29 525 läst · 32 svar
30k läst
32 svar
trädäck dimensionering - overkill?
Estwing; Du menar alltså att en kryss kortling skulle ge samma hållfasthet som en extra bärlina? I sådant fall så skulle ju TS klara sig med 45x145 och köra kryss kortling mellan var bärlina.estwing skrev:
Intressant - Men litar definitivt på vad du säger!
Det blir 45x170 och 45x145 som kortlingar varje meter. Med en ca kostnad på 500 kr mer i virke så är de inte mycke och prata om. så kommer de nog bli superstabilt.
15 meter långt och 3,5 meter brett så de kan bli många danseskor på de =)
Uppdaterar med en ny tråd när jag börjar. Blir att beställa material denna vecka.
15 meter långt och 3,5 meter brett så de kan bli många danseskor på de =)
Uppdaterar med en ny tråd när jag börjar. Blir att beställa material denna vecka.
Någon skriver kryssning, brukar i dagligt tal vara en resa med fartyg
Någon annan skriver kryss kortling ??
Krysskolvning är namnet, när man gör ett X av klenare virke ex. 45 x45 x för att bjälkar inte skall vränga /vrida sig och därmed inte få konstruktionen instabil.
Någon annan skriver kryss kortling ??
Krysskolvning är namnet, när man gör ett X av klenare virke ex. 45 x45 x för att bjälkar inte skall vränga /vrida sig och därmed inte få konstruktionen instabil.
Man säger så.cecar33 skrev:
Man tar samma dim som bjälklaget.
Nej ej kryssning är ej samma effket som en bärlina då den ligger på plintar.
Men det stagar upp bjälklaget mycket.
Drar man dit dessa mellan så blir det kanon.
Trust me.
Vad säger experterna. Jag har 3 bärlinor med 220 c14 och ca 2m mellan. Med 4,8m golvreglar blir det ett överhäng på ca 40cm på var sida. Kottlar ihop golvreglarna cc60 med ca 2m mellanrum. Ska jag ha 45*170 c14 eller c24? Antar att byggmaxreglarna bara är c14.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Byggmax har både C14 och C24
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Just det, nä de tryckta verkar sakna bärighetsklassning.