Karlia Karlia skrev:
Mormor som bodde i mindre herrgård på landet hade redan på 20-talet köksö. Men köket var såklart långt från matsalen, de ville ju inte genera gästerna med matos!
Fattar inte hur dålig ventilation folk kan ha. Vårt kök är säkert 50 m2 och äter och lagar mat och äter alltid i samma rum. Aldrig något matos någonsin.
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 2 till
  • Laddar…
Karlia
De lagade mat till ca 15 p varje dag. På 20-talet fanns inte moderna fläktar. Det var dessutom en tydlig uppdelning mellan kökspersonal med mormor och de gäster som kom. Det var inte tal om att umgås medans maten lagades.

Började tänka på hennes köksö, den var stor och på hjul. Plockade man ut en del av kastrullerna i den kunde man sitta i den och dra för dörrarna. Gick utmärkt att tjuvlyssna på de vuxna så. Eller bli omkringskjutsad.
 
  • Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
Gillar det omöjliga med tråden, måste vara något kontra-intuitivt. Dvs något man ändå känner är ganska snyggt just nu.

Inbyggda LED-strips och liknande i varje skarv och knyck , särskilt med RGB-färgsättning för den där 80-tals kokainlooken!
 
  • Kök med inbyggd LED-belysning under överskåp som ger ett modernt 80-talsinspirerat utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt vardagsrum med RGB LED-stripbelysning bakom TV och längs takets kanter som skapar en 80-tals atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med inbyggda blå LED-strips i skarvar och under barskivan som skapar en retro 80-tals look.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
yalazy och 16 till
  • Laddar…
Nyproducerade villor mitt i villakvarter som byggs i ”herrgårdsstil” - dvs en salig blandning av shaker, viktorianska toaletter, spegelpanel i överflöd, stuckaturer, profilerade socklar, svenskt tenn-/morris-tapeter, fejkad spröjs, platsbyggd inredning överallt och sen toppen på I:t att typ döpa den nyproducerade villan till typ Villa Ekenskär.
 
  • Gilla
  • Haha
Fraulein och 17 till
  • Laddar…
Har med stor behållning följt denna tråd om hustrender. Kan bara utgå från mina egna erfarenheter som villaägare sedan 1980. Efter 40 års ägande har jag några reflektionen.
1. När vi byggde villan 1981 var det väldigt höga räntekostnader, ca 12%! Så för att få mest boyta för pengarna blev det ett tvåvåningshus i trä. Ett argument som knappast gäller idag med ränta runt 1,5%.
2. Detaljer som murriga medaljongtapeter, joddlarbalkonger, lejongula vitvaror, valv, gillestugor mm valde vi bort.
Detta kommer nog aldrig tillbaka.
3. Kvalitet blir aldrig omodernt och jag tycker att man generellt ska vårda det som är bra och inte överrenovera.
Låt åttitalshusen förbli åttitalshus.
4. Dagens hus är många gånger byggda med betydlig högre byggkvalitet men trenden att fegt undvika färger pga
rädslan för vad folk ska tycka är beklämmande. Den grå och vita trenden är borta om några år. Säkert lika borta som brevlådor, bokhyllor utan böcker, klumpiga solpaneler, skitfula tralldäck mm.
 
  • Tvåvåningshus i trä med färgstarkt gult ytskikt, svart ytterdörr och vita fönsterkarmar, nummer 36 synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lördag hela veckan och 6 till
  • Laddar…
M majster skrev:
Inbyggda LED-strips och liknande i varje skarv och knyck , särskilt med RGB-färgsättning för den där 80-tals kokainlooken!
Man hittar ju till nödutgången iallafall. :surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
S stefansamuel skrev:
Nyproducerade villor mitt i villakvarter som byggs i ”herrgårdsstil” - dvs en salig blandning av shaker, viktorianska toaletter, spegelpanel i överflöd, stuckaturer, profilerade socklar, svenskt tenn-/morris-tapeter, fejkad spröjs, platsbyggd inredning överallt och sen toppen på I:t att typ döpa den nyproducerade villan till typ Villa Ekenskär.
Hela kalaset på en tomt som är alldeles för liten för husets stil.
 
