187 289 läst · 847 svar
187k läst
847 svar
Trender som daterar huset
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 726 inlägg
Förskjutna pulpettak/förskjutna sadeltak. Jag vet inte ens vad de kallas, men tak som lutar åt båda håll men inte går ihop i nock utan är höjdförskjutna någon meter/knapp meter. Känns iofs. kanske mer 2008 än 2021, men nära nog för mig...
Redigerat:
Har jag på garaget. Förresten har jag jättekonstigt tak på huvudbyggnaden också. Kan inte ens beskriva det. 2007/2008 byggdes våra hus.Nötegårdsgubben skrev:
Jag undrar så vad det är för ”industri” som försetts med dessa väggar, dörrar och rumsavdelare av vinkelstål från början..N Nove skrev:
Jag gillar det, men har svårt att förstå ”industri”. Det är lite som en tidigare ”industrivurm” där allt skulle kläs i durkplåt av aluminium. Minns ni det?
Mina bidrag är kökshantag i läder, snyggt nu, men tänk 20 år av intorkade matrester och läder som hårdnat och blivit frasigt.
Samt hus både villor och flerbostadshus hus med osymetriska fönster, alltså där det ser ut som man har hittat något restparti fönster i olika storlekar som man lite slumpmässigt spritt ut på fasaden.
Samt hus både villor och flerbostadshus hus med osymetriska fönster, alltså där det ser ut som man har hittat något restparti fönster i olika storlekar som man lite slumpmässigt spritt ut på fasaden.
Verkligen fruktansvärt hemskt med öppen planlösning!U Urban J A skrev:Alltför öppna planlösningar, alla i huset måste lyssna på samma musik. Med hög volym för att överrösta fläkten i köksön, diskmaskinen och kaffekvarnen i den inbyggda espressomaskinen.
Fönster ner till golvet och akvarieväggar 4,5 meter från tomtgräns, där man inte bara har insyn hos grannen utan också i nästa hus genom grannen.
Många nybyggda lägenheter byggs med kök i vardagsrum, vem vill sitta i soffan och se köksskåpen?
Nä, det är skönt och praktiskt att kunna stänga en dörr för att slippa ljud från fläkt mm.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Dröm! Den är redan härO Olf Oggler skrev:
Hus som inte skildrar dess omgivning känns daterat. Ex. New England hus i storstan, Maritima tema ute i skogen, Terrakotta hus långt ifrån Spanien... nä förlåt, terrakotta hus i Sverige är alltid coolt!
Skogsägare
· 18 726 inlägg
Svarta kök. Känns sobert och stilrent idag. Som en dödgrävarhåla i framtiden?
Kalkstensfärg. Ger ett levande intryck. Du kommer att känna att du lever när du ska spackla över det någon gång.
Inbyggda saker generellt. Ismaskin i kylen, smarta system med usb-uttag.
Inbyggda bokhyllor. Går visserligen att använda för annat än böcker om folk slutar köpa sådana. Används visserligen inte för så mycket annat i dag heller om man ska lita på bilderna där någon enstaka guldljusstake pryder ett hyllplan i den gigantiska, gråmålade hyllan.
Bubbelbadkar. Kanske redan ute? Bekanta med bubbelbadkar nyttjade det ungefär 0,5 gång per år i snitt.
Ute-spa. Gigantiska trädäck med ett utomhsbadkar som center piece.
Kalkstensfärg. Ger ett levande intryck. Du kommer att känna att du lever när du ska spackla över det någon gång.
Inbyggda saker generellt. Ismaskin i kylen, smarta system med usb-uttag.
Inbyggda bokhyllor. Går visserligen att använda för annat än böcker om folk slutar köpa sådana. Används visserligen inte för så mycket annat i dag heller om man ska lita på bilderna där någon enstaka guldljusstake pryder ett hyllplan i den gigantiska, gråmålade hyllan.
Bubbelbadkar. Kanske redan ute? Bekanta med bubbelbadkar nyttjade det ungefär 0,5 gång per år i snitt.
Ute-spa. Gigantiska trädäck med ett utomhsbadkar som center piece.
Inte ens "snygga idag" om du frågar mig. Ser ut som om BRIO barnleksaker tagit sig in på en marknad de inte behärskar. Och, som tidigare nämnts, uppenbara risker med "inbyggda" takrännor. Kommer man kunna kräva att fasaden rivs vid inspektion inför köp av ett 20 år gammalt hus av denna typ?Henningelvis skrev:
Skogsägare
· 18 726 inlägg
Fast detta är ju en trend som har återvänt, det var vanligt 1920-1950.Freerole skrev:
Fördelarna är lättskött lättvättad kakel på nedre delen och något varmare och mindre sterilt den övre halvan som inte är lika utsatt.
Helkaklade badrum tenderar ofta att kännas lite sterila. Dock en nivå högre på den praktiska skalan.
När vi letade hus hittade jag ett som såg fint ut på bilderna. Men när jag detaljstuderade planritningen såg jag att husets enda badrum låg innanför master bedroom. Vi kände inte för att våra framtida tonåringar (och gäster) skulle behöva passera vårt sovrum för att duscha.K krukan skrev:
I rättvisans namn hade dock huset två duschar. Den andra låg i spa-avdelningen, ute i garaget...