GK100 GK100 skrev:
Du har troligen det Fotografen kallar fultrapp i #5. Har du någon spänningsprovare/instrument så testa mellan de två skruvarna där det ligger tvinnat dubbelt in där ska du då ha 230 V. Och för att koppla in nya brytaren lägg då den ensamma röda till L och respektive tvinnade till varsina pil ut. Sen är det en olämplig koppling ändå så du borde fixa till det vid tillfälle som någon av de konventionella trappkopplingarna.

Så den ensamma röda på ledare och tvinnade på varsin pil. Jag gör om och gör rätt!
 
B byggsvanen skrev:
Så den ensamma röda på ledare och tvinnade på varsin pil. Jag gör om och gör rätt!
Ja vi hoppas på det bästa. När det börjar gå säkringar vid byte av en enkel trappomkopplare är det som Fotografen skriver det mesta som tyder på den sk fultrappkopplingen. Finns nästan ingen annan möjlighet som det ser ut på dina bilder om inga trådar kommer mot ramar, metalldosor osv vid jobbet.
 
B byggsvanen skrev:
Så den ensamma röda på ledare och tvinnade på varsin pil. Jag gör om och gör rätt!
Eluttag under installation mot en vägg, utan frontplatta, med synliga anslutningar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska testa detta nu
 
Tusen tack! Problemet är löst!! Får nog ringa elektrikern så han drar om strömmen ändå men det funkar nu iallafall! Återigen tusen tack!! :)
 
Tänk nu bara på vad många var inne på i denna tråden och ofta kommer upp i liknande dvs det du gjorde först genom att inte vara rimligt säker på hur det hängde ihop och skulle göras är inte bra när det gäller el. Ingen direkt pekpinne men det är alltid bra att veta vad man gör, misstag eller missuppfattningar kan hända ändå med då ska man ha alternativen klara och inte bara testa igen.

Bra att det är ok nu och det ser vettigt ut på din senaste bild med skalade ändar osv på brytaren vad som syns där.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.