yxis skrev:
Vilka problem finns det egentligen med "kina-fjärrstyrjox"?

Jag har inte märkt att folk här skrivit nåt om trasiga "kina-dimmers", fast folk kanske inte orkar skriva nåt?

(Det här kanske förtjänar en egen tråd?)
Det folk inte förstår är att kineserna tillverkar lika bra saker som alla andra, ifall dom väljer att uppfylla "västländska" regler och villkor.
 
Jag kör Nexa hemma i lägenheten. Kvaliteten är helt OK på grejerna. Problemet ligger i att de kör med envägskommunikation. När jag trycker på knappen så vet den inte om meddelandet kommer fram till dimmern/brytaren. Oftast funkar det bra, men ibland funkar det kass. Har inte riktigt hittat något system i det.

Har funderingar på att uppgradera till ett Z-Wave system, men jag har inte riktigt kunna motivera kostnaden.
 
Det där med att räckvidden varierar från tillfälle till tillfälle lär ju bero på att det är ett fritt radioband där grannen har full rätt att använda samma frekvenser till nåt annat och det är mest fråga om tur att klara sig från att bli störd.

Det lär väl ändå vara gemensamt för alla trådlösa elgrejer?
 
Det beror på hur grejerna "pratar" varandra. T.ex. Nexa funkar som så att när man trycker på knappen så skickar den iväg ett meddelande som mottagaren ska ta emot och agera utefter. Om meddelandet inte kommer fram så funkar det helt enkelt inte.

Z-Wave funkar lite mer avancerat. Lite förenklat: När man trycker på knappen skickar den iväg ett meddelande till mottagaren. Mottagaren skickar tillbaka ett "Hej, jag fick ditt meddelande". Om svaret inte kommer fram så vet sändaren att det inte funkade. Den försöker då skicka meddelandet till någon annan enhet, t.ex. en annan dimmer/brytare/brandvarnare som i sin tur försöker skicka meddelandet till slutmottagaren.
 
Aha, intressant, smart!

Men gör just brandvarnarna också detta? Det är kanske bättre att det inte går att tända lampan än att brandvarnarbatteriet tar slut på nolltid? :) (De är kanske nätdrivna (också), erkänner att jag inte kollat, jag är mest nyfiken utan att behöva veta för jag lär inte byta)
 
Jag vet inte om just brandvarnarna är med och dirigerar trafik. Generellt sett så är det enheter som är nätanslutna som gör det.
 
steve5432 skrev:
Hej!

Tack för svaren. Nu när jag tänker efter så har jag kollat på nexas grejor (föll bort pga att den trådlösa knappen ej fanns för eljos ramar. Eltako-lösningen är den som är mest intressant, dock känns det konstigt varför den måste impulsstyras, tror att de boende kommer att tycka detta är underligt när ingen av deras andra strömbrytare för belysning fungerar så. Helst hade jag velat koppla in en vanlig brytare utan impulsfjäder, det finns alltså ingen möjlighet alls för detta?

Kulo är uteslutet då väggen brytaren ska sitta på är en yttervägg, de har trappen precis vid ytterdörren, och knappen ska sitta på höger sida precis när man kommer in, samma sida som trappen.

Tack för alla svar!

/S
Lite mycket offtopic nu känns det som, ingen som har någon bra lösning på ovanstående eller är det en halvmessyr man får räkna med här?

/S
 
Hej!

Så summa summarum, en eltako puck i en rot-dosa där uppe, med en återfjädrande strömbrytare, och en trådlös tryckknapp från eltako där nere i en eljo 1 facksram, det verkar inte gå att göra det bättre?

/Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.