Tänker på dem 45x170 (röd) är de för mycke eller de kanske räcker med 45x145? Vill självklart ha ett jäkligt stabilt golv men kan ha roligare för dem 1500:- det kostar extra med större dimension.
Vill ha reglarna så för att jag ska kunna ha trallen rakt ut från huset.
Blir vanlig 28x120 trall.
Fråga om det är nått som är oklart.
Vill ha reglarna så för att jag ska kunna ha trallen rakt ut från huset.
Blir vanlig 28x120 trall.
Fråga om det är nått som är oklart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man säger väl att en 145x45 klarar en spännvidd på på 1,74m - Och en 170x45 klarar en spännvidd på 2,04m. Om man kikar på C14 virke vill säga som jag antar att det är om man åker till ett vanligt byggvaruhus och plockar reglar.
Får man tag i C24 så klarar däremot en 145x45 2,28m.
C klassningen är alltså ett sätt att räkna hållfastheten på konstruktionsvirke.
Så det beror helt på virket! Duger det som svar?
C14 - Nej, det är inte tillräckligt med 145x45!
C24 - Absolut, blir ju superbra det där med 145x45!
Får man tag i C24 så klarar däremot en 145x45 2,28m.
C klassningen är alltså ett sätt att räkna hållfastheten på konstruktionsvirke.
Så det beror helt på virket! Duger det som svar?
C14 - Nej, det är inte tillräckligt med 145x45!
C24 - Absolut, blir ju superbra det där med 145x45!
Fast jag såg ju nu att du tänkt kortla - Det påverkar ju helt klart hållfastheten men då får du räkna det extra virket på alla kortlingar dessutom - ca 3 meter kortlingar på var meter altan blir ju en del pengar det med.
Så kör du 145x45 C24 eller 170x45 C14 så klarar du dig galant utan dina gula kortlingar, spar ju både arbete och pengar på att strunta i dem.
Så kör du 145x45 C24 eller 170x45 C14 så klarar du dig galant utan dina gula kortlingar, spar ju både arbete och pengar på att strunta i dem.
Slacker beskrev det hela bra. Kör på 45x170, pengabesparingen är inget om du riskerar att få känslan att det sviktar lite efter att allt arbete är klart. Vill du få en stabil känsla av bygget så gå upp till 34 mm på trallen, det ger en gedigen och välbyggd känsla. Jag körde på 28x120 och ångrar mig lite då 34 mm hade gett den där känslan som jag eftersträvade i övriga dimensioner.
Jag gissar att 95x95-stolparna bara är till räcke. Ska du dra upp dom högre så slå hellre ihop tre 45x145, det blir stabilare och snyggare. Min erfarenhet av stolparna 95x95 (jag använde dom till min veranda med större tak) är att dom skruvar lite på sig och spricker i virket. 45x145 eller annan dimension hopslagna är att föredra och trevligare att jobba med. Nu är det dock försent för min del .
Vad använder du förresten för program att rita upp bygget i? Jag hittar inget som är lätt att komma igång med.
Lycka till!
Jag gissar att 95x95-stolparna bara är till räcke. Ska du dra upp dom högre så slå hellre ihop tre 45x145, det blir stabilare och snyggare. Min erfarenhet av stolparna 95x95 (jag använde dom till min veranda med större tak) är att dom skruvar lite på sig och spricker i virket. 45x145 eller annan dimension hopslagna är att föredra och trevligare att jobba med. Nu är det dock försent för min del .
Vad använder du förresten för program att rita upp bygget i? Jag hittar inget som är lätt att komma igång med.
Lycka till!
Håller även jag med Mittbygg med stolparna - Jag skruvade ihop 45x120 (Eller var det 45x145??) som stolpar till mitt däck och det blir avsevärt lättare att jobba med och på samma gång lättare att växla in en bärlina i stolpen utan konstigheter. Stabilare konstruktion att låta bärlinan vila på änden av en regel och tex släppa den andra vidare som stolpe om man går efter din ritning.
Mittbygg;
Jag tycker det ser ut som att det är ritat med Google SketchUp.
Mittbygg;
Jag tycker det ser ut som att det är ritat med Google SketchUp.
Redigerat:
Låter som jag tar 45x170. mina gula mellanliggare är kanske lite mycke? blir ca 500 kr mer i virke för att ha dem. gör dem så mycke?
så blir de super stabilt och klarar mycket folk och dans =)
blir för mycket pengar och gå upp till 34 mm trall. kommer gå åt ca 700 meter trall.
programmet jag använde är google SketchUp. lätt o lätt är de väl inte. men enklare än cad iaf.
så blir de super stabilt och klarar mycket folk och dans =)
blir för mycket pengar och gå upp till 34 mm trall. kommer gå åt ca 700 meter trall.
programmet jag använde är google SketchUp. lätt o lätt är de väl inte. men enklare än cad iaf.
Klart att det är enkelt att väga av med stolpen - Personligen gick jag på justerbara stolpskor i vart fall. Bara utifall om någon av fundamenten väljer att sjunka ned (Nog för att 5 av mina 8 står på berg med det visste jag ju inte när jag började gräva)
Jag satte en bärlina i huset, upp med laser och monterade balkskor på bärlinan. Med lasern på samma höjd som underkant balkskor så mätte jag sedan från alla 8 plintar till lasern och kapade reglar som passade höjden och som skulle stå under bärlinorna. Därefter gjorde jag den andra längre för att gå upp vid sidan av bärlinan.
En bild säger mer än tusen ord! Jag menar såhär! Dvs, tex 145x45 skruvade samman...
