Hej
Behöver hjälp från någon som installerat i norge eller kan om det
Ska till Norge nästa vecka och behöver svar på en frågeställning.
Kommer jordfelsbrytaren gå om man kopplar såhär, det är enbart 230 volts laster, som ska kopplas
Lådan med jfb i är en byggcentral lite nerbantad.
De röda rutorna är svenska trefaskontakter
den blåa rutan är norsk trefaskontakt
Behöver hjälp från någon som installerat i norge eller kan om det
Ska till Norge nästa vecka och behöver svar på en frågeställning.
Kommer jordfelsbrytaren gå om man kopplar såhär, det är enbart 230 volts laster, som ska kopplas
Lådan med jfb i är en byggcentral lite nerbantad.
De röda rutorna är svenska trefaskontakter
den blåa rutan är norsk trefaskontakt
Eh...det där lär aldrig funka om jag förstår skissen rätt. Från jfb har du tre faser varav efter den svenska trefasen så kortsluter du två faser....BIG BANG! I den norska så har du bara två faser.
Jag vet inte vad du försöker få till men det där går inte.
Jag vet inte vad du försöker få till men det där går inte.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 144 inlägg
Så som bilden är ritad tycker jag det bör fungera med förbehållet att JFBn är spänningsoberoende.
Några nackdelar finns förstås i form av snedbelastning av de Norska faserna ("V"-koppling) och avsaknad av en fas i de CEE-uttag som brukar finnas på en byggcentral (fast de fungerar ändå inte i Norge).
Men lösningen faller helt på att den blå fasen inte är avsäkrad i byggcentralen. Köp en Norsk byggcentral.
Några nackdelar finns förstås i form av snedbelastning av de Norska faserna ("V"-koppling) och avsaknad av en fas i de CEE-uttag som brukar finnas på en byggcentral (fast de fungerar ändå inte i Norge).
Men lösningen faller helt på att den blå fasen inte är avsäkrad i byggcentralen. Köp en Norsk byggcentral.
Redigerat:
Ja....jag såg ju strömvägen från fel håll ju så klart....dhööööö!
Men....det går ju som sagt bara att ha 1-fas uttag i centralen sen så klart.
Men....det går ju som sagt bara att ha 1-fas uttag i centralen sen så klart.
Eller va 17....nääää....det där funkar väl inte....hmmm....nu blev jag konfunderad...BO...vad är det jag som normal elektriker inte får ihop här???
Hmm. svårt att koppla ihop din text och bilden jag ser. Men det ser ut som det borde fungera. Dock inte helt säker på hur 3 fas JFB hanterar att det faktiskt bara är 2 faser varav du delat upp en till 2 innan JFB. Och jag är inte elektriker så vet egentligen inte varför jag skriver. 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 144 inlägg
Från vänster till höger tolkar jag bilden som
-> CEE 316 hane (Norge)
-> CEE 416 hona där två faser är ihopkopplade och den tredje kopplad till N-stiftet
-> CEE 416 hane, normal för Sverige
-> byggcentral (Svensk)
Några röda och blå rutor ser jag dock inte i bilden.
EDIT: JFBn bryr sig inte om två, tre eller fyra ledare är belastade, eller om en ledare är "parallellkopplad" genom JFBn, bara summan blir noll.
-> CEE 316 hane (Norge)
-> CEE 416 hona där två faser är ihopkopplade och den tredje kopplad till N-stiftet
-> CEE 416 hane, normal för Sverige
-> byggcentral (Svensk)
Några röda och blå rutor ser jag dock inte i bilden.
EDIT: JFBn bryr sig inte om två, tre eller fyra ledare är belastade, eller om en ledare är "parallellkopplad" genom JFBn, bara summan blir noll.
Redigerat:
Ja just det ja...och så blir det L1-L2-L1 på de tre uttagen i centralen såklart.
Bo...appropå det du skrev om fas/nollan....det kan väl inte fungera ändå även om man avsäkrar den...eller det skulle bli tråkigheter i alla fall om endast den säkringen löser....eller tänker jag fel nu?
Bo...appropå det du skrev om fas/nollan....det kan väl inte fungera ändå även om man avsäkrar den...eller det skulle bli tråkigheter i alla fall om endast den säkringen löser....eller tänker jag fel nu?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 144 inlägg
Nejdå, du tänker rätt för det blir tråkigheter i båda fallen, men av olika grad.
Utan avsäkring är det säkringen som matar byggcentralen som skyddar, och den är kanske överdimensionerad för den skarvsladd som sitter i uttaget. Nu finns ju en JFB i byggcentralen så i praktiken är det ingen större fara så länge JFBn fungerar... Men formellt är det otillåtet då en JFB inte får ersätta felskyddet.
Med avsäkring, jag då försvinner ju strömmen om säkringen löser :S
Utan avsäkring är det säkringen som matar byggcentralen som skyddar, och den är kanske överdimensionerad för den skarvsladd som sitter i uttaget. Nu finns ju en JFB i byggcentralen så i praktiken är det ingen större fara så länge JFBn fungerar... Men formellt är det otillåtet då en JFB inte får ersätta felskyddet.
Med avsäkring, jag då försvinner ju strömmen om säkringen löser :S
Möjligt att jag inte förstår riktigt.. Ska du koppla in byggcentralen på ett IT nät eller ett TN nät ?
Är det ett IT när så har du ingen nolla... Så jag förstår inte riktigt hur du har fått en blå tråd till den norska 3fas kontakten? Där är det endast 3 faser och jord, jag tolkar det som att rutan längst till vänster är den norska kontakten?
Du kan ju inte lägga in fas på nollskenan.. IG
Är det ett IT när så har du ingen nolla... Så jag förstår inte riktigt hur du har fått en blå tråd till den norska 3fas kontakten? Där är det endast 3 faser och jord, jag tolkar det som att rutan längst till vänster är den norska kontakten?
Du kan ju inte lägga in fas på nollskenan.. IG
Redigerat:
Ja just det....Akzid har ju en poäng där.....hehe, snacka om ortodox lösning, man blir ju helsnurrig...."jäffla norrmän"