Förskjutna pulpettak/förskjutna sadeltak. Jag vet inte ens vad de kallas, men tak som lutar åt båda håll men inte går ihop i nock utan är höjdförskjutna någon meter/knapp meter. Känns iofs. kanske mer 2008 än 2021, men nära nog för mig...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
New_options och 10 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förskjutna pulpettak/förskjutna sadeltak. Jag vet inte ens vad de kallas, men tak som lutar åt båda håll men inte går ihop i nock utan är höjdförskjutna någon meter/knapp meter. Känns iofs. Kanske mer 2008 än 2021, men nära nog för mig...
Har jag på garaget. Förresten har jag jättekonstigt tak på huvudbyggnaden också. Kan inte ens beskriva det. 2007/2008 byggdes våra hus. :rofl:
 
  • Haha
Erik9005
  • Laddar…
N Nove skrev:
Glasdörrar eller väggar i industristil

svarta blandare etc.
Jag undrar så vad det är för ”industri” som försetts med dessa väggar, dörrar och rumsavdelare av vinkelstål från början..
Jag gillar det, men har svårt att förstå ”industri”. Det är lite som en tidigare ”industrivurm” där allt skulle kläs i durkplåt av aluminium. Minns ni det?
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Spotlights! Framtidens hemmafixare kommer att svära över 120 spotlights med 8000 meter kabel som går som spaghetti kors och tvärs genom tak och väggar.
Har aldrig gillat spotlights, vilket bländande otyg som inte belyser på rätt sätt.
 
  • Gilla
Erik9005 och 3 till
  • Laddar…
Mina bidrag är kökshantag i läder, snyggt nu, men tänk 20 år av intorkade matrester och läder som hårdnat och blivit frasigt.

Samt hus både villor och flerbostadshus hus med osymetriska fönster, alltså där det ser ut som man har hittat något restparti fönster i olika storlekar som man lite slumpmässigt spritt ut på fasaden.
 
  • Gilla
New_options och 10 till
  • Laddar…
U Urban J A skrev:
Alltför öppna planlösningar, alla i huset måste lyssna på samma musik. Med hög volym för att överrösta fläkten i köksön, diskmaskinen och kaffekvarnen i den inbyggda espressomaskinen.

Fönster ner till golvet och akvarieväggar 4,5 meter från tomtgräns, där man inte bara har insyn hos grannen utan också i nästa hus genom grannen.
Verkligen fruktansvärt hemskt med öppen planlösning!
Många nybyggda lägenheter byggs med kök i vardagsrum, vem vill sitta i soffan och se köksskåpen?
Nä, det är skönt och praktiskt att kunna stänga en dörr för att slippa ljud från fläkt mm.
 
  • Gilla
Lördag hela veckan och 8 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Sillgarn är väl ändå rått tidslöst? Ditt gästtrum, bodega 1985, båthus 1920.. Är det uppsving på g på 2020 talet (bläddrar frenetiskt i tidningen Residence)?
Ärligt talat skiter vi i vilket ;)
 
  • Gilla
Jonas1981
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
När ska det bli inne med mexitegel igen? Jag väntar tålmodigt...
Dröm! Den är redan här ;)

Hus som inte skildrar dess omgivning känns daterat. Ex. New England hus i storstan, Maritima tema ute i skogen, Terrakotta hus långt ifrån Spanien... nä förlåt, terrakotta hus i Sverige är alltid coolt! :D
 
  • Gilla
dilemma och 3 till
  • Laddar…
Ingen som nämnt bröstpanel? H*lvete vad folk kommer slita bort bröstpanel i framtiden. Snyggt nu dock.
 
  • Gilla
Lillsafo och 4 till
  • Laddar…
J JoelA1334 skrev:
Ingen som nämnt bröstpanel? H*lvete vad folk kommer slita bort bröstpanel i framtiden. Snyggt nu dock.
Bra exempel! Jobbig känsla det där när man hinner tänka ”fast det är ju snyggt på riktigt”...
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Svarta kök. Känns sobert och stilrent idag. Som en dödgrävarhåla i framtiden?

Kalkstensfärg. Ger ett levande intryck. Du kommer att känna att du lever när du ska spackla över det någon gång.

Inbyggda saker generellt. Ismaskin i kylen, smarta system med usb-uttag.

Inbyggda bokhyllor. Går visserligen att använda för annat än böcker om folk slutar köpa sådana. Används visserligen inte för så mycket annat i dag heller om man ska lita på bilderna där någon enstaka guldljusstake pryder ett hyllplan i den gigantiska, gråmålade hyllan.

Bubbelbadkar. Kanske redan ute? Bekanta med bubbelbadkar nyttjade det ungefär 0,5 gång per år i snitt.

Ute-spa. Gigantiska trädäck med ett utomhsbadkar som center piece.
 
  • Gilla
  • Haha
lenaangelika och 12 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Hus utan takutsprång! Helst i obehandlad lärk. Snygga idag, högriskkonstruktion och svårsålda på grund av risken för skador på fasaden och vatteninträngning om ungefär 20-25 år.
Inte ens "snygga idag" om du frågar mig. Ser ut som om BRIO barnleksaker tagit sig in på en marknad de inte behärskar. Och, som tidigare nämnts, uppenbara risker med "inbyggda" takrännor. Kommer man kunna kräva att fasaden rivs vid inspektion inför köp av ett 20 år gammalt hus av denna typ?
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Najjs Najjs skrev:
smarta system med usb-uttag.
Eluttag kombinerade med USB-A undrar jag hur länge det kommer ta innan det kommer frågor på det här forumet eller liknande om vad fan det är för något. Tio år? 15?
 
  • Gilla
Najjs
  • Laddar…
Freerole Freerole skrev:
Nu har inte jag läst hela tråden så det kanske redan nämnts. Men en trend på senare tid har ju varit halvkaklade badrum. Dessa kommer det säkert sväras över när det inte är modernt längre. Bild från mitt eget badrum.

[bild]
Fast detta är ju en trend som har återvänt, det var vanligt 1920-1950.
Fördelarna är lättskött lättvättad kakel på nedre delen och något varmare och mindre sterilt den övre halvan som inte är lika utsatt.
Helkaklade badrum tenderar ofta att kännas lite sterila. Dock en nivå högre på den praktiska skalan.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
K krukan skrev:
"en-suite"-badrum med dörr enbart ut i parsovrummet. Ser lyxigt ut på ritningen, mindre mysigt att höra när partnern ätit ärtsoppa till lunch o få in doften i sovrummet när dörren öppnas...
När vi letade hus hittade jag ett som såg fint ut på bilderna. Men när jag detaljstuderade planritningen såg jag att husets enda badrum låg innanför master bedroom. Vi kände inte för att våra framtida tonåringar (och gäster) skulle behöva passera vårt sovrum för att duscha.

I rättvisans namn hade dock huset två duschar. Den andra låg i spa-avdelningen, ute i garaget...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
big mike och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.