1 737 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Trefas med nolla för spis - går det att se?
Om den grå är icke ansluten nolla så är det risk för brand om man kopplar in en 230 V spis.A AG A skrev:Ibland går detta med säkerhet lite väl långt på detta forum. Man får absolut inte koppla in en taklampa i taket där det finns en brun, och en blå kabel. Utan att man provmätt 15ggr exempel.
I det här fallet förstår jag inte riktigt hur du tänker. Den grå kan ju vara fungerande nolla, då fungerar lampan/fläkten. Alternativt är det tilltänkt, ej ansluten nolla, då händer ingenting. Men sen finns ju en tämligen stor risk att även den grå är en fas. Vilket ju är det man fruktar mest om man kopplar in en lampa/fläkt.
Eller har jag missat något?
Det testet kan ju fallera på två sätt. 1) Aparaten fungerar ej => ej ansluten N, 2) Apparaten går sönderD Dilato skrev:
Håller med om att testet med en lampa egentligen är ganska bra och för många bättre än ett mätinstrument som kan visa konstiga mätvärden, men då ska det vara en glödlampa. Lyser den för starkt och går sönder var det 400V och man byter (i dag får det bli halogen) och slänger den trasiga lampan.
Sen är det synd att det blivit så att man behöver få hem en elektriker först en gång för att kontrollera uttaget till spisen och sen en gång till för att ansluta kabeln på den nya spisen. Och ibland räcker inte ens det för att butikssäljaren har sålt fel spis som inte passar, så man skulle egentligen behöva ha med sig elektrikern till butiken också. 😳🙄
Att spekulera att nollan egentligen är en fas känns helt tokigt, det finns redan tre faser kopplade i perilexen (den gamla spisen var ju trefas utan nolla), det enda rimliga felet skulle kunna vara att nollan inte är ansluten i centralen men vem drar alla kablar men struntar i att koppla in dom?
Hur kan du vara så säker på att de tre vita är faser. Det kan väl trots allt vara så att två vita och en grå är faser. Jag håller med om att det inte borde ha gjorts så.D Dilato skrev:
Men jag har sett flera "trådar" på detta forum där de s.k. elexperterna (däribland du själv) där både sannolikheten för fel samt konsekvens varit mycket mindre. Där det absolut INTE går att chansa.
Därför är jag lite förvånad över ditt förslag.
Produkter som diskuteras i tråden