När jag byggde min altan var även mina trallskruv RF. Men om de blir fula med tiden, inte behåller de sin glans, men dom verkar ju sitta där dom sitter...
Till skillnad från andra och dyrare märken... hehehe

Håller med Urbans ang torx skalle i förhållande till kryss.
Om man ska skruva välj torx eller likande, funkar MYCKET bättre.

Jag skrev tidigare att Biltema hade andra skruv jag gärna använde (ej RF), men dessa har torsskalle och är S-formade i spetsen. Använde 180 långa och dom bara gled in. HELT SUVURÄNA!!! Kan jag verkligen rekomendera.

Någon som vågat prova den billiga trallskruven från BYGGMAX som kostar 129:- för 1000st 4,2x55?

Jesca_j skrev:
Någon som vågat prova den billiga trallskruven från BYGGMAX som kostar 129:- för 1000st 4,2x55?
Det är det många som gjort vill jag lova. Fast de flesta har nog använt den "rostfria" varianten, som är betydligt dyrare.

I det tidigare refererade testet har Gunnebo en billig skruv som fått hyfsat resultat (och har Torx skalle). Den hade jag valt om jag hade skruvat trall igen.

Fast å andra sidan gjorde GP också ett korrosionstest.....

Göteborgs-Posten - TESTER - Trallskruv - rost 06

...och där gick det inte så bra för Gunnebos skruv. Vidare motsägs den höga klämkraften av trådskaparen.....

Jag var och köpte skuven på BYGGMAX, 3000st behöver jag till altanen, jag kan ju skriva ett inlägg här sedan och kommentera funktionen på dem.

För att återknyta till trådens fråga: Du förborrade inte ändarna, kan det vara så att det spruckit runt dessa skruvar och de därmed släpper?

/Anders

Har under helgen fått lite mer klarhet i det hela. Det verkar som att grannen har lika stora beymmer som jag. Har har liksom jag skruvat med Gunnebo's trallskruv och precis som hos mig så har de börjat gå av (när det tryckta virket börjar torka till så blir det förmodligen sådana krafter att de går av). Detta är självklart helt oacceptabelt!
Skall nu få ett paket av värsta skruven av min leverantör för att byta ut de som släppt eller gått av. Problemet är bara, om skruven gått av på mitten, hur lyckas jag skruva bort toppen (finns ju inga gänger kvar som den kan åka upp på)? Sedan har jag tänkt att skruva i snett för att inte skuva i den delen som sitter fast.

Någon som varit med om liknande med Gunnebo's trallskruv?

Dra i två skruvar på en gång, en på var sida om den havererade så kommer det väl att funka?

Visst, du får tre skruvskallar i kanten och det är väl sisådär halvsnyggt men vem går omkring och räknar skruvskallar på ett utedäck?

Får du dessutom skruven gratis så....

GreenTurtle skrev:
Har under helgen fått lite mer klarhet i det hela. Det verkar som att grannen har lika stora beymmer som jag. Har har liksom jag skruvat med Gunnebo's trallskruv och precis som hos mig så har de börjat gå av (när det tryckta virket börjar torka till så blir det förmodligen sådana krafter att de går av). Detta är självklart helt oacceptabelt!
Skall nu få ett paket av värsta skruven av min leverantör för att byta ut de som släppt eller gått av. Problemet är bara, om skruven gått av på mitten, hur lyckas jag skruva bort toppen (finns ju inga gänger kvar som den kan åka upp på)? Sedan har jag tänkt att skruva i snett för att inte skuva i den delen som sitter fast.

Någon som varit med om liknande med Gunnebo's trallskruv?
Har skruvarna gått AV!?!?!?!
Nu får du bif bild på detta!!!

Det är ju helt OTROLIGT, så mycket kraft har du INTE i virket när det torkar att skruven ska gå i TVÅ bitar...
Nej detta måste vi få se, väntar med spänning!!!

Skall försöka ta ett kort ikväll. Skruvarna har i alla fall gått av. Likaså hos grannen. Frågan är om man har fått måndagsex eller liknande. Lär väl knappast hjälpa och ringa och klaga hos Gunnebo.

Klart du SKA göra, dom har haft något fel i sin tillverkning och är garanterat intresserade av att du sänder några skruv till dom för materialanalys.
Troligen vill dom även ha någon gammal kartong för att kunna se vilken batch det är, inköpsdag och inköpsställe.

Det är Gunnebo direkt du ska prata med, inte någon återförsäljare!
om jag vore dig, skulle jag kontakta dom PRONTO!

Hör av dig när du fått ett svar av dom.

Försök även att få någon kompensation för ditt merarbete.

Kunde inte hålla mig så jag åkte hem på lunchen och tog några kort. Dels där man ser att trallen verkligen har släppt och dels på en skruv som har gått av. Det är inte bara en skruv som gått av utan många....

img2088ew2.th.jpg

img2089kc9.th.jpg

Har du kontaktat Gunnebo än?

Det där är HELT klart ett material fel, skruven har blivit för mjuk och dess dragkraft har blivit för klen helt enkelt.

naresjo skrev:
Har du kontaktat Gunnebo än?

Det där är HELT klart ett material fel, skruven har blivit för mjuk och dess dragkraft har blivit för klen helt enkelt.
Har fått ett namn på Gunnebo jag skall prata med, men självklart så är han omöjlig att få tag i. Återkommer när jag pratat med honom.
Enligt receptionisten jag pratade med så var detta tydligen ett kännt fel på en del av förra årets skruv. Frågan är bara vad man skall begära i kompensation?

Har nu pratat med berörd chef på Gunnebo och mycket riktigt, detta var ett kännt fel. Inte så många fall men det har förekommit som han sa (förmodligen en klar underdrift då det lät på recpetionisten att det var många fall).
Ersättning/kompensation verkade inte vara några som helst bekymmer. Det skulle komma en representant från Gunnebo och inspektera och göra en bedömning.

Nu, vad tycker ni är en skäligen kompensation? Min altan är ca. 50-60 kvm, framförallt så är det ändträ och frisen som har släppt (skruven gått av), men det kan ju vara mera (förmodligen så kommer alla så småningom gå av) för det är ju bara på ändträ och fris det syns.
Hans förklaring till att de gått av berodde på att tryckimpregneringsföretagen hade börjat med att blanda i andra medel som gjorde att deras skruv helt enkelt gick av (förmodligen en dålig ursäkt).

Igentligen så skulle Gunnebo stå för helt NYTT golv!
För har en del skruv gett sig så kan du ge dig F-N på att resten också kommer att göra det...
Sedan är det ju frågan om arbetstiden du kommer få lägga ner på att byta golv.
Men den är nog föga troligt att dom kommer att stå för.

Men jag skulle inte ge mig på att få nytt golv!
För frågan är ju hur snyggt blir det att dra i nya skruv!?!?!
Det kan hända att det inte syns, men det kan ju även händ att du får större hål där skruven gått sönder och med våld måste ta bort skruven.

nej stå på dig, det har dom banne mig råd med!!!
Lycka till och berätta hur det gick!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.