-MH- skrev:
Du tänkte starta en grannfejd alldeles på egen hand?
:rolleyes:
Nä men eftersom han sa att han inte hade varit och tittat på den gränsen under de senaste 10 åren så tror jag inte att han hade märkt det.......

Förstår precis hur du känner med de svar du fått här... Jag gör inte om misstaget av att få andras syn på ett problem, i alla fall inte här... Mitt förslag är att du försöker på något sätt få klarhet i var gränserna går för annars kommer det att bli samma sak nästa gång. Det kan hända att grannen mycket väl vet var gränsen är och att han av någon anledning mörkar det... nästa gång utökar han gränsen ytterligare till sin fördel osv.. Då har du ett problem som du aldrig blir av med, han kan begära en tvångsförrättnnig hos lantmäteriet och begära att gränserna dras om som han vill ha dem och du kan förmodligen inget göra åt det... Kan han bara på något sätt visa att det är han som på något sätt nyttjat marken, eller anser sig ha större nytta av den så är det ett solklart fall och du förlorar... Låter helt sjukt men har varit med om det själv så jag vet att det kan fungera så... Ibland är man helt livegen i det här landet och då känns det inte så mycket bättre när alla runt omkring dessutom tror sig veta hur det fungerar och vad som är rätt och fel...

-MH- skrev:
Hobbe, om du var llka spydig mot dina grannar, så lider jag med dem...

Du tycker dina grannar skule vara hygglig mot dig. Det var de när du fick ta ned träd som inte med säkerhet var dina.

På vilket sätt tänkte du vara hygglig tillbaka?[/QUOTE

Jag erbjöd mig att hjälpa dem sätta upp ett nytt häststängsel eftersom att det gamla stängslet var helt trasigt och de har dragit tråd provisoriskt i träden under tiden….. men eftersom att de inte skulle ha häst där mer så behövdes inte det…

Micke_vb skrev:
Förstår precis hur du känner med de svar du fått här... Jag gör inte om misstaget av att få andras syn på ett problem, i alla fall inte här... Mitt förslag är att du försöker på något sätt få klarhet i var gränserna går för annars kommer det att bli samma sak nästa gång. Det kan hända att grannen mycket väl vet var gränsen är och att han av någon anledning mörkar det... nästa gång utökar han gränsen ytterligare till sin fördel osv.. Då har du ett problem som du aldrig blir av med, han kan begära en tvångsförrättnnig hos lantmäteriet och begära att gränserna dras om som han vill ha dem och du kan förmodligen inget göra åt det... Kan han bara på något sätt visa att det är han som på något sätt nyttjat marken, eller anser sig ha större nytta av den så är det ett solklart fall och du förlorar... Låter helt sjukt men har varit med om det själv så jag vet att det kan fungera så... Ibland är man helt livegen i det här landet och då känns det inte så mycket bättre när alla runt omkring dessutom tror sig veta hur det fungerar och vad som är rätt och fel...
Tack!
Med mycket humor och ironi tar man sig igenom det mesta… och hade alla tyckt som jag så hade jag inte ens behövt skriva den här tråden :)

Jag tycker att vi omedelbart slutar att diskutera person i frågan, och istället diskuterar sak. Eftersom det är juridikforumet så bör det vi diskuterar också ha en juridisk anknytning. Av vad jag kan se i tråden så var det rätt länge sedan vi var på den linjen.

Jag har rensat en del i tråden.

Om någon har något att erinra om det, så tar vi det via PM istället.

Jag kan faktiskt inte se någon juridisk anknytning någonstans i denna tråd. Vad var den egentliga juridiska frågan?

Det kom ju ett inlägg där vem som använder en specifik yta skulle inflytande vid en lantmäteriförrättning, det har jag svårt att tro. Gränsen går väl där den går och att det skulle helt saknas dokument är ju inte särskilt vanligt.

Sen är det väl en god regel att innan man fäller några träd går upp gränsen tillsammans med grannen och om man inte kommer överens så tillkallar man lantmätaren.

Tydliga gränser är guld värt.

/ATW

Tomten har ju blivit avstyckad på 50-talet i samband med en försäljning så där borde ju finnas mer dokumentation än vad jag har fått ut. Det jag har är bara en tomtkarta med ganska dålig upplösning. Det känns som man kanske borde vara mer noggrann på var gränsen går eftersom det tycks va väldigt viktigt för min granne. Jag har ju nu inte friheten att underhålla gränsen som jag vill utan hans enhälliga beslut. Man får verkligen känslan att det är min granne som dikterar villkoren och får han inte som han vill då ställer han sig på tvären. Han har även talat om att jag inte får såga ner vissa träd som högst sannolikt är mina. Det har inte varit något problem då jag vill ha kvar träden där. Men klart att det stör mig lite…. Och vad händer i framtiden om jag vill göra något på den delen av min tomt?

