Fuzzymanbear Fuzzymanbear skrev:
Vi har kikat en del på Falu vapens fasadfärg, men säg också att den fått ordentligt svaga omdömen på senaste testerna. Det fick oss att dra öronen åt oss lite..
Intressant att du hittat tester på Falu Fasad. Kan du länka upp dem?
Det sista testet jag har sett är Folksams test och där är Falu Fasad godkänd ( även om testet i sig kanske har sina brister ).
Falu fasad är ju inte en slamfärg även om den ser ut som en sådan. Traditionellt så är det linolja i en slamfärg medans det är en alkydolja i Falu Fasad. Den ser däremot ut som en slamfärg och är diffusionsöppen på samma sätt men den kritar inte som en slamfärg. Dessutom har du ett mycket längre ommålningsintervall vilket gör att du inte behöver måla om lika ofta.
 
Fuzzymanbear Fuzzymanbear skrev:
Vi ska bygga hus nu i vår och stöter huvudet mot olika färgsystem. Vi vill helst ha en hyfsad naturträkänsla men får liksom inte rätsida på alla för- och nackdelar vad gäller livslängd, arbetsmängd och estetik. Min käre far hävdar med bestämdhet att det går utmärkt att ha en obehandlad trären fasad (och att det tillochmed är bättre ur hållbarhetsperspektiv än något annat alternativ). Jag tvivlar lite på min fars omdöme i frågan, särskilt som vi ska ha en standardpanel från Hjältevadshus och inget fancy pancy djungelträslag eller noga utvalt kärnvirke från specialodlad skog. Men jag kan ha fel!

Vi har istället kollat på tjärvitriol och lasyr. Ur ett estetiskt perspektiv känns lasyren lite säkrare, då det finns massvis av nyanser att bryta till medan man med tjärvitriolen mest får måla och hålla tummarna att det grånar vackert med stil, och inte ser ut som ett sorgset ödehus till nästa jul. Men å andra sidan är ommålningsintervallet nästan dubbelt så kort med lasyr som tjärvitriol, vilket ju får sådana som oss - som älskar allt huspyssel förutom att måla vilket vi innerligt avskyr - att dra öronen åt oss.

Tredje alternativet är slamfärg. Klassiskt. Enkelt. Riskfritt. Måste måla om ofta men med hyfsat låg arbetsinsats (vad gäller ommålningsarbete räknat).

Förslag, synpunkter, input, åsikter och hejarop mottages tacksamt.




Hur har det gått mer ert färgval? Vi sitter i samma kval.

Fastnade först för kulören/stilen på Ausons "tjärlek" men en färghandlare hävdade bestämt att målningen inte kan göras om/förbättras, vilket betyder att fasaden får en livslängd på 25 år. Men enligt Auson så skall man stryka på ett nytt lager efter 5-10 år.

Lasyr blir då ett naturligt val: Skyddar träet och det går att måla på mer lasyr när fasaden blir sliten. Bara det att lasyr ger en helt annan yta, den är mer som en målad yta.

Ett annat alternativ skulle kunna vara träolja som man blandar bets i, men att återskapa nyansen med "hemmautrustning" lär vara nära nog omöjligt. Vill därtill gärna ha en beprövad ytbehandling, vilket för tankarna till järnvitriol.


Det är många som skriver om förträffligheten hos olika ytbehandlingar i samband med att den utförts, men att hitta info om hur en gammal fasad med viss ytbehandling har stått emot tidens tand är inte alls lika lätthittad information. Panelen i sig är även såklart viktig. En del panelbrädor är ju som fnöske, medans andra är betydligt tyngre. Köper virket från en liten firma och tror mig därigenom få panel av god kvalitet.
 
F Fritt harmoniskt hus skrev:
Hur har det gått mer ert färgval? Vi sitter i samma kval.

Fastnade först för kulören/stilen på Ausons "tjärlek" men en färghandlare hävdade bestämt att målningen inte kan göras om/förbättras, vilket betyder att fasaden får en livslängd på 25 år. Men enligt Auson så skall man stryka på ett nytt lager efter 5-10 år.

Lasyr blir då ett naturligt val: Skyddar träet och det går att måla på mer lasyr när fasaden blir sliten. Bara det att lasyr ger en helt annan yta, den är mer som en målad yta.

Ett annat alternativ skulle kunna vara träolja som man blandar bets i, men att återskapa nyansen med "hemmautrustning" lär vara nära nog omöjligt. Vill därtill gärna ha en beprövad ytbehandling, vilket för tankarna till järnvitriol.


