3 780 läst · 27 svar
4k läst
27 svar
Trådlös väggsändare Z-wave
Garageporten körs med en on/off knapp. Samma knapp för att köra upp/stop/ned.e02jr skrev:Vad innebär "kör garageport"? Är det en scen som ger en puls till garageportsöppnaren som då öppnar eller stänger porten? (Öppnar om porten är stängd och stänger om den är öppen?)
Isåfall skulle jag prova 2 scener:
Båda scenerna startar när du trycker på knappen, "öppna porten" startar en öppning om porten är stängd, "stäng porten" stänger porten efter fördröjningen om porten är öppen.
- Öppna porten: Trigger är knappen, vilkor är att magnetkontakten är stängd (porten är stängd), action är "kör garageporten"
- Stäng porten: Trigger är samma knapp som öppnade porten, fördröjning på 60s, vilkor är att magnetkontakten är öppen, action är "kör garageporten"
Förstår inte punkt 1, varför skall jag lägga till den? Behöver ingen automation för att öppna porten, det gör jag manuellt med on/off knappen i appen.
Aha, jag kopplade ihop frågan innan i tråden med att du ville styra porten med en z-waveknapp, my badT Thomas' skrev:
Då borde det ju fungera som du skrev i inlägg 14, men kan man ha en annan scen som trigger? Tänker att det borde bli stabilare att ha magnetkontakten som trigger så att det är öppningen av porten som triggar en stängning istället för önskan att öppna porten.
e02jr skrev:Aha, jag kopplade ihop frågan innan i tråden med att du ville styra porten med en z-waveknapp, my bad
Då borde det ju fungera som du skrev i inlägg 14, men kan man ha en annan scen som trigger? Tänker att det borde bli stabilare att ha magnetkontakten som trigger så att det är öppningen av porten som triggar en stängning istället för önskan att öppna porten.
Jag har prövat med trigger: magnetkontakten öppen samt motor körs.
När jag valde motor körs som trigger så jag jag till i vilkor: magnetkontakten öppen
sedan på kommande har jag hela tiden valt kör motor.
men ingen av dessa fungerar, den kör bara porten upp och ner. Lägger jag fördröjning 15 sek, körs porten upp igen efter 15 sek, samma sak för 30 sek, 60 sek osv.
Fattar inte varför den loopar automationen???
Jag la in en till automation, om ingen hemma kör port om magnet öppen. Det fungerar klockrent. Porten stängs, och förblir stängd. Varför fungerar det?
Här finns ett exempel på hur man skapar en automation. Dock i webgränssnitt. Jag använder appen för den är smidigare.
https://blog.m.nu/skapa-en-enkel-scen-pa-nexa-bridge/
https://blog.m.nu/skapa-en-enkel-scen-pa-nexa-bridge/
Jag hittade den innan med, använde den när jag föreslog 2 scener tidigare.
Vi lurar nog oss själva med hur vilkor och fördröjning fungerar i nexas system.
Hur sitter magnetkontakten? Är den stängd bara när porten är stängd och öppen när porten öppnats lite?
Hur blir det om du har trigger "magneten öppnas", fördröjning på 30s och action "köra porten"? (har du kanske redan provat)
Hur sitter magnetkontakten? Är den stängd bara när porten är stängd och öppen när porten öppnats lite?
Hur blir det om du har trigger "magneten öppnas", fördröjning på 30s och action "köra porten"? (har du kanske redan provat)
e02jr skrev:Jag hittade den innan med, använde den när jag föreslog 2 scener tidigare.
e02jr skrev:Jag hittade den innan med, använde den när jag föreslog 2 scener tidigare.
Ja, något tänker vi fel när det kommer till deras vilkor. Magnetkontakten sitter i nedre del på portens insida. När porten är stängd, då anger magnetkontakt stängd. När porten är öppen så anger magnetkontakt öppen. Det har funkat perfekt!
Jag har redan prövat: "magneten öppnas", fördröjning på 30s och action "köra porten"? Körde den igår, satte fördröjning på 60s. Porten stängdes efter 60s, men efter ytterligare 60s så öppnades den igen, så fortsatte den så, upp/ner med 60s mellanrum.
Läste lite om automationer på Nexas sida nu, där står att fördröjningen är tiden mellan kommandon. Kan du lägga in två kommandon (kör porten) i samma automation och sätta fördröjningen till tiden du vill ha porten öppen?
Är inte säker på hur du menar.e02jr skrev:
Automationen ser ju ut som nedan i följande steg:
1. Anger man Avancerat, om man vill ha tidsfördröjning samt om man vill att automationen endast skall gå 1 gång och aldrig mer, här jag endast ställt in 60s
2. Trigger, här har jag valt Garageport; mottagare på/av är like med på
3. Vilkor, här har jag valt magnetkontakt; magnetkontakt är lika med öppen
4. Kommandon, här har jag valt Garageport upp/ner; kör garageport.
Jag kan endast välja 1 trigger. Under vilkor kan jag välja hur många som helst, samma sak på kommandon.
Kan du förklara hur du tänker att jag skall göra.
Är "Garageport; mottagare på/av" samma enhet som "Garageport upp/ner"? (Fibaro smart implant-enheten?)