  • Gilla
Traildreamer och 8 till
  • Laddar…
Mac_attack
S Stuff skrev:
Jag har bilar och motorcyklar i garaget. Sen har jag en källare för all ”skit”.
Källare är underskattat.
Under 50-70-talet byggdes ju nästan alla hus med källare. Sen blev alla rädda för fukt och började bygga platta på mark.
Källare är egentligen inget problem bara man lär sig av de gamla misstagen.
Kommer vi att se ett uppsving för källare nån gång? Det blir ju allt trängre kring städerna och tomterna blir mindre. Varför inte utnyttja ytan under mark också :)
Källare är väl i princip alltid en riskkonstruktion i olika grad(?). Åtminstone när dräneringen gjort sitt.

Källare må vara underskattat. Men samla på sig skit är ju överskattat
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Alla ni som svarat öppen planlösning - jag önskar verkligen att jag kunde hålla med er. Tyvärr tror jag att nybyggda lägenheter - och kanske en del småhus - kommer fortsätta att vara "för små" och därmed blir det öppen planlösning för att få in alla funktioner på ytan. Riktigt trist, men jag ser inte att genomsnittliga nybyggda lägenheter ökar i yta. Inte i storstäderna i alla fall.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Kul tråd! Mitt bidrag är hexagonkakel, ser framför mig att det väldigt snart kommer kännas daterat.
Kommer vara trendigt även på 2100 talet, och kommer sitta tom på mars

Skärmdump från ett klassiskt förstapersonsskjutarspel med futuristisk korridor och spelkaraktärens statusindikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
krafspenna och 24 till
  • Laddar…
S stefansamuel skrev:
"att döpa villan till typ Villa Ekenskär."
Läste först "Villa Egenkär".
Och med tanke på att en del har en faiblesse att kalla sitt fina hus för
"Villa (efternamn)" så var jag rätt nära i mina fördomar :D


Edit: det här var mitt 1000:e inlägg på Byggahus. Dock är inte alla gjorda i den här tråden, även om de är många. För många, tycker säkert någon, men det bjuder jag på :D
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Qwerty987654 och 6 till
  • Laddar…
Stort ”master bedroom” avdelat med en vägg som inte går ända upp i taket bakom en gigantisk ”kontinentalsäng” och som döljer en ”walk-in closet”.
 
  • Gilla
Etho1 och 1 till
  • Laddar…
Avsaknad av rostfri diskbänk på båda sidorna diskhon i köket. Så dumt att slita ut en fungerande praktisk köksdetalj för att ersätta med en infälld diskho.
Någon stans i köket behövs det en plats att ställa saker på tork. Allt från sköljd frukt till nydiskad stekpanna kan torka i diskstället om det finns en tålig yta att ha diskstället på. Och så lättstädat efter att du bakat. Sopa bort överflödigt mjöl, på med lite vatten, vänta en liten stund, torka av,
 
  • Gilla
yalazy och 7 till
  • Laddar…
Tycker tråden spårat ur och att folk räknar upp saker de själva inte har råd eller möjlighet att skaffa. Stora hus med högt i tak och mycket fönster kommer aldrig bli omodernt.
Mitt bidrag till vad jag tror kommer bli omodernt är olika detaljer som blandare m.m. I guldliknade färg och grå/pastell färgad inredning.
 
  • Gilla
bevakare och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att poängen är att bygga så att man trivs och gillar med det man har, även om det är lite utflippat eller otraditionellt eller även om det är precis som "alla andra". Att försöka bygga för att försöka förutspå att det går att säljas bra om 10 år, nej den tanken ska ni lägga ner direkt. Gör ni så, så går det åt fanders ändå pga daterat och ni trivs inte lika bra under tiden.

Så gillar ni att ha rosa och guld överallt i hemmet med fluffig heltäckningsmatta? KÖR PÅ! Det är ni som ska bo där.
Det spelar ändå ingen roll för det som valts pga ängslighet och passa in trender kommer bli daterat och kommer behövas renoveras likafullt så kan man lika gärna köra på för fullt.
 
  • Gilla
  • Älska
Ingenjörshobby och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.