Jag finner det intressant att man dela avgiften för mätning mellan markägarna. Men jag tycker att det känns overkill att betala massor till lantmäteriet bara för att få några gärnrör nerslagna i backen. Samt att jag antar att min granne skulle hata mig om han blev tvungen att vara med och dela kalaset. Men blir han jobbig i framtiden så kan jag ju upplysa honom att det blir hans huvudvärk med om vi inte kan komma överens.
Jag har hört att man kan ibland få hjälp av kommunen att mäta ut tomtgränsen. Fast att det blir bara som en rekommendation typ.
Stämmer det? Hur giltig blir en sådan mätning? I vilken prisklass ligger det?

I mitt fall så är det mycket enklare med kommunens mark där vi har fått tillstånd att underhålla den med försiktighet. DVS det är ok att såga ner någon gren och rensa bort lite ogräs samt klippa gräset. Har kan vi tala ”win-win situation” de slipper underhålla området och vi slipper störa os på att kommunen inte har tid/råd att underhålla det.

Jag har redan lagt den här händelsen bakom mig samt att jag inte orkar springa och vara irriterad varken på min granne eller folk här som tycker att jag är dum.

Till er som tycker synd om mina grannar så kan jag väll bara nämna att de som bor här i byn har inget problem med mig så vitt jag vet :) Vi brukar i ha gemensamma grillningar lite då och då. Hur trevligt som hälst!

Jag vill dessutom tacka er som kommit med förslag och berättat om era erfarenheter av liknande problem.

MVH

Jag vet inte riktigt vad du menar med tomtkarta, är det original från förrättningskartan där de gränspunkter man har markerat i naturen har ritats in och avstånden har mäts (med dm-noggranhet)? Då borde du kunna hitta dessa markeringar i naturen.

Annars bör du skaffa den kartan. Har du tur finns den tillgänglig hos lantmateriet.se under Min fastighet. Kostar då gratis (om det är du som äger fastigheten) Utdrag ur arkiv kanske kostar 200:- om du har otur.

Med sådan karta kommer man mycket långt.

Skall du ha dit någon som visar ut gränspunkterna fr dig kostar det kanske några tusenlapar (ch du får betala). Skall du sätta nya gränspunkter eftersom ni är RIKTIGT osams, så kostar det säkert runt 20.000:-, och lantmäteriet fördelar kostnaden åt er (50/50 är väl kinte ovanligt).

Jag får lite grann intrycket att det kan vara rätt så stora delar av tomten som befinner sig i någon slags ovisshet om var gränsen går? Jag antar att du på din tomtkarta har mått, och några enkla kontrollmätningar av diagonaler och alla sidor brukar om de visar rätt ge ett rätt så bra stöd till sig själv för att man har rätt.

Nästa steg är att kolla med lantmäteriverket vad de kan göra för att klargöra tomtgränserna och vad olika åtgärder kostar. Ibland räcker det med en man från dem som med metalldetektor och en GPS letar reda på hörnen, och om bägge grannarna förklarar sig nöjda med det är allt lugn och frid sedan. En sådan sak kostar inte så mycket, och vissa kommuner utför också sådana mindre "utredningar".

1950-talet är väl lite gränsfall till om det finns järnrör som markeringar, men det är ju ändå inte flerhundraåriga gamla kartor och angivelser man behöver rota i, så det bör gå att reda ut relativt enkelt. Skulle det behövas en större sak för att ni skall bli ense så kan man ju alltid diskutera grannar emellan om kostnaden. Om din granne inte är väldigt säker på att ha rätt så bör denne akta sig för att dra på sig kostnader på femsiffriga belopp för att få veta att man har fel.

Jag hejar på Hobbe,
Oavsett vems träd det var, så var det han som slet med att ta ner dem, och lägga dem på hög, och även om vedpinnarna inte tillfaller honom, så kunde grannen kommit med ett ödmjukare bemötande.

Han hade ju tydligen ingenting emot att träden kom ner,

Hemmakatten
Det är ju inte alls säkert att tomten är markerad med järnrör. Ibland kan det vara naturen själv som får utgöra gränspunkt, tex, stor sten.

Vår tomt styckades delvis av på 60-talet. En gränspunkt saknas och naturligtvis är det den som vi har lite diskussion om med den som arrenderar marken utanför. Det är inga problem alls hittills men kan kanske bli. Vid kontakt med lantmteriet visar det sig att just den punkten är otydligt angiven, (den är mkt gammal). Latnmäteriet kommer gärna ut och meddelst dator? GPS? mter ut var den skall vara. MEN, det kostar ganska mycket (10-20') och det är VI som får betala. Inte tal om att det skall delas med någon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.