Jag valde dock att inte fortsatta med stolpen utan slutade med den ena regeln i överkant på bärlinan och satte sedan stolparna på reglarna för att lättare kunna bestämma vart dom skulle hamna. Men samma princip, mina stolpar till räcket är av 45x95 skruvade samman.
Jag satte en bärlina i huset, upp med laser och monterade balkskor på bärlinan. Med lasern på samma höjd som underkant balkskor så mätte jag sedan från alla 8 plintar till lasern och kapade reglar som passade höjden och som skulle stå under bärlinorna. Därefter gjorde jag den andra längre för att gå upp vid sidan av bärlinan.
En bild säger mer än tusen ord! Jag menar såhär! Dvs, tex 145x45 skruvade samman...
Jag valde dock att inte fortsatta med stolpen utan slutade med den ena regeln i överkant på bärlinan och satte sedan stolparna på reglarna för att lättare kunna bestämma vart dom skulle hamna. Men samma princip, mina stolpar till räcket är av 45x95 skruvade samman.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Hittade en bild från när jag byggde stommen. 45x195 bärlinor gånger 3. 45x145 reglar på 60cc och stolparna ser ut att vara 45x145 trots allt. Ungefär 155cm mellan alla stolpar.
Tillsammans med storerbror (Som syns på bilden) så gjöt jag fundamenten under veckan, började snickeriet fredag eftermiddag och drack öl på däcket redan söndag kväll! Vad skulle man göra utan en storebror som är ölsugen?
Tillsammans med storerbror (Som syns på bilden) så gjöt jag fundamenten under veckan, började snickeriet fredag eftermiddag och drack öl på däcket redan söndag kväll! Vad skulle man göra utan en storebror som är ölsugen?
Logga in
Skapa konto
Oj nu blir jag lite orolig, min snickarsvåger säger 45x170 för stomme/bärlina och 45x120 för reglar med cc80 med 20x128 trall. Kanske ska fundera över att gå upp på 45x145 för reglar istället.
2st 45x95 verkar som en intressant ide, och enligt byggmax.se är det billigare än 95x95 :wow:.
så här har jag tänkt min:
2st 45x95 verkar som en intressant ide, och enligt byggmax.se är det billigare än 95x95 :wow:.
Logga in
Skapa konto
Stomman styrs helt enkelt av hur tätt dina stolpar står. Så där kan han helt rätt då inga mått framgår på din ritning.Fli skrev:Oj nu blir jag lite orolig, min snickarsvåger säger 45x170 för stomme/bärlina och 45x120 för reglar med cc80 med 20x128 trall. Kanske ska fundera över att gå upp på 45x145 för reglar istället.
[bild]
Däremot blir jag VÄLDIGT fundersam på 80cc med 20x120 trall - Det låter väldigt klent i mina öron.
Jag skulle inte ta mer än 60cc på reglarna, och absolut inte med så tunn trall som 20mm...
Nu kan jag bara siffrorna för 60cc och där anger man att en 45x120 skall tåla ett spann på 1,44m med C14 virke så håller du dig inom dessa mått (och cc mått) på reglarna så skall stommen inte svaja avsevärt.
Redigerat:
Jag tror du får tänka om när du säger att du har 2 meter mellan dina bärlinor och väljer 45x120 regelverk på 80cc - tyvärr, det är inte vad jag skulle rekommendera som en stabil stomme överhuvudtaget. 2 meter mellan bärlinor så måste du upp till 45x170 och dessutom minska ditt cc till 60 om man skall anamma rekommenderade riktlinjer.Fli skrev:
Skall du ha 45x120 så skulle jag rekommendera att lägga in extra bärlinor på maximalt 140cc. Dessutom skulle jag välja att bygga ditt regelverk på 60cc och inget annat.
Vad jag angav tidigare i tråden ger en ganska tydlig bild på hur regelverket påverkar spännvidden och det du anger anser jag vara för klent helt enkelt.
Välkomnar dock fler åsikter i tråden!
Ber om ursäkt till Henke87 för att vi kapat tråden och skenat iväg från den tidigare frågeställningen.
Jag VET dock att min altan håller för ca 30 personer kalasandes på kräftor!
Redigerat:
Med 45x170 så kommer du, enligt mina kunskaper, inte att behöva kortla överhuvudtaget. Kör på det!Henke87 skrev:
Jag byggde mitt lite annorlunda, då jag hade väldigt liten höjd att jobba med, jag körde bara med 45*170 reglar, dvs bara ett lager med regelverk, sedan satte jag en hel del kortlingar. Funkar hur bra som helst.
Att köpa några extra meter 45*170 och sätta kortlingar hade jag rekomenderat, (Hängslen & livrem) då är du säker på att det kommer bli stabilt. sen hade jag nog kört max cc60 på trallen, även där, varför snåla in och riskera något.
Jag är ingen snickare, utan en glad amatör som har lärt mig att hellre lägga lite extra på regelverket än att chansa och ligga på gränsen. Kostar det nån tusenlapp extra så låt det göra det och var säker på att du gjort allt du kan, istället för att ett år senare bli missnöjd då det inte är så pass stumt som du ville.
Att köpa några extra meter 45*170 och sätta kortlingar hade jag rekomenderat, (Hängslen & livrem) då är du säker på att det kommer bli stabilt. sen hade jag nog kört max cc60 på trallen, även där, varför snåla in och riskera något.
Jag är ingen snickare, utan en glad amatör som har lärt mig att hellre lägga lite extra på regelverket än att chansa och ligga på gränsen. Kostar det nån tusenlapp extra så låt det göra det och var säker på att du gjort allt du kan, istället för att ett år senare bli missnöjd då det inte är så pass stumt som du ville.