Hej.

kanske fel att legga denna tråden under juridik.... men det verka passa bäst och Jag behöver bara skriva av mig lite…

Idag skulle jag fälla några träd som står i in tomtgräns till en åker. Snäll som man är ringer jag en delägare av åkern för att fråga om jag får köra på hans mark för att ta ner träden. Han svarar med att vilja komma förbi och titta. Bonden samt den andra delägaren som jag inte kände dyker upp hemma hos mig efter en timme. Tittar på träden och säger inga problem. Varken bonden, den andra delägaren eller jag vet exakt var gränsen går. DVS om träden är mina eller deras. Den andra delägaren säger bestämt att vi kan ta hand om riset och lämna brännet till honom. Jag deklarerar direkt att jag är själv intresserad av veden och tycker att den borde tillfalla mig eftersom jag sliter med att såga ner träden. Han svara snabbt med att i så fall får träden stå kvar tills att jag bevisat vems de är och att han tänkte stämma mig om jag inte gjorde som han sa.. (säkert… skratt). Samtalet blev inte hätskt eller otrevligt. Jag vill ju inte bråka med bonden som alltid har varit sjyst mot sin omgivning här… men vad fan gör man med den andra delägaren? Jag har nu lämnat brännet till honom eftersom att jag ville bli av med han utan att starta en granfejd över 2 kbm ved…. Men jag talade om för han att jag tyckte det var dålig stil. Han svarade bara att det inte var hans problem. Bonden vill ju inte komma i kläm så han håller sig utanför diskussionen.
Men man blir så irriterad på folk som utnyttjar sin situation för egen personlig vinning istället för att försöka vara trevlig mot sin omgivning….

Så till mina alternativ nu

1.Bita i det sura äpplet och försöka övertyga sig själv att sådant folk inte är lönt att bry sig om och att man själv är bättre. Liksom lönt att bråka om 2 kbm ved…..

2.Skriva ett brev: Den här veden har redan värmt oss en gång och vi hoppas nu att den värmer gott hemma hos dig :) hjärtliga hälsningar… osv

3.Mäta ut tomtgränsen för att sedan antingen bli tyst, eller meddela delägaren: att träden stor på våran mark och att det vore trevligt om han tackade oss för veden. (det hade varit kul att se hans min)

Vad hade ni gjort?

Det är väl alltid bra att ha koll på sina tomtgränser. Du har ju iaf en granne som promt håller på "sitt" tills annat är bevisat. Det kan ju hända igen.

Han har sagt att han inte vet vems träden är....

han är väll bara rädd för att han skulle råka ge mig lite ved.....

Alternativ 1, träden är nedtagna och endast 2 kbm.
Hur du sedan väljer beror av vad du mår bäst av och värderar, jag kan bara ge min bild av hur jag tänker. Om jag tar strid för något så vill jag ha ett syfte som motiverar det och att det känns viktigt. Har inget behov att allt ska vara "rättvist" och "rätt" i alla lägen, utan känner jag mig nöjd så är det bra.
Vi utgår från en oklar tomtgräns. Du har fått ta ned några träd som du ville få bort, vilket jag tolkar som syftet med ditt arbete och grannen fick veden av dem (ingen större mängd), både bör vara nöjda, eller?
Däremot skulle jag säkerställa vart mina tomtgränser är.

Gamla gränser kan vara ett elände att fastställa. Det går ofta inte att lite på stenmurar eller diken, så i princip får man beställa ut Lantmäteriet vilket kostar skjortan. Kan gå lös på 10-50 000 kr.

Det är mao inget man gör för 2 kbm ved som är värt typ 500 kr.

Med en tuff hållning som delägarens ovan kommer man således ganska långt. Det är få som vill ta kostnaden för att reda ut sanningen.

Jag försöker se det så.....
jag var bara tvungen att gnälla lite. Jag antar att jag stör mig mest eftersom att jag tror att träden är mina…..Men nästa gång lär man ju bara såga utan att fråga. Då blir det ju hanns problem att mäta ut gränsen ifall han vill stämma mig. Det ser ju ut som att träden är mina i min tomtkarta... så jag sågar i god tro :)

Det enda problemet med alternativ 1. är vad händer nästa gång han har en möjlighet att köra över mig? … och ibland så blir jag så trött på att vara snäll och diplomatisk.

