Ta det lugnt. En ek som var ihålig när jag var barn och där en vuxen kunde stå rak inuti står idag fortfarande kvar, men där ytterdel/bark idag 50år senare växt igen så man nu endast ser en spricka.
Skicka in din ansökan och flytta fram tiden för nedtagning.
 
Jc1972 skrev:
Arborister bedömer saker utifrån de fakta de har (eller får betalt för att ta fram). I mitt fall är eken sprucken, har en hålighet där man kan köra in ett kvadtskaft 90 cm och rota runt rejält, löven är ljusare än de bör vara. Hela trädet lutar, den har dubbelstam med sprickanvisning samt står till hälften på berg. Rötterna har alltså bara kring 180 grader att växa på. Dessutom är eken djupsonderad med någon slags super-borr med resistansmätare och resultatet prydligt utskrivet från någon arboristmjukvara. Håligheter och röta är härligt rödmarkerade. 30 cm frisk ved kvar av en diameter om 1,3 meter på sämsta stället enligt detsamma. Så eken är inte frisk, därom finns inget tvivel.

.
Du säger det igen, arborister går på fakta (och en hel del känsla och erfarenhet) och har gjort bedömningen att åtgärd behövs inom 1år.

Du rår inte över eken mer än du rår över andras bromsar, resonerar jag. Man kan tycka annorlunda och man kan både såga ner eken och elda upp bilar med dåliga bromsar, men man får inte.

Så återigen, gör dig djälv en tjänst och invänta kommunens besked.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
kan man inte bli lite aggressiv mot en sån tjänsteman genom att helt enkelt spela in samtalet och påpeka att man vill ha svaret skriftligt så att man kan ta vidare diskussion via aftonblaskan eller nån annan skvallertidning.
 
Kan du inte säkra upp eken tills du har fått ett marklov? så kanske du kan sova godare om nätterna.
 
Att säkra upp en ek lär kosta en hel del.
 
hempularen skrev:
Att säkra upp en ek lär kosta en hel del.
Inte nödvändigtvis. Eftersom den redan lutar behöver den antagligen bara säkras åt ett håll. Några rejäla spännband åt ett par håll och hyra av en lift en halvdag, mer behöver det inte kosta, om det bättrar på nattsömnen, för eken klara sig nog ändå... ; )
 
Redigerat:
ikeo skrev:
kan man inte bli lite aggressiv mot en sån tjänsteman genom att helt enkelt spela in samtalet och påpeka att man vill ha svaret skriftligt så att man kan ta vidare diskussion via aftonblaskan eller nån annan skvallertidning.
Om man vill vänta extra länge på ett negativt besked man är välkommen att överklaga så är det säkert en jättebra idé att göra sig ovän med de medmänniskor vars hjälp man är beroende av. En kanelkrans har löst många fler sådana besvär än en bandspelare, tro mig.

Tidningarna är nog föga intresserade, det är inte en räddningsaktion för Tv-eken vi talar om ;)
 
hempularen skrev:
Att säkra upp en ek lär kosta en hel del.
Ja det gör det. Då det inte finns något bra att förankra i så skulle det innebära gjutning av fundament alternativt konstruktion av något annat tungt och stabilt. Då trädet står nära tomtgräns och lutar ifrån densamma så skulle förankring behöva göras på grannens tomt. Arboristen höftade att eken kunde väga kring 10 ton och menade på att förankring inte var ett alternativ. Jag håller med.
 
Nu skriver jag snart som nån gjorde i en annan tråd, men snälla nån. Det är inte fråga om att lyfta hela trädets vikt, man ska "bara" övervinna "fallkraften". Jag stöttade en mindre ek 40-50cm i brösthöjd som skulle fällas och höll på att gå åt fel håll med handkraft.

Lite intressant kommentar från arboristen där angående förankring, särskilt med tanke på att hans bedödmning var att ingen åtgärd behövdes närmaste året. Menade han att det inte var lönt, inte behövdes eller inte gick? Man kan även stötta om man vill, från andra hållet. Den stod ju till hälften på berg och mellan hus och garage, så nog sjutton lär det kunna gå att hitta något att förankra i eller stötta emot. Kan du inte dra ut någonting långt ut från trädet så sätt en spridare (a la segelbåtsmast) och dra ganska rakt ner, förankra med en dubb i berget.
 
Redigerat:
Jag tror inte arboristen menade att stötta hela trädets vikt heller, det är nog något du tolkade mellan raderna Tomasx.

Att förankra/stötta från andra hållet är inte möjligt pga garage.

Att stötta i brösthöjd är lönlöst då dubbelstammen delas cirka 3,5 meter ovan mark och det är där sprickanvisningen är kraftigast, och även där den inre håligheten finns. Där är risken störst att trädet knäcks. För att hålla dubbelstammen så skulle förankringen placeras en bit ovan denna spricka för att ta moment vilket blir kring 5 meter upp.

Trädet är ca 1,4 meter i diameter 1,5 meter ovan mark så att stötta med handkraft är nonsens.
 
Om det är risk för en split stöttar man trädet med ett band mellan de två stammarna högre upp i trädet. Det är standardförfarande och något arboristen borde gjort när han var på plats, om det hade varit nödvändigt...
 
Då hela trädet lutar, och halva "roten" står på en häll, så finns det även risk att trädet välter som en "rotvälta" så då skulle det förutom sling kring stammarna även krävas markförankring vilket inte bedömdes som rimligt, varken utförandemässigt eller kostnadsmässigt pga läge i förhållande till hus, garage och tomtgräns.
 
Låter som du råkat ut för en helt omöjlig ek, det är nog bäst att du sågar ner den illa kvickt innan den trillar i huvudet på något barn som råkar springa förbi helt oförhappandes.

Fast för egen del hade jag tagit det kallt, litat på arboristens bedömning om 1 år och inväntat marklov.
Lycka till vilken väg du än väljer.
 
Jag utgår från att du följt rådet du fick i inlägg #5. Har du fått någon reaktion från FB?
 
Det är väl bara att beskära trädet och lämna några kvistar i toppen, när lovet kommer har du bara stammen kvar att ta ner.
Alla blir glada, du minimerar risken för att det faller, kommunens tjänsteman får bestämma när det tas ner och arboristen får tjänat en liten slant extra då dom får komma ut en gång till...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.