6 446 läst · 32 svar
6k läst
32 svar
Träffat elledning vid borrning
Vissa saker bör man inte vänta med, även om det inte verkar vara "så farligt". Men som andra sagt.. om säkringen löst ut har ju något uppenbarligen hänt därinne i väggen!
Skulle själv bli lite smått paranoid och då och titta till hålet hela tiden, tills jag visste det var åtgärdat. El och vatten är sådana saker som tar fram det värsta i mig...
Vi lyckades såga av inkommande el till vårt hus med en cirkelsåg på en vägg (fattar inte än idag hur den kunde hänga lös därinnanför mitt ute på en vägg.. under en skiva). Vi fick en fas kvar typ.. men jag fick leta reda på en jourelektriker (var på kvällen).. var ju bara "pröjsa och se glad ut".. medan pojkarna som sågat knappt vågat röra sig (alla lever, inga sårade.. inget brann ner).
Skulle själv bli lite smått paranoid och då och titta till hålet hela tiden, tills jag visste det var åtgärdat. El och vatten är sådana saker som tar fram det värsta i mig...
Vi lyckades såga av inkommande el till vårt hus med en cirkelsåg på en vägg (fattar inte än idag hur den kunde hänga lös därinnanför mitt ute på en vägg.. under en skiva). Vi fick en fas kvar typ.. men jag fick leta reda på en jourelektriker (var på kvällen).. var ju bara "pröjsa och se glad ut".. medan pojkarna som sågat knappt vågat röra sig (alla lever, inga sårade.. inget brann ner).
Ringde en elektriker för bostadsrättsföreningen idag som ska komma och kolla ledningarna till veckan. Han sa att troligtvis har vi snuddat ledningen med borren, hade vi skadat ledningen mer skulle säkringen ha gått igen då den byttes.
Får hoppas att vi kan lita på det då han sa att vi kunde sova lugnt.
Nu till vår nästa fundering. Vi vill borra upp de lodräta skenorna enligt bilden och den högra är för närvarande 7 cm från olyckshålet (se röd markering). Här bör det väl rimligtvis inte vara risk för någon kabel längre? Nu avvaktar vi elektriker i vilket fall som helst...
Får hoppas att vi kan lita på det då han sa att vi kunde sova lugnt.
Nu till vår nästa fundering. Vi vill borra upp de lodräta skenorna enligt bilden och den högra är för närvarande 7 cm från olyckshålet (se röd markering). Här bör det väl rimligtvis inte vara risk för någon kabel längre? Nu avvaktar vi elektriker i vilket fall som helst...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 798 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 798 inlägg
Har huvudsäkringen gått har ni som minimum borrat sönder isoleringen på kabeln. Det innebär att flera ledare nu ligger öppna och kan orsaka överslag och brand. Som redan påpekats kan flera kardeler gått av och den användbara arean nu vara mindre än vad det är säkrat för, vilket ytterligare ökar riskerna.
Jag hade inte litat en sekund på elektrikern som tycker det kvittar lika.
Ingen här kan svara på var det är säkert att borra, det måste man kontrollera på plats, gärna med avsett instrument som varnar för ledningar i väggar. Det gör man alltså innan man borrar.
Ingen här kan svara på var det är säkert att borra, det måste man kontrollera på plats, gärna med avsett instrument som varnar för ledningar i väggar. Det gör man alltså innan man borrar.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Håller med om inlägget ovan. Dock vet du ju nu på vilket djup i väggen den där kabeln ligger, så du kan minimera risken att träffa den (eller någon annan) igen genom att borra hål som är grundare än så. Klipp vid behov av pluggarna och använd kortare skruv; i betongvägg kommer det sitta som berget ändå (förutsatt någorlunda rätt diameter på hål, plugg och skruv).
Brandrisk i en betongvägg är väl att ta i rätt häftigt och ge skrämselhicka till TS , det som kan bli är att det kan börja spraka i väggen/hålet och lukta illa och säkringen går igen,då är det kört med EL tills det är lagat/omdragning av ledning
Beroende på hur det är byggt kan det ligga en hel "matta" med rör i väggen. sitter alla elmätarna i källaren så brukar man dra upp dom till alla lägenheterna på ett ställe. Så viss försiktighet skadar inte så sluta borra om det plötsligt börjar "studsa", kan vara ett "pansarrör" eller om borren plötsligt "ramlar" in en eller en par cm kan vara ett plaströr.
