Ulltand Ulltand skrev:
Ibland är iaf stenhus bättre.

[länk]
Varför är stenhus bättre bara för att en stengrund är hård, mig veterligen är de vanligare med trähus på dessa:thinking:
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Frågan var om trähus är mindre värda än andra typer av hus, jag tolkar frågan som att det gäller enfamiljshus. Nej, personligen väderstreck jag ett vackert trähus högre än ett putsat hus av samma kvalitet. Det är mindre personlighet i putsade hus, och trähus är mer miljövänliga. En annan fördel är att det är enklare för en hemmabyggare att bygga i trä. Ett trähus passar på fler ställen i samhällen än putsade hus. Ställ in ett putsat hus i skogen bredvid ett trähus med tex tjärvitriolbehandlad fasad och trähuset har ett större värde i mina ögon.
jämföra ett trähus med ett riktigt betong hus går ej det är som himmel och jord. Ser jag två hus bredvid varrandra ett i trä och ett i betong så kommer trähuset framstå som en kojja framför betongen.. Ljud, gedigenhet, rörelserna/sprickbildningen att få skarpa raka linjer osv det är katastrof i trähus. Trähus byggs tror ja personligen pga så klart mycket trädomkring oss men sedan oxo att alla kan vara snickare när det kommer till trähus och alla kan underhålla men åt andra sidan ett helt hus i betong behöver en gardenaslang vart tredje år inte mycket mer underhåll än det..
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Fysikalist sett kan ett välbyggt trähus hålla längre än ett betonghus. Betongen förstörs sakta men säkert genom karbonatisering somfår armeringen att rosta bort och efter 100-200 år är den garanterat kaputt.
Jag har själv reparerar rötskador som hade förorsakats av ett läckande tak å ett timmerhus från 1690-talet och där det inte hade förstörts av vatten uppifrån var timret fortfarande fullgott med många hundra år kvar.
 
  • Gilla
David L och 6 till
  • Laddar…
S Samir_88 skrev:
jämföra ett trähus med ett riktigt betong hus går ej det är som himmel och jord. Ser jag två hus bredvid varrandra ett i trä och ett i betong så kommer trähuset framstå som en kojja framför betongen.. Ljud, gedigenhet, rörelserna/sprickbildningen att få skarpa raka linjer osv det är katastrof i trähus. Trähus byggs tror ja personligen pga så klart mycket trädomkring oss men sedan oxo att alla kan vara snickare när det kommer till trähus och alla kan underhålla men åt andra sidan ett helt hus i betong behöver en gardenaslang vart tredje år inte mycket mer underhåll än det..
Ett riktigt byggt trähus behandlat med slam- eller tjärfärg är lika eller nästintill lika underhållsfritt som en putsad fasad.

Jag tycker det är märkligt att man bygger nya hus och använder dyr färg och fasaden måste målas om var 15:e år som kostar skjortan, när det finns andra billigare och smartare alternativ.
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Fysikalist sett kan ett välbyggt trähus hålla längre än ett betonghus. Betongen förstörs sakta men säkert genom karbonatisering somfår armeringen att rosta bort och efter 100-200 år är den garanterat kaputt.
Jag har själv reparerar rötskador som hade förorsakats av ett läckande tak å ett timmerhus från 1690-talet och där det inte hade förstörts av vatten uppifrån var timret fortfarande fullgott med många hundra år kvar.
Spelar ej roll vad som händer om 200 år, det jag är intresserad av är att när jag hr lagt 35 timmar på golvlister att det ska vara 100 bra så ska inte golvet under sjunka och skapa glipa om 1 år. När jag väl har spacklat och sprutmålat o verkligggen gått in för att det ska bli jättebra inte se sprickan efter 4 månader.. betonghus är svårslaget…
 
Unikt namn
S Samir_88 skrev:
men åt andra sidan ett helt hus i betong behöver en gardenaslang vart tredje år inte mycket mer underhåll än det..
Är det betongens färgnyans du tycker känns lockande?
Fasaden kommer behöva underhåll för att fortsätta se pigg ut, oavsett val av material.