Det kanske inte går att trigga en automation från samma enhet som man försöker kontrollera i automationen, Automationen "ingen hemma -> stäng" fungerar ju utan loopar.
Det kanske inte går att trigga en automation från samma enhet som man försöker kontrollera i automationen, Automationen "ingen hemma -> stäng" fungerar ju utan loopar.
Garageport upp/ner är den jag använder endast för att köra motor. Den har INTE funktionen att av=lika med ned och på=upp, utan när jag väljer på så skickar Nexa en signal till Fibaro som då ger en impuls till motorn. Varje puls gör att det kör, så vid första puls går den upp, andra puls stopp, tredje puls går den ner.e02jr skrev:
Jag har prövat att sätta "ingen hemma i disable" för att inte störa den automationen jag nu försöker skapa.
Fick svar från Nexa att man skall sätta magnetkontakten som trigger, och sedan sätta garageport upp/ner som kommando, dom krockade tydligen annars. Prövade att utföra detta, men port går likförbannat upp iaf efter tidsfördröjningen. Så kvar på ruta 1. Porten kör upp och ner enligt tidsintervallen.
Jag prövade med lampor hemma, innan jag försökte utföra detta på garageporten, om lampa 1 tänds, så skall lampa 2 tändas efter 10 sek. Det fungerar utmärkt, den utför kommandot, sedan händer inget mer. Så förstår inte vad som orsakar detta, är det Fibaron som spökar?
Då förstog jag rätt hur Fibaron är kopplad, och magnetkontakten behövs för att veta vilket läge porten faktiskt är i.
Testa samma som i inlägg23, fast med villkor magnetkontakt stängd? (famlar i mörkret lite tyvärr)
Testa samma som i inlägg23, fast med villkor magnetkontakt stängd? (famlar i mörkret lite tyvärr)
Om triggern är "magnetkontakt lika med öppen", tiden är 30 sekunder och kommandot är "kör garageport", så borde den triggas efter 30 sekunder igen om porten inte har hunnit stängas vid den tidpunkten, och sedan öppnas när ytterligare 30 sekunder har gått. Om tiden är 60 sekunder så triggas automationen när garageporten öppnas, och efter 60 sekunder så stängs porten. Men medan den stängs är ju magnetkontakten lika med öppen och då triggas automationen igen, och därför startas garageporten efter ytterligare 60 sekunder. Samma resultat får du om du har garageport körs som trigger. Magnetkontakten/garageporten måste vara stängd/stilla för att automationen inte ska triggas, men den startar ju efter tidsfördröjningen, och tar mer än noll sekunder att stänga, så det är en omöjlighet. Jag vet inte hur ofta triggers kan aktiveras och hur lång tid efter att kommandot är utfört som den kontrollerar triggern igen, men det är på denna tid porten måste hinna stängas, vilket den inte gör.
Automationen borde alltså fungera med en annan trigger än "garageport körs" eller "magnetkontakt öppen". Du fick automationen att fungera med "Ingen hemma" som trigger, så det verkar stämma.
Om din sändare som öppnar porten samtidigt skickar en signal till automationen så kan du använda den som en trigger, men då får du aldrig använda den sändaren för att stänga porten, enbart för att öppna den (om du trycker på sändaren för att stänga porten så startar ju automationen och kommer att öppna porten igen efter tidsintervallet). Detta kan bli problematiskt om garageporten får en signal från sändare att öppna sig, men automationen inte nås av den signalen. Då kommer porten inte att stänga sig automatiskt och när du trycker på knappen för att göra det manuellt så snappar automationen upp det och då kommer den öppnas igen...
Jag skulle kolla på om man kunde sätta en magnetkontakt i garageportens öppetläge, som alltså sänder "stängd" när garageporten är öppen. Så fort garageporten börjar stängas så blir den magnetkontakten öppen och då borde inte automationen triggas igen.
Alltså:
avancerat: tidsfördröjning 30 sek
Trigger: Den nya magnetkontakten i garageportens öppetläge är lika med stängd
Vilkor: Inga
Kommandon: kör garageport
Automationen borde alltså fungera med en annan trigger än "garageport körs" eller "magnetkontakt öppen". Du fick automationen att fungera med "Ingen hemma" som trigger, så det verkar stämma.
Om din sändare som öppnar porten samtidigt skickar en signal till automationen så kan du använda den som en trigger, men då får du aldrig använda den sändaren för att stänga porten, enbart för att öppna den (om du trycker på sändaren för att stänga porten så startar ju automationen och kommer att öppna porten igen efter tidsintervallet). Detta kan bli problematiskt om garageporten får en signal från sändare att öppna sig, men automationen inte nås av den signalen. Då kommer porten inte att stänga sig automatiskt och när du trycker på knappen för att göra det manuellt så snappar automationen upp det och då kommer den öppnas igen...
Jag skulle kolla på om man kunde sätta en magnetkontakt i garageportens öppetläge, som alltså sänder "stängd" när garageporten är öppen. Så fort garageporten börjar stängas så blir den magnetkontakten öppen och då borde inte automationen triggas igen.
Alltså:
avancerat: tidsfördröjning 30 sek
Trigger: Den nya magnetkontakten i garageportens öppetläge är lika med stängd
Vilkor: Inga
Kommandon: kör garageport