Tack för alla bra svar!
Vi gör inget mer förrän elektrikern har sagt var det är lugnt att borra.
Som Elmont beskrev så "ramlade" borren in en bit från att det varit väldigt trögt och vi knappt kommit långt in i väggen alls, så vi kom antagligen in i något rör där ledningarna går.
Räcker det att använda 2 cm plugg/skruv för att fästa en relativt platt monteringsskena från IKEA? (Algot)
I så fall borde vi lyckas undvika alla andra ledningar
Men som sagt så avvaktar vi
Vi gör inget mer förrän elektrikern har sagt var det är lugnt att borra.
Som Elmont beskrev så "ramlade" borren in en bit från att det varit väldigt trögt och vi knappt kommit långt in i väggen alls, så vi kom antagligen in i något rör där ledningarna går.
Räcker det att använda 2 cm plugg/skruv för att fästa en relativt platt monteringsskena från IKEA? (Algot)
I så fall borde vi lyckas undvika alla andra ledningar
Men som sagt så avvaktar vi
Skruven ska normalt gå genom botten på pluggen, skruvspetsen kommer ofta vara minst 0,5cm djupare än pluggen, sedan bör hålet vara lite djupare än vad skruven kommer gå in.
Detta sammantaget gör att hålet måste vara minst 1cm djupare än vad pluggen är.
https://www.hornbach.se/cms/sv/se/projekt/inreda_utrusta_verkstad/ratt_plugg/ratt_plugg.html
https://www.beijerbygg.se/wcsstore/.../85/sheet_ess_1_397484_131210_130528_0037.pdf
Detta sammantaget gör att hålet måste vara minst 1cm djupare än vad pluggen är.
https://www.hornbach.se/cms/sv/se/projekt/inreda_utrusta_verkstad/ratt_plugg/ratt_plugg.html
https://www.beijerbygg.se/wcsstore/.../85/sheet_ess_1_397484_131210_130528_0037.pdf
det är ingen luft ledning han har borrat i precis, brukar vara rör med lite järn i sig och om inte är kåken lätt pusad, så det är inga problem att bara picka en fas och få säkringen att gå.Demmpa skrev:Eftersom det var en 25A säkring som gick så lär ni ha enfas in i lägenheten.
Du har minst en skada på fasen, kan även vara skada på nollan och/eller jorden, eller så kortslöts fasen till jord i väggen.
Att bara träffa fasen och inget annat leder inte till att säkringen går utan du skapade en kortslutning.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Lågspänning måste vara otroligt nära för det ska bli gnistbildning, då måste ledarna ligga mot..har det inte hänt nåt nu, så är det lugnt, men måste absolut fixas, är det trävägg?V vectrex skrev:Det mest troliga är väl att borren skadat yttermanteln och även minst 2 ledare inne i kabeln. Troligen kortslöts 2 faser av själva borren men nu klarar det sig på grund av avståndet mellan dem. Mycket stor risk för gnistbildning och liknande. Jag hade inte ens vågat ha igång strömmen i den kabeln över huvud taget.
dom instrumenten är värdelösa, ska du lita på dom kan du lika gärna kasta tärning.MultiManOriginal skrev:Har huvudsäkringen gått har ni som minimum borrat sönder isoleringen på kabeln. Det innebär att flera ledare nu ligger öppna och kan orsaka överslag och brand. Som redan påpekats kan flera kardeler gått av och den användbara arean nu vara mindre än vad det är säkrat för, vilket ytterligare ökar riskerna.
varför lita på någon som besitter massor med år av kunskap och sett liknande saker innan.
har du ens sett en kabel brand?
om lägenhets ägaren är extremt paranoid så täta hålet om det börjar ryka, branden kommer inte bli speciellt stor, kommer prya och smälta isoleringen tills säkringen går det är allt. nej nu ska jag ut och smörja mina broms skivor på bilen för jag kan ju inte lita på min bilmekaniker som avrådde detta
Gissar att antagandet om 1 fas in i lägenheten är att det är få lägenheter som har 25A huvudsäkringar om det är 3 fas.T Triax skrev: