S Samir_88 skrev:
Jag har räknat på allt jag håller på med nu och prisskillnaden är försumbar.. 5 år tillbaka var det större skillnad på trä kontra betong men idag är det samma. Väggarna kommer klara med doser och vp rör fördraget. Det är urspårat för vatten så allt är förberett. Vad är dit argument emot ett betonghus som setts ihop som ett trähus i prefab?
Det är ett bra tillvägagångssätt, jag har inget emot stenhus men den ursprungliga frågan var om trähus är värda mindre, det är inte min uppfattning.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nej, det är de inte.
Betong är dött, tråkigt och besvärligt att underhålla/bygga om.
Trä är levande, "mjukt", lätt att underhålla och bygga om.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nej, det är de inte.
Betong är dött, tråkigt och besvärligt att underhålla/bygga om.
Trä är levande, "mjukt", lätt att underhålla och bygga om.
Ojj där skrev du allt tvärtemot min erfarenhet. Det enda där jag vill hålla med om är att trä är mer levande och betongen kan ses som dött beronde på smak.
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ett bra tillvägagångssätt, jag har inget emot stenhus men den ursprungliga frågan var om trähus är värda mindre, det är inte min uppfattning.
Okej 👍
 
S Samir_88 skrev:
Ojj där skrev du allt tvärtemot min erfarenhet. Det enda där jag vill hålla med om är att trä är mer levande och betongen kan ses som dött beronde på smak.
Jag ska inte bygga en koja för att sedan bygga om o bygga om.. Jag ska bygga hus för 6 miljoner och ska inte bygga om någonsin. Skulle jag komma på sådana tankebanor har jag misslyckats helt..
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Det blir inte rättvist att jämföra en träkojebudget med ett dyrare hus, oavsett material i stommen.

Bygger du ett trähus för 6 miljoner och får sneda väggar så får du ifrågasätta snickarens kompetens.

Jag har för övrigt bott i en betongkloss från miljonprogrammet, och kan meddela att det är fullt möjligt att ha snea betongväggar som dessutom är fulla av hål.
Att sätta nya lister i betongväggarna när de gamla hålen är övermålade är inte heller speciellt kul. Även om gerandet möjligtvis tog kortare tid så är det ett helvete att borra och plugga för lister.

Har även bott i ett hus med putsad (äldre) fasad, och något fulare kan jag inte tänka mig. Men det är förståss en helt subjektiv åsikt och inte ett faktum.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S Samir_88 skrev:
Jag ska inte bygga en koja för att sedan bygga om o bygga om.. Jag ska bygga hus för 6 miljoner och ska inte bygga om någonsin. Skulle jag komma på sådana tankebanor har jag misslyckats helt..
Det är ju som sagt var svårt att jämföra då det är många aspekter som spelar in. Bl a är det stor skillnad på serietillverkade budgetträhus och ett "riktigt" platsbyggt lösvirkeshus.
Sen är det såklart ingen som bygger nytt med planen att genast bygga om eller renovera. Men huset ska ju stå där i hundra år, så förr eller senare kommer behovet att uppstå och då finns det en hel del skillnader mellan trä/sten, olika sorters grundläggning etc.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S Samir_88 skrev:
Jag ska inte bygga en koja för att sedan bygga om o bygga om.. Jag ska bygga hus för 6 miljoner och ska inte bygga om någonsin. Skulle jag komma på sådana tankebanor har jag misslyckats helt..
Grattis till att hittat ett hus som passar livets alla skeden och vändningar.

Själv har vi helt andra behov nu är vi är 5 i familjen än när vi var två.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Grattis till att hittat ett hus som passar livets alla skeden och vändningar.

Själv har vi helt andra behov nu är vi är 5 i familjen än när vi var två.
Vi är 4 och lär bli så i fortsättningen men även om det skulle förändras till 6 så finns det plats. Huset är 320m2..
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
G Gipsvägg skrev:
Stämmer det att trähus är mindre värda? Känns inte lika rejäla som tex ett tegelhus eller stenhus med putsad fasad.

Stämmer det?
Vad är definitionen i tråden på stenhus och trähus?

Ett hus med träbjälklag och trästomme och fasadtegel, är det ett trähus eller stenhus?

Fasadteglet gör ju att det inte är så tungt underhåll av det ytskiktet.
 
Det är ffrande trähus då, de vibrerar ffrande när man smäller dörren ordentligt..
 
Mina timmerhus vibrerar inte när man smäller i dörren.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
engs
H heimlaga skrev:
Fysikalist sett kan ett välbyggt trähus hålla längre än ett betonghus. Betongen förstörs sakta men säkert genom karbonatisering somfår armeringen att rosta bort och efter 100-200 år är den garanterat kaputt.
Jag har själv reparerar rötskador som hade förorsakats av ett läckande tak å ett timmerhus från 1690-talet och där det inte hade förstörts av vatten uppifrån var timret fortfarande fullgott med många hundra år kvar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Roman_concrete
Det funkar i flera tusen år, men tyvärr inte med dagens recept på betongen. 😉
Ingen armering som kunde rosta heller.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
S Samir_88 skrev:
Vi är 4 och lär bli så i fortsättningen men även om det skulle förändras till 6 så finns det plats. Huset är 320m2..
Hur passar det när ni blir 2 igen?
 
S Samir_88 skrev:
Det är ffrande trähus då, de vibrerar ffrande när man smäller dörren ordentligt..
Jag har ett nybyggt lösvirkes hus. Det vibrerar inget när dörrar stängs. Du måste avse billiga färdighus.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.