Ja, det sitter någon form av rund liten cylinderformad grej på kortsidan vid kompressorns elanslutning på vårt kylskåp också.
Men vad det är har jag ingen aning om. Skulle kanske kunna vara någon form av överhettningsskydd eller liknande för kompressorn. Men om det går att återställa manuellt har jag ingen aning om.
Elektroservice, som är Elektroluxkoncernens servicebolag tog 750 kr för en felsökning (om man avböjde deras kostnadsförslag för åtgärd) när jag frågade i somras.
Men vad det är har jag ingen aning om. Skulle kanske kunna vara någon form av överhettningsskydd eller liknande för kompressorn. Men om det går att återställa manuellt har jag ingen aning om.
Elektroservice, som är Elektroluxkoncernens servicebolag tog 750 kr för en felsökning (om man avböjde deras kostnadsförslag för åtgärd) när jag frågade i somras.
Den sitter lite illa till men jag kunde utläsa hz och lite andra såna där beteckningar på den. Jag gissar att det inte är nåt man återställer manuellt men kanske byter ut. Det tråkiga är att de skulle ta 2000 kr utan att blinka för att trycka dit en sån. Jag är allergisk mot dyra reparationer och ockerpriser. Tack för all hjälp, jag ska luska vidare. Känner en elektriker som även är kylmontör, han har kanske lite idéer.
Ett annat vanligt fel är startanordningen. Numera kan det vara ett s k PTC-motstånd, förr var det ett litet relä ("drop-out"). Båda är relativt billiga (200-500kr) som komponenter och kan köpas från EH. Men du tänkte väl inte byta själv förstår jag.
De runda sakerna låter som att det är kompressorernas driftkondensatorer. Kan iofs vara paj, men troligare termostaten eller startrelät. Ring din kompis elektrikern och skaffa hem en tårta, whiskypava eller liknande
Ringde servicecenter och det visade sig att kylskåpet var äldre än jag trott. 750 kr skulle det kosta att få veta vad det var för fel. Så det blir ett nytt kylskåp och detta får gå till de sälla jaktmarkerna. Men en whisky ska jag köpa ändå
Tack för all hjälp och feedback från alla. God jul på er.
Tack för all hjälp och feedback från alla. God jul på er.