J jonaserik skrev:
Grovlek på betongrören, kanske det går att sticka ett 110 mm rör i sista biten ut till gatan. Om det är raka spåret sista biten.
Ja, jag tänkte så, det ser ju rakt ut. Men det behöver ju inte vara så snett på 10m för att det inte skall gå. Får sätta in en skärpump och trycka in 50mm slang hela vägen :)

Det går bra med en skärpump under förutsättningar, att det inte hamnar tamponger eller pappershandukar i toan, eller värsta cenariet, leksaker som spolas ner, det sistnämnda hamnar för det mesta i eller på sidan om pumpen i brunnen. Men allt det andra är katastrof för pumpen. Tvärnit blir det.

Det finns LPS-system som används i områden som inte har självfall och det finns pumpar som klarar dina förutsättningar. Du behöver nog inte ett LPS utan bara en pump för att skicka ut skiten. Flygt är stora på den biten, det finns fler fabrikat. Men du måste ha en lite större brunn i vidd för att inte pumpen ska starta/stoppa ofta.

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
Tack för förslag, men pump var ett skämt.
Grävaren är en kompis till mig och vi har kommit överens om att vi skall gräva för att fixa problemet med det trasiga, och så bestämmer vi på plats hur långt och mycket vi kan byta av rören med rimlig insats.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Blev snabba ryck. Att avloppet funkade överhuvudtaget var konstigt.
Det hade gått av och ena delen sjunkit 9cm precis i skarven in in i huset.
Gick snabbt och enkelt att laga.

• Arbetare vid grävarbete, gamla rör, hål i marken, byggande, underhåll, lerig miljö, byggutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledning i grusig mark, böjt blått rör sammanfogat med vitt rör, sannolikt VA-arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
John Karlsson
  • Laddar…
B
Skönt att ha det fixat.

Är det s.k. äggskalsrör? De verkar ju vara lite spröda har jag hört.

N nombz skrev:
Nu visar det sig ju att rören går under en rullstolsramp(iofs rätt enkel att flytta tror jag), en kullstensuppfart och över grannens tomt (och genom två av deras häckar). Ganska stort återställningsarbete tyvärr.
Här får man ju ifrågasätta varför din ledning går genom grannens tomt? Kanske skulle det gå att flytta på den kommunala anslutningspunkten eller att man leder en annan väg. Den mer akuta delen verkar ju vara löst men oavsett status på ledningen så är det ju obra om det blir stopp i ledningen där den går genom grannens tomt.

B BSOD skrev:
Skönt att ha det fixat.

Är det s.k. äggskalsrör? De verkar ju vara lite spröda har jag hört.
Nej, det var en av anledningarna att vi lät det mesta vara. Det var gen 2 plast som tydligen är betydligt bättre än gen 1 ( en del av avloppet som är draget synligt i huset är dock gen 1).

M merbanan skrev:
Här får man ju ifrågasätta varför din ledning går genom grannens tomt? Kanske skulle det gå att flytta på den kommunala anslutningspunkten eller att man leder en annan väg. Den mer akuta delen verkar ju vara löst men oavsett status på ledningen så är det ju obra om det blir stopp i ledningen där den går genom grannens tomt.
Ja, det är ju rätt märklig dragning faktiskt. Den sneddar över ena hörnet hos grannen. Enligt de som har hand om avloppet så delar tre hus (det är kedjehus) på en gemensam pumpbrunn. De var ute och mätte ut hur det låg när jag bad dem.
Har inte kollat om det finns servitut.

Men vi tänker att vi låter det vara nu och ser om vi får problem. Får vi det så får vi se vad vi gör. Vi har ju fått det filmat 3 gånger nu så har bra koll på det 🙄

B
Vi hade också vårt avloppsrör på grannens tomt helt utan papper. Det var väl ett handslag och ett par praktiska män som gjorde det där en gång i tiden skulle jag tro. Och det funkade ju bra under hela rörets livslängd.

När vi grävde om avloppet så höll vi oss på min sida om tomtgränsen, så det blev lite annan rörsträckning, men grannens rabatter och häckar fick vara kvar.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.