skrev:
Om det är en BRF så är det lite av en gråzon för det här. Du som medlem har ansvar för ytskikt och föreningen för allt bakom ytskikt så röret och hålet i taket är förmodligen BRF:ens ansvar och färg på väggarna ditt.
Man kan undra varför de inte har byggt in röret i ett schakt men det hjälper inte dig nu.
Det är nog en byggfirma vilken som helst som kan lösa det om du inte gör det själv. Borsta rent och dammsug, fukta med lite vatten och sen spackla igen hålet med någon cementbaserad spackelmassa. Finns en som heter Husfix som kommer i små förpackningar.
Sen slipa av det och måla - helst silikatfärg men samma som du har redan borde funka.
Man kan undra varför de inte har byggt in röret i ett schakt men det hjälper inte dig nu.
Det är nog en byggfirma vilken som helst som kan lösa det om du inte gör det själv. Borsta rent och dammsug, fukta med lite vatten och sen spackla igen hålet med någon cementbaserad spackelmassa. Finns en som heter Husfix som kommer i små förpackningar.
Sen slipa av det och måla - helst silikatfärg men samma som du har redan borde funka.
Återigen, mycket tacksam för alla tips och råd. Ska höra med min brf om de känner sig ansvariga för att fixa hålet. Får se om jag är modig nog att fixa det själv. Kan ju vara lärorikt om inte annat. Annars får jag kontakta en byggfirma som kan säkert hjälpa mig, är en lättnad att det inte kan vara något farligt i vilket fall.T Testarn skrev:Om det är en BRF så är det lite av en gråzon för det här. Du som medlem har ansvar för ytskikt och föreningen för allt bakom ytskikt så röret och hålet i taket är förmodligen BRF:ens ansvar och färg på väggarna ditt.
Klicka här för att svara
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kostnad för ansökan om tillstånd för enskild avloppsanläggning?
Vatten & Avlopp -
Gammal brunn, fylla och göra till stenkista för kondensvatten?
Vatten & Avlopp