Grått flerbostadshus, mönstrad fasad, små fönster, vegetation framtill, övergivet utseende, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Underhållsfritt" är en myt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det betongens färgnyans du tycker känns lockande?
Fasaden kommer behöva underhåll för att fortsätta se pigg ut, oavsett val av material.

[bild]

"Underhållsfritt" är en myt.
Inget är underhållsfritt men det är långt mycket lättare med betonghus än trähus med underhåll..
 
S Samir_88 skrev:
Inget är underhållsfritt men det är långt mycket lättare med betonghus än trähus med underhåll..
Vi är inte överens. Har du byggt eller ägt ett trähus eller putsat hus?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi är inte överens. Har du byggt eller ägt ett trähus eller putsat hus?
Jag äger en mindre hyresfastighet i trä tyvärr samtidigt bygger jag Hus i betong just nu.
 
S Samir_88 skrev:
Jag äger en mindre hyresfastighet i trä tyvärr samtidigt bygger jag Hus i betong just nu.
Hur är träpanelen behandlad?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur är träpanelen behandlad?
Det är alcro bestå färg på mörkröd så ”skiten” syns mindre huset ser ok ut ffrande efter 10år. Men det jag vill poängtera här är inte hur långe fasaden håller med färg kontra att bränna av den eller smeta på ngn olja utan själva känslan i huset. Efter ett riktigt betonghus med betongbjälklag känns mitt trähus byggt 96 som en koja på träd när ja kliver in.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
S Samir_88 skrev:
Det är alcro bestå färg på mörkröd så ”skiten” syns mindre huset ser ok ut ffrande efter 10år. Men det jag vill poängtera här är inte hur långe fasaden håller med färg kontra att bränna av den eller smeta på ngn olja utan själva känslan i huset. Efter ett riktigt betonghus med betongbjälklag känns mitt trähus byggt 96 som en koja på träd när ja kliver in.
Ok, jag förstår men då verkar du inte upplevt en gediget byggt trähus. De flesta trähus har inte ett sviktande golv som sjunker eller väggar som rör sig märkbart…
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, jag förstår men då verkar du inte upplevt en gediget byggt trähus. De flesta trähus har inte ett sviktande golv som sjunker eller väggar som rör sig märkbart…
Jag har varit i nya hus från Eksjöhus, myresjöhus osv.. jag har stort intresse och renoverar en hel del både hus och lägenheter. Saker är relativa det jag ser och tycker är tråkigt kanske du inte ens lägger märke till. Trä är ju levande det ör klart det torkar och drar ihop sig, rör på sig osv.. jag är perfektionist vill ha raka linjer som kvarstår raka uta. Sättningar torkningar osv.. man ska inte kunna säga som snickarna gör ” det är ju levande material ” det är normalt att de blir såhär.. själv då, har du upplevt en betongkåk eller murat hus med röd block?
 
Jag har låtit bygga ett stenhus och byggt ett trähus själv. Inte värt skillnaden/pengarna för det du beskriver. Men är man perfektionist så är man ;)

Prefabhus skulle jag inte ens komma på tanken att köpa/bygga.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har låtit bygga ett stenhus och byggt ett trähus själv. Inte värt skillnaden/pengarna för det du beskriver. Men är man perfektionist så är man ;)

Prefabhus skulle jag inte ens komma på tanken att köpa/bygga.
Jag har räknat på allt jag håller på med nu och prisskillnaden är försumbar.. 5 år tillbaka var det större skillnad på trä kontra betong men idag är det samma. Väggarna kommer klara med doser och vp rör fördraget. Det är urspårat för vatten så allt är förberett. Vad är dit argument emot ett betonghus som setts ihop som ett trähus i prefab?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.