Det är många som skriver om förträffligheten hos olika ytbehandlingar i samband med att den utförts, men att hitta info om hur en gammal fasad med viss ytbehandling har stått emot tidens tand är inte alls lika lätthittad information. Panelen i sig är även såklart viktig. En del panelbrädor är ju som fnöske, medans andra är betydligt tyngre. Köper virket från en liten firma och tror mig därigenom få panel av god kvalitet.
När du hänvisar till "tjärlek" menar du då den röda? Som jag förstår det är tjärlek inte en av deras färger utan endast typ ett måtto... hur som; vi planerar att måla med de naturella tjärvitriolen på vårat nybygge och eftersom den består i huvudsak av tjära och balsamterpentin kan man givetvis måla om hur många gånger som helst, det är en historiskt beprövad metod. Som jag förstår det är den röda tjärvitriolen bara tjärvitriol med pigment tillagt, och därför tycks det mig märkligt om det skulle vara några problem med att måla om och om igen även där. De säger ju själva i alla fall att "Du kan använda Rödtjära på obehandlat trä och på trä som tidigare behandlats med tjära, slamfärg eller järnvitriol."

Tjära och tjärfärg är väll bland det mesta beprövade som finns så jag tror nog att din färghandlare bara vill att du ska köpa dyrare plastfärg...
 
  • Gilla
Fritt harmoniskt hus och 1 till
  • Laddar…
T
Har själv nybyggt , enligt område och utseende mässigt blev svart och vitt det perfekta alternativ , blev en akrylatfärg .
Men har du valmöjligheter gå på vitriol , jag målade min systers hus för exakt 18 år sedan , där körde vi järnvitriol med en kineskisk olja som topp för att nå en brunaktig svart yta.
Min fasad behövde ommålning redan efter 1 år , panelen krymte och gav den vita grundfärgen synligi skarvar på dom svarta delarna .
Min systers hus ser likadan ut ännu, efter 19 år , lite mer väder sliten men nått sin grå svarta ton perfekt . samt fasaden är i helt perfekt skick ännu , lite sprickor efter väder och vind , men helt kärnfriskt
Hon behöver inte måla om på ännu 20-50 år , medans jag kommer behöva måla om ca 13-14 år .spec på sol sidan .

Så dessa historiska beprövade metoder är helt klart överlägsna alla andra alternativ.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Antracith Antracith skrev:
När du hänvisar till "tjärlek" menar du då den röda? Som jag förstår det är tjärlek inte en av deras färger utan endast typ ett måtto... hur som; vi planerar att måla med de naturella tjärvitriolen på vårat nybygge och eftersom den består i huvudsak av tjära och balsamterpentin kan man givetvis måla om hur många gånger som helst, det är en historiskt beprövad metod. Som jag förstår det är den röda tjärvitriolen bara tjärvitriol med pigment tillagt, och därför tycks det mig märkligt om det skulle vara några problem med att måla om och om igen även där. De säger ju själva i alla fall att "Du kan använda Rödtjära på obehandlat trä och på trä som tidigare behandlats med tjära, slamfärg eller järnvitriol."

Tjära och tjärfärg är väll bland det mesta beprövade som finns så jag tror nog att din färghandlare bara vill att du ska köpa dyrare plastfärg...
Nej, jag tänkte mig den "naturella", tjära och balsamterpentin.

Ja, nog var det en skröna som färghandlaren drog för min hälft, en synnerligen vederhäftig sådan för hon var rejält upprörd. Har gått och funderat på detta med tjära och insett att man sedan tidernas begynnelse har behandlat utsatta träbitar med tjära och att behandlingen ibland har upprepats.

Järnvitriol och olja känns dock gediget, så jag tror vi kör på det. Många beskriver att en sådan fasad håller länge, även om de förvisso inte nämner var de bor. Det är stor skillnad på fasadslitage beroende på läge.
 
Hur gick det med målinga? Vad jag förstått så kan det vara lite kinkigt med påstrykningen av tjärvitriol och liknande, så det inte blir för kladdigt och flammigt. Annars verkar dessa trävänliga behandlingar och linoljefärg vara bland de bästa alternativen.
 
E Eva777 skrev:
Hur gick det med målinga? Vad jag förstått så kan det vara lite kinkigt med påstrykningen av tjärvitriol och liknande, så det inte blir för kladdigt och flammigt. Annars verkar dessa trävänliga behandlingar och linoljefärg vara bland de bästa alternativen.
Vi körde tjärvitriol och det gick finfint! Vi hyrde en skylift och köpte en färgspruta. Sprutade på färg och efterströk med grov pensel. Målade fasaden två varv på 4,5 dag :)
 
  • Person framför ett nymålat hus i tjärvitriol med skog i bakgrunden, lyfter glatt armarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy ovanifrån av ett hus med nymålad ljus fasad och mörkt tak, skylift nära huset i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuzzymanbear Fuzzymanbear skrev:
Vi körde tjärvitriol och det gick finfint! Vi hyrde en skylift och köpte en färgspruta. Sprutade på färg och efterströk med grov pensel. Målade fasaden två varv på 4,5 dag :)
lite sen på tråden… Vilken modell av färgspruta använde ni? Hur är resultatet såhär några år senare? Tänker själv ev testa sprutmåla vår fasad med tjärvitriol. Huset målades 2016 så nästa år behöver jag bättra på fasaden (mer på vissa delar än andra såklart…)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.