A Aunty skrev:
trästomme har väl långt i från en linjär hållfastighet i förhållande till brand?
Våra brandkonsulter på jobbet säger samma sak. T.ex. limträ "skyddar sig själv", och behåller bärigheten, genom att det bildas ett yttre värmeisolerande kolskikt vid brand. Med andra ord brinner det utifrån och in relativt förutsägbart. Detta till skillnad mot stål;
brand.png
 
Redigerat:
  • Gilla
Vesh
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Våra brandkonsulter på jobbet säger samma sak. T.ex. limträ "skyddar sig själv", och behåller bärigheten, genom att det bildas ett yttre värmeisolerande kolskikt vid brand. Med andra ord brinner det utifrån och in relativt förutsägbart. Detta till skillnad mot stål;
[bild]
med andra ord är det så långt inifrån linjärt man kan komma, det brinner till det skapats ett skyddande lager då ändras egenskaperna helt.
Dock är detta avhängt tjockleken.

kl- trä behöver alltid brandskydds då man inte kan räkna hem samma egenskaper som i limträ.
 
A
V Vesh skrev:
Jo, här finns en bra demonstration över hur brandförloppet påverkar ett trähus kontra ett med sten/metall
[media]
Utöver det som visas här så påverkas även olika stenmaterial av höga temperaturer som kan förändra deras karakteristik och göra dom sköra utan att det syns. Även om ett stenhus eller en murstock ser hyffsat intakt ut efter en brand så kan det mycket väl ha förlorat mycket av sin hållfasthet och är precis lika förlorat som det nedbrända trähuset.
nej , trä påverkas inte linjärt av en brand
 
A Aunty skrev:
nej , trä påverkas inte linjärt av en brand
Och var har jag påstått det?
 
V Vesh skrev:
Och var har jag påstått det?
Det var jag som slarvigt skrev att trä hade linjär hållfasthet och med det menade jag att medans trä brinner upp så försvinner hållfastheten i takt med att trä brinner upp. Skillnaden mellan varmt och kallt trä är jämfört med stål väldigt annorlunda.

Det är den halmgubben Aunty klamrar sig hårt fast vid nu och projicerar på allas svar som om det är var frågan handlade om. Nu när alla andra på olika sätt påvisar att trä är väldigt bra i brandsäkerhetssynpunkt, ÄVEN om det brinner upp.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
A
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det var jag som slarvigt skrev att trä hade linjär hållfasthet och med det menade jag att medans trä brinner upp så försvinner hållfastheten i takt med att trä brinner upp. Skillnaden mellan varmt och kallt trä är jämfört med stål väldigt annorlunda.

Det är den halmgubben Aunty klamrar sig hårt fast vid nu och projicerar på allas svar som om det är var frågan handlade om. Nu när alla andra på olika sätt påvisar att trä är väldigt bra i brandsäkerhetssynpunkt, ÄVEN om det brinner upp.
att ni på allvar tror att trä är bättre en sten ur brandsynpunkt är ju nästan roligt.
dessutom blandar ni in stål som jag inte har sagt överhuvudtaget.

sedan är det limträ som har någorlunda bra brandegenskaper vanliga trästommar är usla, hur många av er bor i limträhus?

"Under åren 2006-08 inträffade nästan 1 500 storbränder i svenska fastigheter. Största andelen brandhärjade hus hade trästomme och ibland även fasad av trä. Bäst klarade sig hus byggda i tegel och betong. Det visar en undersökning som branschtidningen Betong gjort."

"– Det är klokt ur flera olika synvinklar att välja ett hus med tegelfasad – eller ännu bättre ett hus som även har en stomme av tegel, säger Tommy Bisgaard, direktör för den svensk-danska branschorganisationen Tegelinformation.se. Bränt tegel kan inte brinna och om ett hus byggt av tegel skulle utsättas för brand kan det heller inte skadas av vatten vid brandbekämpningen eller från sprinklersystem – i motsats till trä eller gips. Tegel torkar ut och huset kan återfå sina tidigare funktioner som bostad, skola eller kommersiell byggnad."
 
  • Haha
TheGame och 1 till
  • Laddar…
Lektion nr 1 i källkritik: beroende och tendens. Du tror inte ovan nämnda undersökningar från branschorganisationer för betong och tegel har en egennytta i att lyfta fram den typen av ”resultat”. Jag säger inget om det är rätt eller inte, men du kan ju fundera själv över det. Så, nu ska jag inte mata trollet mer.
 
A
I itscire skrev:
Lektion nr 1 i källkritik: beroende och tendens. Du tror inte ovan nämnda undersökningar från branschorganisationer för betong och tegel har en egennytta i att lyfta fram den typen av ”resultat”. Jag säger inget om det är rätt eller inte, men du kan ju fundera själv över det. Så, nu ska jag inte mata trollet mer.
blir väl inte mindre sant för det eller?
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
A Aunty skrev:
Du förstår att du måste räkna in hela huset inkl. Plast , fog, isolering, etcetera
Men även livslängd och underhållskostnader vilket ett stenhus utklassar ett modernt trähus i LCA-analysen enligt Boverket
Såhär ser min första googleträff ut, så vad syftar du på för analys och vilka övriga material användes där betongen vann?
En skärmdump visar Google-sökresultat med markerade ord om byggmaterial och miljöpåverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Aunty skrev:
nej , trä påverkas inte linjärt av en brand
Vilket hus tycker du klarade branden bäst? Stenhuset där taket trilla in eller trähuset som höll ihop?
 
A Aunty skrev:
med andra ord är det så långt inifrån linjärt man kan komma, det brinner till det skapats ett skyddande lager då ändras egenskaperna helt.
Dock är detta avhängt tjockleken.
Nej egenskaperna förändras inte helt utan kollagret innebär att förbränningen försämrar bärigheten sakta och linjärt.

För övrigt, för vilket material är inte dimensionen avgörande för bärigheten?
 
A
S Styrman_jansson skrev:
Nej egenskaperna förändras inte helt utan kollagret innebär att förbränningen försämrar bärigheten sakta och linjärt.

För övrigt, för vilket material är inte dimensionen avgörande för bärigheten?
för hundrade gången bärigheten hos trä är inte linjär
 
  • Haha
TheGame
  • Laddar…
A Aunty skrev:
för hundrade gången bärigheten hos trä är inte linjär
Det har jag inte skrivit heller. Återigen läs vad som skrivs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.