11 768 läst · 28 svar
12k läst
28 svar
Träslag och byggtips för kryssbord ute
80 cm per stol brukar funka. Ca 80x250
Själv så ogillar jag matbord,stolar,sandlådor av tryckt virke för det känns fel men det är väl olika.S SCGB skrev:
Ska bordet så under bar himmel från vår till höst? Stå på gräsmattan?
Bäst är ju ek men kan kosta lite att få tag på om man inte vill återvinna. Vanlig gran borde funka med bra lim och ytbehandling. Kanske måla bordet i någon tålig oljebaserad färg.
Ska bordet stå på gräsmattan kan man sätta offerbitar under benen så byter man ut dom efter något år istället för hela benen.
Röstar för att kunna ta loss bordsskivan för enklare förvaring. Funktionellt och enkelt men mindre snyggt är att låsa fast skivan med vagnsbult på undersidan mot benen.
Annars kan man borra och hamra i rundstavar som sticker ut några cm. Smidigt, knackar man ut dom så får man loss skivan inga skruv eller verktyg behövs.
Håller på med ett matbord 240x100. Benen kommer sitta i en 45x95 regel på högkant som skruvas i bordsskivans undersida och 20mm rundstavar 4st per sida kommer hålla fast benen samt en regel från mitten till mitten på kryssbenen.
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Visa gärna mer byggbilder om du har. Idéer och tips från andra byggen emot tas för att själv få tummen ur och starta mitt uterumsbordsbygge..... Är intresserad av hur du tänkt dig ben infästningen, gärna då i bildform.
R roli skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 506 inlägg
Du behöver inte tryckt virke. Med dom dimensioner som krävs funkar vanligt byggvirke hur bra som helst och ger mycket trevligare yta. Jag har byggt en yttertrappa av vanliga 2x6 reglar vid havet och den står där i 10 år och har fått en fin patina.S SCGB skrev:
https://bolist.se/guide/matbord/
Där är en guide för nybörjare.
Jag gjorde vårt altanbord i bonnsågad furu som jag bara oljat in efter hyvling och slipning. Stått ute i regn och snö tre år utan att visa tecken på skador.
Där är en guide för nybörjare.
Jag gjorde vårt altanbord i bonnsågad furu som jag bara oljat in efter hyvling och slipning. Stått ute i regn och snö tre år utan att visa tecken på skador.
Medlem
· Blekinge
· 10 506 inlägg
Jag gillar att använda virke från gamla bryggor, det har mycket fint ytfinish. Frugan är avvaktande, men så fort det kommer ut på någon inredningssida då är det godkänt.
Hej! Nu har sommaren gått, bordet har blivit byggt och körts in grundligt.
Det blev tryckimpregnerat till slut, men jag förstår att det hade varit enklare på många sätt med vanligt virke. Det var en kamp att få fram reglar som var tillräckligt fria från skavanker ur stapeln. Jag bifogar en bild och en modell med några mått:
Det blev tryckimpregnerat till slut, men jag förstår att det hade varit enklare på många sätt med vanligt virke. Det var en kamp att få fram reglar som var tillräckligt fria från skavanker ur stapeln. Jag bifogar en bild och en modell med några mått:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S SCGB skrev:Hej! Nu har sommaren gått, bordet har blivit byggt och körts in grundligt.
[bild]
[bild]
Mycket snyggt.
Med dina mått, hur högt och brett blev ditt bord?
Tack! Skivan blev ca 104 cm bred och måttet från marken till bordsytan är ca 75 cm. Jag nojade mycket kring ergonomin före bygget, t.ex. om det skulle bli bra med plats för benen och om den längsgående regeln skulle störa. Men så har inte varit fallet.
Redigerat:
Härligt. Då kan jag gå efter dina måttS SCGB skrev:
Ska göra ett som rymmer 10pers (8+2)
Men höjd och bredd är perfekt
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad är det för träslag i mina Grythyttanmöbler?
Information & Feedback -
Vad för träslag i altan och hur behandla?
Altan & Uteplats -
Val av träslag för parkettgolv
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är detta för träslag
Möbelsnickeri -
Energiinnehåll ved för 14 olika träslag – från al till äpple (kommentarer)
Artikelkommentarer