Redigerat:
Thomas59
INGENTING.

Det är väl inget att bråka om. Du ville ha bort träden och nu är dom borta. CASE CLOSED.

Man kan väl se det så här. Du har ingen rätt att ta bort träd på grannens tomt. Nu visste ni inte vems tomt träden stog på men dina grannar var hyggliga nog att låta dig ta bort träden i alla fall. Det är väl jättebra. Din insats för att få till detta var att du erbjöd dig att ta bort träden själv. Du har uppnått vad du ville och det kostade dig lite arbete.

Det hade väl iofs varit bra om ni börjat med att ta reda på vems tomt/fastighet träden stod på men jag kan å andra sidan förstå om en officiell förrättning för att fastställa tomtgränsen kändes lite over kill i detta fall och vad jag förstår så fanns ingen utmärkning som ni kunde utgå ifrån.

Utifrån det faktum att ni inte fastställde vems träden var men att ni alla var med på att ta bort dem skulle man väl kunna tycka att det var rimligt att ni sedan delade på veden.

Ditt STORA misstag var väl att du enligt egen utsago DIREKT deklarerade att du var intresserad av veden. Som förhandlare kan man då misstänka att ditt huvudsakliga syfte inte var att, av något ej redovisat skäl, bara ta bort träden utan faktiskt att komma åt veden.

DET LÅTER LITE VÄL GENOMSKINLIGT helt enkelt även om du egentligen hade ett annat syfte.

Rimligen borde du istället ha frågat om någon var intresserad av veden och i så fall om ni då kanske skulle dela den emellan er?

Nu snackar vi väl om 2m3 ved i meter längder eller hela stockar eller hur? Vad kan det betinga i pris? Jag köper ved av bondgrannen och han tar några hundra kubiken för kapad och klyven blandved så vi snackar således om struntsummor.

Såga ner träden, tippa stockarna på av grannen anvisad plats och gläd dig åt att träden är borta för det var ju det du ville eller hur?

Det finns ingen juridik i världen som kan lösa tvister som denna så att alla blir nöjda.

Om du vill höra min personliga syn på detta så är det att DU framstår som den "märkliga grannen" som filar på hämd/upprättelse enligt tre alternativ:

A/ Hittar ett surt äpple i denna triviala händelse Du är definitivt inte bättre själv och du konstaterar faktiskt att det inte är lönt att bråka om 2m3 så LÄGG NER.

B/ Överväger att skriva ett brev. Men jösses människa, har du helt förlorar proportionerna i denna sak, du kommer ju bara att bli betraktad som en löjlig rättshaverist!

C/ Mäta ut tomtgränsen och yada, yada, yada! Ja du hör väl själv hur det låter.

Skulle tro att något annat ligger bakom allt detta hämdbegär annars är du verkligen bara en jobbig granne. Du har väl inte rökt något olämpligt på sistone:D

Hej Thomas och tackar hjärtligt för dina personliga påhopp. Nä jag röker inte… jag är bara dum i huvudet endå :)
Jag ber om ursäkt for mina åsikter. Uppenbarligen tycker min granne precis som du….

Självklart så var huvudsyftet att få bort träden eftersom de tar i princip all sol i min trädgård.
Jag har försökt att vara så ärlig så möjligt när jag beskriver problemet. Ifall min granne läser det här :). Jag försöker vara glad och unna han veden eftersom han uppenbarligen behöver den….

Mina alternativ är som jag ser det inte en hämnd, Bara olika förhållningssätt (humor om du inte forstod det....).
Skulle jag filat på en hämnd så skulle jag slå spik i veden samt bjuda mina vänner på 2 flak öl med en instruktion att pissa på veden. Men det ligger inte för mig…

Som jag sagt tidigare så vill jag väll bara gnälla lite.

