Det verkar helt otroligt att detta kaos kunde utvecklas och leda till att folk blev instängda i över 20 timmar.
Flera aktörer har försökt ordna upp det: räddningstjänsten, polisen, kommunala snöröjare, trafikverket mm. Fanns det någon sorts av koordinering? Vem tar ledningen i sådana fall?
Påminner mycket om den första stora skogsbranden där resurser slängdes in för sent och för litet.
Jag funderar på en del som skulle kunnat göras:
SMS-meddelande till alla längs E22 att INTE fortsätta sin resa längs med E22.
SMS-meddelande till alla längs E22 med instruktioner: kör längst u i filen så att en gata för insatsfordon bildas i mitten. Lämna E22 vid närmaste avfart!
Avspärrning av E22 för södergående trafik t ex vid Bromölla så att inte fler bilar matas på.
Bilda konvojer med tre plogar i bredd i täten och så ska alla bra följa. Med hjälp av polisen kan plogarna kommer till stockningen spets framifrån, dvs mötande.
Nu är bara amatör men det verkar funnits brister i samordning och planer för denna situation.
Dessa vajerrräcken verkar ju vara rena fällor! Måste man först ha en kompetensdiskussion innan dom klipps upp?
 
  • Gilla
Fartland och 14 till
  • Laddar…
R
Ett stort problem är att södra delarna av Sverige inte har någon snöröjningskapacitet kvar, ofta väntas det ut tills det har snöat klart, körs helst inte på nätter o helger då det kostar mer än dagtid för budgeten räcker inte till.. Ofta får vi höra redan i december-januari att budgeten för snöröjningen är redan slut..
 
  • Gilla
AAkermo och 11 till
  • Laddar…
Först och främst borde folk lära sig att vara litet förberedda. Ordentliga vinterkläder och snöskyffel och bågfil och yxa och ficklampa brukar jag alltid ha med i bilen.
 
  • Gilla
Mallin5 och 23 till
  • Laddar…
Trafikverket har ingen koordinering i skåne. Och verkar ha släppt den rätt duktigt sista 10 åren.

Att E22 med vajerräcke inte skulle kunna tömmas snabbare ser jag som osannolikt. Men de kanske lärt sig nu att snabbare få avspärrningar, Läste att de skyllde på flera påfarter. Men jag har ju för mig att det byggts om med mindre påfarter. Kan ha fel.
Men de kunde ju dragit ut folk som stängt alla påfarter från söder och norr.

Men att stänga av hela vägen från Bromölla är kanske att ta i då det är väldigt långt iväg. Däremot från Kristianstad och ner.

Trafikverket prioriterar åtminstone inte vägarna. De är fortfarande inte färdiga här och det har gått 1,5 dygn.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Om bara dessa totalt värdelösa lastbilschaufförerna hade haft en gnutta förnuft och stannat i höger körfält hela tiden så hade det ju underlättat för alla andra och det inte hade blivit ett situation.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Anna_H och 32 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Först och främst borde folk lära sig att vara litet förberedda. Ordentliga vinterkläder och snöskyffel och bågfil och yxa och ficklampa brukar jag alltid ha med i bilen.
Under min mångåriga landsförvisning i norr lärde jag mig att alltid ha reserver i bilen inkl kök, torrfoder, vatten, filtar, kläder packat i bagageluckan. Jag förvånas över skåningarna som fortfarande bilar under vintern utan att ensingång ha vettiga skor på sig. Och varför ge sig ut på vägarna överhuvud taget om det inte är livsviktigt?
 
  • Gilla
ylven och 15 till
  • Laddar…
Kunde man inte ta den där jävla lastbilen och skickat i diket sen hämtat på natten? Varför ska 300+ bilar med X antal hundra människor bli halvt kidnappade i +20h för att man vägrar putta ner skiten i diket? Skadan är redan skedd.
 
  • Gilla
  • Älska
jarlh och 21 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Om bara dessa totalt värdelösa lastbilschaufförerna hade haft en gnutta förnuft och stannat i höger körfält hela tiden så hade det ju underlättat för alla andra och det inte hade blivit ett situation.
Klart grabben ska köra om i 82km/h och använda hela den 2-filiga sträckan
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 11 till
  • Laddar…
Felet var väl att för många gav sig ut i ovädret, trots tydliga varningar.
 
  • Gilla
elsa stina andersson och 18 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det verkar helt otroligt att detta kaos kunde utvecklas och leda till att folk blev instängda i över 20 timmar.
Flera aktörer har försökt ordna upp det: räddningstjänsten, polisen, kommunala snöröjare, trafikverket mm. Fanns det någon sorts av koordinering? Vem tar ledningen i sådana fall?
Påminner mycket om den första stora skogsbranden där resurser slängdes in för sent och för litet.
Jag funderar på en del som skulle kunnat göras:
SMS-meddelande till alla längs E22 att INTE fortsätta sin resa längs med E22.
SMS-meddelande till alla längs E22 med instruktioner: kör längst u i filen så att en gata för insatsfordon bildas i mitten. Lämna E22 vid närmaste avfart!
Avspärrning av E22 för södergående trafik t ex vid Bromölla så att inte fler bilar matas på.
Bilda konvojer med tre plogar i bredd i täten och så ska alla bra följa. Med hjälp av polisen kan plogarna kommer till stockningen spets framifrån, dvs mötande.
Nu är bara amatör men det verkar funnits brister i samordning och planer för denna situation.
Dessa vajerrräcken verkar ju vara rena fällor! Måste man först ha en kompetensdiskussion innan dom klipps upp?
Jo en minst sagt pinsam historia...

En räddningstjänst ska utse en räddningsledare som då har alla befogenheter att avgöra vad som behövs.
Sen för att få undan snö så är plogbilar för stora så då behövs det hjullastare med plog.
Räddningstjänsten har all kunskap i hur man klipper vajerräcken både verktyg samt kunnande för att klara olyckor.

Skulle väl själv ha blivit heligt förbannad över att behöva sitta 10-15 timmar i en bil.
 
  • Gilla
Jönsgård och 2 till
  • Laddar…
R
Det var inte jordens undergång det blåste mycket så snön drevs, det borde vi i Sverige klara av att hantera..
Sedan tror jag inte att dessa utländska lastbilschaufförer kan så bra svenska eller för den delen ens lyssnar på nyheterna..
 
  • Gilla
Sigge1960 och 7 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Folk är ju helt värdelösa på att köra bil på vinterväglag.
 
  • Gilla
MONTREAL och 11 till
  • Laddar…
M
Dan1891 Dan1891 skrev:
Felet var väl att för många gav sig ut i ovädret, trots tydliga varningar.
De varnar ju för allting numera, hur skall man kunna veta att det just den här gången faktiskt är befogat.

Sedan så ju de här 2+1 vägarna med vajer i mitten besvärliga att rensa om en lastbil kört fast på en enfilig sträcka, innan man fått loss den så har ju varenda bil bakom snöat in.
 
  • Gilla
  • Haha
jarlh och 21 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
De varnar ju för allting numera, hur skall man kunna veta att det just den här gången faktiskt är befogat.
Det är ju iofs sant... Men jag tycker det är bättre med varningar än inga alls.
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
M mnils skrev:
Sedan så ju de här 2+1 vägarna med vajer i mitten besvärliga att rensa om en lastbil kört fast på en enfilig sträcka, innan man fått loss den så har ju varenda bil bakom snöat in.
Ett vajerräcke klipper en räddningstjänst direkt bara någon beslutar att det ska ske dvs av en räddningsledare.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.