Hej, vad tycker ni om min placering av hus/garage på tomten?
 
  • Situationsplan med markerad placering av hus och garage på en tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag skulle nog placera garaget närmare vägen för nu blir det så mycket av tomten som går bort i uppfart och därmed mycket snö att skotta. Dessutom blir man då inte låst i planlösningen av att det står ett garage rakt utanför husets östra sida.

Jag förstår inte riktigt vitsen med att ha en liten vinkel på huset som vetter mot nordnordost för en en sån brukar man ju vilja ha för att få in mer ljus i huset eller få ett soligt och varmt lähörn som kan utnyttjas på våren och hösten.
 
Hej och tack, planlösningen fick jag ritad efter att jag blev hörd med önskemål. Den delen som putar ut blir med stora fönster och öppet upp till plan två. Ut där har jag en fin utsikt och ingen insyn. Garage funderar jag starkt på kring att ha längre fram dock är jag rädd att den kmr skymma för sol en tid på dagen.
 
  • Arkitektritning av en husplan med markerade mått och notering om stora fönster för ljus och utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritad planlösning på bord med markerade rum som kök, vardagsrum och sovrum, samt textanteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle nog placera garaget närmare vägen för nu blir det så mycket av tomten som går bort i uppfart och därmed mycket snö att skotta. Dessutom blir man då inte låst i planlösningen av att det står ett garage rakt utanför husets östra sida.

Jag förstår inte riktigt vitsen med att ha en liten vinkel på huset som vetter mot nordnordost för en en sån brukar man ju vilja ha för att få in
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle nog placera garaget närmare vägen för nu blir det så mycket av tomten som går bort i uppfart och därmed mycket snö att skotta. Dessutom blir man då inte låst i planlösningen av att det står ett garage rakt utanför husets östra sida.

Jag förstår inte riktigt vitsen med att ha en liten vinkel på huset som vetter mot nordnordost för en en sån brukar man ju vilja ha för att få in mer ljus i huset eller få ett soligt och varmt lähörn som kan utnyttjas på våren och hösten.





Glömde tillägga att gaveln på köket kmr ha lite mer fönster för där kmr solen in och tanken är att ha stor altan där som går runt huset..
 
BirgitS
Utsikt åt det hållet förklarar saken och då kan det ju vara vettigt även om man väl knappt ser utsikten med den soffplaceringen som är utritad.

Vad bra att du har tänkt på att ha mer fönster i köket för det var min tanke också.

Det brukar inte gå att få bygglov med en häll i en köksö om det inte också finns en liten utslagsho där. Detta för att det har hänt så många skållningsolyckor när folk bär heta potatis- och pastakastruller över golvet. Det är en del annat som gäller regler, särskilt tillgänglighetsregler, som jag inte tror uppfylls. Är du säker på att den som ritar har tillräckliga kunskaper?
 
Dannnnnnne
BirgitS BirgitS skrev:
Utsikt åt det hållet förklarar saken och då kan det ju vara vettigt även om man väl knappt ser utsikten med den soffplaceringen som är utritad.

Vad bra att du har tänkt på att ha mer fönster i köket för det var min tanke också.

Det brukar inte gå att få bygglov med en häll i en köksö om det inte också finns en liten utslagsho där. Detta för att det har hänt så många skållningsolyckor när folk bär heta potatis- och pastakastruller över golvet. Det är en del annat som gäller regler, särskilt tillgänglighetsregler, som jag inte tror uppfylls. Är du säker på att den som ritar har tillräckliga kunskaper?
För lärdoms skull. vad är det för tillgänglighetsregler du inte tror uppfylls här?
 
Här kmr mer exakt hur jag ska ha det, hon vet jag om och vet inte Vf han inte tog med den:/.
 
BirgitS
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
För lärdoms skull. vad är det för tillgänglighetsregler du inte tror uppfylls här?
Det är just tror för jag är ingen expert men:
1. Det ser inte ut som 120 cm fritt framför frysen och högskåpet bredvid.
2. Det ser inte ut som att toaletten är placerad med 100 cm fritt utrymme framför.
3. Ho och häll i olika bänklängder.
4. Mer osäkert, inte tillräckligt mycket utrymme på sidan av badrumsdörren för att en rullstolsburen person ska kunna öppna dörren.

Jag brukar tipsa om denna broschyr med en massa regler: https://www.nacka.se/49835a/globala...-dokument/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Den börjar bli lite gammal så den stämmer ju inte med de senaste bestämmelserna men en bra början.
 
  • Gilla
Dannnnnnne och 1 till
  • Laddar…
BirgitS är helt rätt på det.

Badrummet klarar inte kraven och inte köket heller.

En sak jag funderar kring också gällande planlösningen är att solen nu är på framsidan av huset(?) så sällskapsytorna kommer vara mörka fram till sen eftermiddagssolen när lite ljus letar sig in. Den hade jag kikat lite på, hur man kan få in mer ljus under dagtid. Vintertid lär det knappt leta sig in något direkt dagsljus alls.

En annan sak jag ser är att garaget är lagt på fastighetens lågpunkt.

Jag hade nog spegelvänt huset och lagt garaget på vänster sida istället. Och sedan flyttat upp allt lite åt väster.
 
Redigerat:
Just de bitarna är lösta planlösningen kmr justeras efter behov lite med passage osv. Kökets bredd kmr vara 4,6 meter och köksön är ca 2 meter dock det där med solen bråkar jag med också… vill jag ha direktsol in eller finare utsikt bak där jag har en äng typ. Att det kmr vara ljust de tror jag iaf men som sagt ingen direktsol i vardagsrummet. Bifogar hur köket typ ska se ut där solen slår emot framifrån på huset.
 
  • Modernt kök med öppen planlösning, stor köksö, inbyggda skåp och stora fönster med utsikt över en äng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men om utsikten är norrut så påverkas den inte genom att spegelvända planlösningen, däremot får ni genom att göra det även in morgonsol i kök/vrum vilket ni inte får idag, vidare får ni in dagsljus och eftermiddagssolen genom köksfönstret.

Så jag hade iaf rekommenderat en spegelvänd planlösning + att huset flyttade lite åt väster. Att flytta det åt väster gör dessutom att allt de dagvatten ni får på den egna fastigheten inte rinner mot ert hus.
 
Okey, just nivåerna som står nu är inte vad som gäller då vi påför massor med schaktmassor just nu för vi vill upp till samma nivå som vägen
 
  • Jordhögar och schaktmassor vid en byggarbetsplats nära en väg, med nivåjusteringar under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbel fråga.

Har ni fått bygglov? Om inte, har ni marklov? Eller hur tjockt lager lägger ni på?
 
En meter upp och ner tillåter detaljplan och i mitt fall nu kmr jag inte raka av massorna utan folk har kört efter behov att göra sig av med det och att de står på hög är helt ok utan att bygglovet är klart dock får jag ej färdigställa nivå utan bygglov klart.
 
Jag hade nog vridit 90 grader för att få in solen bättre i huset. Tänker att det ändå borde ge fönster ut mot utsikten?

S Samir_88 skrev:
Hej, vad tycker ni om min placering av hus/garage på tomten?
 
  • Situationsplan med markerat hus och omgivande tomter och vägar, skala och nordpil inkluderat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.