6 679 läst · 22 svar
7k läst
22 svar
Transparent plast lämplig till spånutsug, klingskydd etc?
Ja, det är ett bra tips! Jag har kommit på att jag troligen "behöver" en Mafell P1cc för att kunna få till snygga takfotstassar. De korta på gavelsidorna kan jag nog klara med bandsågen, men de långa delarna vid takfoten kräver nog en P1cc om det skall bli bra...Masses skrev:
Skickat med Tapatalk
Det är ju lysande, och vad glad hon kommer att bli! Jag får ju då dessutom löst problemet med bröllopsdagspresenten...d^_^bbygga_bo skrev:
En plåtbock får det bli!
Grejen är bara att om man ska kallbocka polykarbonat så får man bocka betydligt längre än den vinkel man vill ha eftersom det fjädrar tillbaks. Ett överkommligt problem om man t.ex. vill göra en 90-graders vinkel för då bockar man åtskilliga tiotals grader förbi den räta vinklen och sedan fjädrar skivan tillbaka.
Men det funkar inte lika smidigt om man ska bocka den till ett snävt U (som jag förmodar att man vill ha om det ska vara klingskydd).
Men det funkar inte lika smidigt om man ska bocka den till ett snävt U (som jag förmodar att man vill ha om det ska vara klingskydd).
Nej, det kan jag tänka mig blir problem. Så som jag har tänkt mig klingskyddet så blir det nog något annat i den övre biten (trä, plyfa, MDF) för att kunna få till utsug och upphängning så det blir inte ett problem. Däremot vill jag gärna ha sidorna transparenta. Men jag kan tänka mig andra tillämpningar där jag vill ha en mindre vinkel som tex i spånhuven till hyveln:Stefan Tall skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna kunde varit lite snyggare om jag hade lyckats bocka plasten jag hade tillgänglig just då. Men den fungerar ivarjefall ypperligt.
Sedan kan jag tämka mig lite mindre L-fomade bitar som skydd över frässtål i fräsbord och eventuella jiggar.
Jodå, den fungerar helt perfekt, klart över förväntan ivarjefall.
Nu är det väl inte så många som är insatta men anledningen till phl's kommentar torde vara att bygget påbörjades med Daniel_N's hjälp för ganska jämt ett år sedan.
Dessutom var det så att några av bitarna var tillpassade och fästa med några av mina Festool tvingar. Eftersom jag inte blev färdig att göra klart så fick jag köpa nya tvingar när dessa behövdes till annat. Jag kunde ju inte förstöra inpassningen. .
Nu är det väl inte så många som är insatta men anledningen till phl's kommentar torde vara att bygget påbörjades med Daniel_N's hjälp för ganska jämt ett år sedan.
Dessutom var det så att några av bitarna var tillpassade och fästa med några av mina Festool tvingar. Eftersom jag inte blev färdig att göra klart så fick jag köpa nya tvingar när dessa behövdes till annat. Jag kunde ju inte förstöra inpassningen. .