Redigerat:
Fäll träden och låt skiten ligga för avhämtning. Lägg stockarna i en trave snyggt kvistade. Din granne är snål ( och girig) och du visade genast samma tendenser. Ni har båda en känsla av att den andra lurar er på något.:mad:

Är det fråga om lite skitvirke ute på ett gärde? Låt då grannen ordna traktor och göra sig omaket att hämta högen. Antyd att grannen är snål, och girig och att det är klart för avhämtning. Du kommer då att upptäcka att virket aldrig hämtas (mycket troligt).:confused:

Strunta i tomtgränsen. Fäll skiten. Du har ju klartecken! För ditt huvudsyfte var väl att få bort träden.

Alternativt agera efter ditt eget tycke. Ingen här i forumet har svaret..

Thomas59
Hobbe1979 skrev:
Hej Thomas och tackar hjärtligt för dina personliga påhopp. Nä jag röker inte… jag är bara dum i huvudet endå :)
Jag ber om ursäkt for mina åsikter. Uppenbarligen tycker min granne precis som du….

Självklart så var huvudsyftet att få bort träden eftersom de tar i princip all sol i min trädgård.
Jag har försökt att vara så ärlig så möjligt när jag beskriver problemet. Ifall min granne läser det här :). Jag försöker vara glad och unna han veden eftersom han uppenbarligen behöver den….

Mina alternativ är inte som jag ser det en hämnd, Bara olika förhållningssätt.
Skulle jag filat på en hämnd så skulle jag slå spik i veden samt bjuda mina vänner på 2 flak öl med en instruktion att pissa på veden. Men det ligger inte för mig…

Som jag sagt tidigare så vill jag väll bara gnälla lite.
Ja lite gnäll piggar alltid upp en tidig söndagmorgon.

Nämen allvarligt, nog tyckte jag väl att du jagat upp dig i lite i onödan. Gör som nån föreslog, fäll träden och trava dom snyggt på en neutral plats och låt dom ligga.

Är det så att du ångrar dig och verkligen vill ha hämnd så finns det massor av kreativa människor här på forumet:rolleyes:

Thomas59 skrev:
Ja lite gnäll piggar alltid upp en tidig söndagmorgon.

Nämen allvarligt, nog tyckte jag väl att du jagat upp dig i lite i onödan. Gör som nån föreslog, fäll träden och trava dom snyggt på en neutral plats och låt dom ligga.

Är det så att du ångrar dig och verkligen vill ha hämnd så finns det massor av kreativa människor här på forumet:rolleyes:
Det är helt sant.... och det är precis vad jag gjort oxo.

Men som du nämnde åvan så kunde man ju delat på veden. Men han hotade mig direkt och sa att han skulle ha veden. Jag svarade att det är väll inget att bråka om och om det var så viktigt för han så fick han väll ta den. Sedan skylde han på att han vet hur det slutar och berättar att han redan har stämt en av sina andra grannar för att de sågat ner träd på hans mark.
Här omkring så finns det gott om träd så veden betingar mest priset av arbetet med den. Jag vet inte hur mycket skog han har men jag antar att han har så att han klarar sig….. och jag har oxo ved så jag klara mig. Så det är mest hans attityd mot mig som stör mig på.

Kostnaden för en eventuell lantmäteriförättning delas lika av grannarna oavsett vem som vill ha gränsen uppmätt. Jag vill skulle nog vilja veta var gränsen går.

/ATW

Jag kommer inte att betala en massa för att skippa millimeter rättvisa. Exakt var tomtgränsen går är oviktigt för mig så länge mina grannar inte jävlas med mig. Hade jag trott att det var hans träd så hade jag tyckt att han var snäll som lät mig såga träden. Jag är bara rädd får att ge ett finger till folk som tar hela handen om de får en chans.

Det går ju att få tag på kartorna från lantmäteriet och göra en egen gränsbestämmning mha måttband och kompass... dvs man kan få lite mer torrt på fötterna om var gränsen går utan större kostnad.

/ATW

Jo jag har funderat på det. Men som sagt så är ju redan det här problemet löst för den här gången…. Så jag hoppas på att jag slipper framtida problem och att alla är hyfsat nöjda.
Men man kan ju bli lite trött på att ibland vara svensk och vända kappan med vinden så fort det någon är mer enveten en du själv….
Jag anser att det är bättre att vara rak och ärlig mot folk en att låta de tro att alla tycker som dem….

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.