6 033 läst · 40 svar
6k läst
40 svar
Trådlöst elnät testas i Nya Zeeland
Vad? Fanns ett israelisk start up för typ 10år sedan som hävdade att de hade avtal med BMW om just detta. Lyckades få pengar av danska staten att bygga typ 10 stationer längs E20:an. Det vara bara i Danmark det byggdes... Minns inte namnet på firman men BMW hade inga bilar som kunde laddas med detta...tippz skrev:
Ä
Jag läste om det för ett par år sen, är väl bara för hemmabruk. Gjuts ner en platta i marken på garageuppfarten och laddar sedan med induktionA anis16 skrev:Vad? Fanns ett israelisk start up för typ 10år sedan som hävdade att de hade avtal med BMW om just detta. Lyckades få pengar av danska staten att bygga typ 10 stationer längs E20:an. Det vara bara i Danmark det byggdes... Minns inte namnet på firman men BMW hade inga bilar som kunde laddas med detta...
2018: https://teknikensvarld.se/bmw-erbjuder-tradlos-laddning/
Såg nu att det inte fanns för den svenska marknaden
Såg nu att det inte fanns för den svenska marknaden
Hmm, hittade en länk "enroll for test" från förra året men inte kopplat till BMW. Missar man med någon procent i överföringen så börjar det att brinna om vi pratar laddeffekt för att ladda klart på 3 timmar. När jag lindat transformatorer så får jag 0.995-0.985 magnetisk koppling och då är det på samma kärna med luftgap på 0,5mm. Nu pratar vi om luftgap på 8cm..tippz skrev:
Jag säger som Stefan Sauk i Lorry: jag är skeptisk...
Googlat runt, hittar bara press releases från 2018 och att ett företag i Kalifornien söker 200 potentiella pilottestare. Hittar inget efter det. Batteriladdarkretsarna för mobiltelefoner under framtagning har inte längre QI stöd då UX inte möter förväntningarna plus ifrågasätts av flera energimyndigheter. Att börja ladda elbilar med 75-85% verkningsgrad förstör ju mycket av idén med elbil, speciellt med elpriset i Kalifornien.tippz skrev:
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Simcity 2000 till cpu68010! Bästa spelet någonsin. Maxade med 16meg och uppgradering till 68030 för att slippa vänta. Tog en evighet för invånarna att välja "exodus". tyckte själv att Fussionsreaktorn var bäst. Blev en himla massa förstörd yta om man valde Fission och sedan drog ner på underhållet.T Thomas_Blekinge skrev:
När jag gjorde militärtjänst, så hade vi en riktad antenn som vi kallade "fotristen", eftersom den liknade en fotrist, eller kanske en bit av en metalltrappa. Med lite finurlighet kunde man värma gårdagens pizza där, fast det innebar en del klättrande. På trots av den höga uteffekten. ungefär 10Kw, så var räckvidden inte överdrivet lång, ändå var spridningsvinklen under 10grader, typ.H heimlaga skrev:
Liknande trådar
-
Varför inte principen "Öppen Fiber" på Elnätet
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Höga elnätspriser kopplas till stora vinster hos elnätsföretag
Artikelkommentarer -
Trots löften om sänkningar höjdes elnätsavgifterna återigen
Artikelkommentarer -
Flera elnätsjättar riskerar vite
Artikelkommentarer -
Trådlöst elnät?
El