Kan du inte använda 433 MHz? Där finns en del nexa-typer att välja på, som även matchar vanliga brytare från de större tillverkarna.

T
P petererlandsson1194 skrev:
På Kjell finns ju en hel del Z-Wave
Hittade en på kjell, den var slut. Vilka andra har du sett?

T
E etompau skrev:
Kan du inte använda 433 MHz? Där finns en del nexa-typer att välja på, som även matchar vanliga brytare från de större tillverkarna.
Vill åt mesh!

En nätansluten brytare borde fungera, då enbart nätansluten och kopplad till väggbrytaren.

T
E etompau skrev:
En nätansluten brytare borde fungera, då enbart nätansluten och kopplad till väggbrytaren.
Inte nätsluten heller. Jag söker inga andra sorts lösningar än den jag efterfrågar. Vill endast ha z-wave trådlös väggkontroll.

Bästa svaret

T Thomas' skrev:
Inte nätsluten heller. Jag söker inga andra sorts lösningar än den jag efterfrågar. Vill endast ha z-wave trådlös väggkontroll.
Ok, men du har inte mesh-funktion på batteridrivna enheter eller har jag missuppfattat vad du vill uppnå?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T
W whatever skrev:
[länk] wave&in=Z-Wave
På denna sida har även jag letat, vilken specifik produkt länkar du till? Den länk du klistrade in visar över 700 produkter...

T
E etompau skrev:
Ok, men du har inte mesh-funktion på batteridrivna enheter eller har jag missuppfattat vad du vill uppnå?
Aha, det visste jag inte!

Tack för det tipset. Då är det bortkastat. Då får det bli nätdrivet i sådana fall...

• Gilla
etompau
  • Laddar…
T
Hej igen!

Jobbat vidare med mitt smarta hem. Satte in en Fibaro smart implant till att styra garage ports motorn. Samt en magnet kontakt på porten för att kunna se status. Nu vill jag att porten stängs med automatik efter 60 sek (la in denna tid som test) om magneten är öppen, alltså skall porten stängas av sig självt efter viss tid om magneten indikerar öppen.

Porten stängs efter denna tid. MEN öppnas även igen efter 60 sek, så håller den på sådär, öppnar/stänger med 60 sek intervaller.

Vad är problemet? Är tiden på 60 sek för kort? Så min Nexa Bridge inte hinner kontrollera status och därav kör automationen igen?

Satt upp dessa vilkor:

avancerat: tidsfördröjning 30 sek
Trigger: magnetkontakten är lika med öppen
Vilkor: Inga
Kommandon: kör garageport

Vad gör jag fel, har jag missat något eller är trigger fel? Eller beror det på för kort tid, 60 sek?

T Thomas' skrev:
Hej igen!

Jobbat vidare med mitt smarta hem. Satte in en Fibaro smart implant till att styra garage ports motorn. Samt en magnet kontakt på porten för att kunna se status. Nu vill jag att porten stängs med automatik efter 60 sek (la in denna tid som test) om magneten är öppen, alltså skall porten stängas av sig självt efter viss tid om magneten indikerar öppen.

Porten stängs efter denna tid. MEN öppnas även igen efter 60 sek, så håller den på sådär, öppnar/stänger med 60 sek intervaller.

Vad är problemet? Är tiden på 60 sek för kort? Så min Nexa Bridge inte hinner kontrollera status och därav kör automationen igen?

Satt upp dessa vilkor:

avancerat: tidsfördröjning 30 sek
Trigger: magnetkontakten är lika med öppen
Vilkor: Inga
Kommandon: kör garageport

Vad gör jag fel, har jag missat något eller är trigger fel? Eller beror det på för kort tid, 60 sek?
Nu har jag ingen nexa bridge så jag vet inte hur programmeringen fungerar, men jag skulle gissa att du vill sätta trigger till att porten öppnas, och ha som villkor att magneten ska vara öppen.

T
e02jr e02jr skrev:
Nu har jag ingen nexa bridge så jag vet inte hur programmeringen fungerar, men jag skulle gissa att du vill sätta trigger till att porten öppnas, och ha som villkor att magneten ska vara öppen.
Så då skall jag alltså sätta upp Nexa i automationer på följande sätt?!

1. Avancerat: Tidsfördröjning tex 1 min
2 Trigger: Garageport körs
3. Vilkor: Behövs vilkor? Tex magnetkontakt öppen?
4. Kommandon: Kör garageport

T Thomas' skrev:
Så då skall jag alltså sätta upp Nexa i automationer på följande sätt?!

1. Avancerat: Tidsfördröjning tex 1 min
2 Trigger: Garageport körs
3. Vilkor: Behövs vilkor? Tex magnetkontakt öppen?
4. Kommandon: Kör garageport
Vad innebär "kör garageport"? Är det en scen som ger en puls till garageportsöppnaren som då öppnar eller stänger porten? (Öppnar om porten är stängd och stänger om den är öppen?)

Isåfall skulle jag prova 2 scener:
  1. Öppna porten: Trigger är knappen, vilkor är att magnetkontakten är stängd (porten är stängd), action är "kör garageporten"
  2. Stäng porten: Trigger är samma knapp som öppnade porten, fördröjning på 60s, vilkor är att magnetkontakten är öppen, action är "kör garageporten"
Båda scenerna startar när du trycker på knappen, "öppna porten" startar en öppning om porten är stängd, "stäng porten" stänger porten efter fördröjningen om porten är öppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.