25 996 läst · 34 svar
26k läst
34 svar
Trapp-Dimmer, dimra från 2 håll
Men dimra med tryckknapp istället för h-e. Obegripligt att man tvunget måste ha vriddimmer..
Köp en tryckknapp i samma serie som dina dimmers så matchar det övrig installation ändå.. annars brukar det ingå fjädrar i tryckknappsdimmer-satser som man kan bygga om 1-poliga vippbrytare med.
Köp en tryckknapp i samma serie som dina dimmers så matchar det övrig installation ändå.. annars brukar det ingå fjädrar i tryckknappsdimmer-satser som man kan bygga om 1-poliga vippbrytare med.
Gäller det även för IP44? Vore bra för en framtida dimmerfunktion i badrummet. För det är väl inget som hindrar att man har dimmer där?Fraggo skrev:
Kjell G
Dom ha rju även en slutande kontakt = 230VAC 6A resisitivt, denna kan jag nyttja till att bygga en trappomkopplar mha reläer, och via dessa även få 1-10V signalen att går "rätt"el_richard skrev:
Min utbildning här väl knappast hit, men jag har då iaf slutbetyg från 3år el/tele på stenåldern.
/L
Nä det är inte obegripligt, det värsta jag vet är tryckknappsdimrar som bara har en kontaktslutning, jag vill snabbtkunna dimra mina lampor rätt! inte hålla in en knapp och hoppas dom går åt rätt hål..Fraggo skrev:
Så sluta föreslå tryckknappsdimrar, jag skall ha 2 vriddimrar i trappkoppling!
/L
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Jag håller med dig Loner, vrid är mycket mera logiskt.
Man kanske skulle konstruera och sälja en dimmer med rotationssensor så kan man ha hur många vrid som helst (det blir som en knappdimmer fast med separat upp och ner).
Protte
Man kanske skulle konstruera och sälja en dimmer med rotationssensor så kan man ha hur många vrid som helst (det blir som en knappdimmer fast med separat upp och ner).
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Jag håller också med dig "Loner"! Man dimmrar med vriddimmer.
//Patrik
//Patrik
I ett rum vill jag styra två separata belysningar. Den ena är lamputtag ovanför fönster medan den andra är LED-belysning i taket.
Jag skulle vilja ordna detta med en kronomkopplare där den ena vippan är fjädrande för dimmerfunktion. Vad jag förstått, så är denna lösning inte möjlig eftersom det är starkström kopplat till vippan för lamputtagen och svagström till den andra för styrning av dimmerdon och dessa två strömtyper inte kan blandas i samma apparatdosa. Stämmer detta?
Alternativet är att fräsa in två apparatdosor och montera en 1-polig brytare för lamputtagen i den ena och ett 1-10V reglerdon i den andra. Kan man mellan dessa två apparatdosor och en kopplingsdoa fräsa in ett 16 mm VP-rör eller behövs det två? En för spänningen och en för styrningen från reglerdonet?
Hur hade ni gjort?
Jag skulle vilja ordna detta med en kronomkopplare där den ena vippan är fjädrande för dimmerfunktion. Vad jag förstått, så är denna lösning inte möjlig eftersom det är starkström kopplat till vippan för lamputtagen och svagström till den andra för styrning av dimmerdon och dessa två strömtyper inte kan blandas i samma apparatdosa. Stämmer detta?
Alternativet är att fräsa in två apparatdosor och montera en 1-polig brytare för lamputtagen i den ena och ett 1-10V reglerdon i den andra. Kan man mellan dessa två apparatdosor och en kopplingsdoa fräsa in ett 16 mm VP-rör eller behövs det två? En för spänningen och en för styrningen från reglerdonet?
Hur hade ni gjort?
Förstår inte riktigt hur du vill ha det...Snulle skrev:
Men har jag förstått det rätt om LED belysningen skall var av/på medans lamputtaget skall gå att dimma?
Köp då en dosdimmer den styrs med 230V via en återfjädrande brytare (tex kronbrytare) så kan du ha den andra brytaren till av/på
Det är LED-belysningen som ska anslutas till dimmer-funktion. Den dosdimmer du tipsade om verkar vara prisvärd. Frågan är om jag kan använda den ihop med den transformator som min leverantör rekommenderar. LED:en skall tydligen kopplas i serie, dvs konstantströmsdrift. Leverantören pratade om att jag behövde ett reglerdon 1-10V.
Det var därför jag undrade hur många VP-rör jag behöver från kopplingsdosan vid taket och ner till själva apparatdosorna, med tanke på olika strömstyrkor?
Det var därför jag undrade hur många VP-rör jag behöver från kopplingsdosan vid taket och ner till själva apparatdosorna, med tanke på olika strömstyrkor?