1 067 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
trädgårdsbänk
Jag har en del trallvirke över, dim 28 x 120 som jag skulle vilja bygga en mycket enkel trädgårdsbänk av.
Måtten ska vara 2,5 meter med bredd 0,60.
Tänkte skruva fast sittdelen på en ram av 45 x 45 regler, som jag också har över,
och "benen" vill jag göra av samma regler, och skruva/limma ihop som en fyrkant, växelvis så det blir luft mellan varannan regel (har sett på bild)
Min fråga är nu egentligen, behöver jag ha ett stöd även i mitten på den 2,5 meter långa bänken?
Måtten ska vara 2,5 meter med bredd 0,60.
Tänkte skruva fast sittdelen på en ram av 45 x 45 regler, som jag också har över,
och "benen" vill jag göra av samma regler, och skruva/limma ihop som en fyrkant, växelvis så det blir luft mellan varannan regel (har sett på bild)
Min fråga är nu egentligen, behöver jag ha ett stöd även i mitten på den 2,5 meter långa bänken?
Hej! Jag är lite oklar med hur du tänker göra benen men det är ovesäntligt för svaret. Jag tror att du behöver ett stöd på mitten. Vanlig trall i 28x120 byggs på reglar med 60 cm c/c och då är belastningen "bara" en person i taget. På bänken kan 3-5 personer sitta och då kommer det nog att svikta rätt bra.
Beroende på infästningen med benen så "håller" det nog men risk för att infästningen knäcks eller att de känns lite svajjigt.
Med den tänkta benkonstruktionen, skulle du kunna sätta dit ben på mitten i efterhand? I så fall kan du bygga den utan och sen montera dit ben på mitten i efterhand om det känns instablit.
Beroende på infästningen med benen så "håller" det nog men risk för att infästningen knäcks eller att de känns lite svajjigt.
Med den tänkta benkonstruktionen, skulle du kunna sätta dit ben på mitten i efterhand? I så fall kan du bygga den utan och sen montera dit ben på mitten i efterhand om det känns instablit.
Tack, så gör jag!T Testarn skrev:Hej! Jag är lite oklar med hur du tänker göra benen men det är ovesäntligt för svaret. Jag tror att du behöver ett stöd på mitten. Vanlig trall i 28x120 byggs på reglar med 60 cm c/c och då är belastningen "bara" en person i taget. På bänken kan 3-5 personer sitta och då kommer det nog att svikta rätt bra.
Klicka här för att svara