hsd
S Samir_88 skrev:
Inget är underhållsfritt men det är långt mycket lättare med betonghus än trähus med underhåll..
Eternit 😉
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Det är uppenbart att TS har bestämt sig, så varför fråga?
Och som vanligt är svaret på frågan; det beror på.

Sveriges äldsta trähus är från 1200-talet men det är också Sveriges äldsta stenhus.
Det hela beror helt på konstruktion och underhåll.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nae de gör säkert inte många trähus men ja
S Styrman_jansson skrev:
Hur passar det när ni blir 2 igen?
ja då ska ja sälja huset och flytta till Balkan 👍
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
S Samir_88 skrev:
Nae de gör säkert inte många trähus men ja

ja då ska ja sälja huset och flytta till Balkan 👍
320m2 för 6 mkr är respekt, hoppas du skapar en projekttråd!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Trä eller betong? Tegel eller lättbetong? Betongbrutalism eller snickarglädje?

Jag tror frågan är lite väl förenklad. Det är frågan om smak, placering och kultur.

Det är lika som om huset är modernt, retro eller sekelskifte. Endel föredrar ett modernt hus. Andra inte.

I vissa delar av värdlen så ruttnar och möglar trä snabbt pga klimatet. Likaså funkade det inte att ha gräsmatta. Det syns att de som kommer från dessa länder stenlägger hela tomten och bygger ett putsat hus.

Åk ut till någon av de dyrare områdena i sveriges större städer så är det mycket trähus från sekelskiftet. Vissa är putsade. Vad gäller nybyggda hus skulle jag kunna tänka mig putsade hus (därmed inte säkert sagt att det inte är med trästomme) är dyrare då de är dyrare att producera.

Om vi pratar villor och i det dyrare segmentet så skulle jag säga att trähus från sekelskiftet i någon av de klassiska områdena troligen är dyrast. Så i sverige säger jag att riktgt dyra hus ofta är trähus från sekelskiftet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
320m2 för 6 mkr är respekt, hoppas du skapar en projekttråd!
Jag har betalt plattan 700 tusen, väggarna Vimmerby betong 2,1 monterat, taket kostar 450.000 kr papptak låglutad. 500000 fönster på plats. Mellan bjälklag 450000. Jag har inte valt ngn totalentreprenad de hade kostat mig enligt min beräkning 1,2 miljoner till. Elen drar jag och kompisen kopplar in. Golv, kök, målning gör jag. Badrum bekantskap givetvis kostar det oxo men förhoppningsvis mindre iaf. Det jag vill poängtera också är att även ett hus av 180 m2 behöver kök/badrum osv många gånger är dessa extra m2 inte så dyra iom att det är i mitt fall sovrummen som är större en det vanliga 10-12 m2, vardagsrum osv.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
320m2 för 6 mkr är respekt, hoppas du skapar en projekttråd!
Tycker du 6 000 000 är för lite?
 
  • Gilla
Agi
  • Laddar…
Tuff budget om platta och markarbete ingår
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tuff budget om platta och markarbete ingår
De gick på 700.000 plattan med VVS markarbete.
 
S Samir_88 skrev:
De gick på 700.000 plattan med VVS markarbete.
Bra, är mest nyfiken på hur huset blir, budget är sekundärt.
 
S Samir_88 skrev:
Efter ett riktigt betonghus med betongbjälklag känns mitt trähus byggt 96 som en koja på träd när ja kliver in.
Jag kan hålla med om att efter att bott i hus från förra seklets början så känns alla moderna hus med tunna gipsväggar som papphus. Äldre trähus har massiva väggar.

För mig är många putsade äldre hus vackra, men många moderna "stenhus" ser ut som fan själv. Fulare än moderna trähus. Glas och betong är ofta tråkigt. Finns duktiga arkitekter som kan göra det bra, men oftast är det så trist att man somnar innan man hinner fram till ytterdörren.

Jag växte upp i ett stort gammalt trähus med putsad fasad. Och en modern tillbyggnad med garage mm som var i "sten" (lättbetong och nån slags betongsten). Den delen kändes inte alls speciellt gedigen eller lyxig jämfört med resten av huset. Jag håller med om att ljuddämpning mm är bättre med betongbjälklag, Det är väl därför bla man har det i flerbostadshus. Men ett gammalt trähus är även det rätt bra ljudisolerat, iallafall jämfört med 70-80-90-tals trähus med enkelgips utan isolering i väggarna.

Men som sagt, de flesta får inte till ett modernt stenhus i utseende. Det lyckades de dock med på förra sekelskiftet.

En bild säger mer än 1000 ord. Så en bild på ditt hus, så kan man kanske bedöma om det faller oss andra i smaken?
 
  • Gilla
Bjor
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
[länk]
Vems är detta hus?
 
S Samir_88 skrev:
jämföra ett trähus med ett riktigt betong hus går ej det är som himmel och jord. Ser jag två hus bredvid varrandra ett i trä och ett i betong så kommer trähuset framstå som en kojja framför betongen.. Ljud, gedigenhet, rörelserna/sprickbildningen att få skarpa raka linjer osv det är katastrof i trähus. Trähus byggs tror ja personligen pga så klart mycket trädomkring oss men sedan oxo att alla kan vara snickare när det kommer till trähus och alla kan underhålla men åt andra sidan ett helt hus i betong behöver en gardenaslang vart tredje år inte mycket mer underhåll än det..
Vill man ha stelheten ett betong hus har med skarpa kanter, ja då är det värt mer. Fast man kan ha skarpa kanter i ett trähus också, det går att putsa ett trähus om man nu vill det och få skarpa kanter.
Jag bor hellre i en koja. Elker ett riktigt stenhus.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.