Hejsan svejsan. Nu är det snart sommar så jag har dragit igång med trädäcksbygget. Där ligger redan cementplattor från tidigare altan och har legat så sen 1988. Problemet är att jag bara har 10cm från platta till dörren. Så jag har tänkt att jag måste ner en bit för att kunna använd 145mm reglar och 28mm trall. Jag upptäckte att där ligger minst en halv meter sand. Så gräver jag bort en del av sanden och sen lägger plattorna direkt i sanden med markduk under. Kan det funka med endast sand som bärlager? Däcket blir 5*5m. Kommer ju även ligga en bit under gräsnivå. Bifogar bild. Mvh David

• Utgrävning för trädäck med synlig sand och staplade cementplattor vid en trädgård med byggmateriel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Perfekt läge att lägga ny vacker underhållsfri marksten! Varför krångla med en svennebananaltan?;)

• Gilla
Excel
  • Laddar…
Ja det kommer fungera utmärkt

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Perfekt läge att lägga ny vacker underhållsfri marksten! Varför krångla med en svennebananaltan?;)
Det är ju sant. Svårt att övertala frugan

Det kan du göra men du behöver ingen markduk under plattorna. Tänk på att få lite fall ut från huset så vatten som kommer genom trallen inte rinner in mot husgrunden.

Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Ja det kommer fungera utmärkt
Tänker det med. Skönt att slippa gräva bort all sand och ersätta med något annat.

Här kommer en bild på altandörren och varför jag måste ner en bit.

• Närbild på en altandörrs tröskel vid marknivå med stenplattor och ett avloppsror intill.
    Skapa konto
  • Altandörr med öppen grävd yta nedanför, täckt av snö, indikerar behovet av att gräva djupare.
    Skapa konto
mexitegel mexitegel skrev:
Det kan du göra men du behöver ingen markduk under plattorna. Tänk på att få lite fall ut från huset så vatten som kommer genom trallen inte rinner in mot husgrunden.
Okej tack för tipset.

Behövs ingen duk med tanke på att plattorna har legat där sedan 80 talet packat och bra. Packa till sanden med fötterna eller tumla/Rulla med något. Lägg ut några plattor i hörnen, några längs sidorna, behöver inte använda alla igen. Dimensionen på reglarna mot plattorna kan du även korta ner till 45x70 eftersom belastningen för plattorna finns redan som bärlager och att du får en närmare kant mot ytterdörren. Använd syllpappsbitar mellan trä och plattorna så inte fukten angriper träet och rötar ut det. Tar år men en rulle Papp kostar 200:- Lycka till :)

Tack för dina tips.uppskattas. Blev först lite orolig över att lägga det på sand. Har börjat att ta bort 20 cm av sanden för att köra med 45*145 reglar. Är det vanlig takpapp man ska ha? Mvh David

mexitegel mexitegel skrev:
Takpapp går bra om du har hemma, annars är syllpappen lite tåligare och du kommer nog lite billigare undan; [länk]
Tack som fan.. ska genast köra till byggmax

D Dnilsson81 skrev:
Tack för dina tips.uppskattas. Blev först lite orolig över att lägga det på sand. Har börjat att ta bort 20 cm av sanden för att köra med 45*145 reglar. Är det vanlig takpapp man ska ha? Mvh David
Gött! Kommer bli bra, ja precis syllpapp är mer tåligt då det används nära grunden till huset.

• Gilla
Dnilsson81
  • Laddar…
A
Står med inför likande dilemma... under min matjord har jag sand enda ner till grundvattnet (5meter)

satt min första plintrad intill huset eftersom jag inte vill fästa bärlina i huset. Va jobbigt för kroppen med 70cm plintar

Funderar mer och mer på att bara lägga golvreglarna ut från bärlinan med balkskor och ben rakt ner på 40x40 plattor jag har liggandes, men är livrädd altanen sjunker, vad tror ni?

Shirack skrev:
Står med inför likande dilemma... under min matjord har jag sand enda ner till grundvattnet (5meter)

satt min första plintrad intill huset eftersom jag inte vill fästa bärlina i huset. Va jobbigt för kroppen med 70cm plintar

Funderar mer och mer på att bara lägga golvreglarna ut från bärlinan med balkskor och ben rakt ner på 40x40 plattor jag har liggandes, men är livrädd altanen sjunker, vad tror ni?
jag har ju haft betong plattor innan som legat där i 30 år utan att sjunka så tror det kommer gå bra

• Förberedd grund för byggprojekt med sandbädd och borttagna betongplattor utanför ett tegelhus.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.