Daniel_N Daniel_N skrev:
Uppdaterar förvaringen av lösningsmedel lite. Funderar därför vilka av dessa som klarar av att förvaras i minusgrader, utan att förlora några egenskaper såklart?

Balsamterpentin
Cellulosaförtunning
T-röd
Aceton
Lacknafta


Jag är väl tämligen säker på att de samtliga (?) har låg fryspunkt, men det kan ju hända att den ändå påverkar negativt av kyla? Kan det fällas ut vatten som fryser i sjok tex?
Dina frågetecken efter listan i ordning; Ja, nej, nej.
Tex linolja och vax blir svårarbetade i låg temperatur men tar ingen ”skada” av det. På liknande sätt kan låg temperatur på ditt lösningsmedel påverka det du ska lösa med det vilket kan bli opraktiskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Jag håller med ovanstående, förvaring i utomhustemperatur är nog inget problem. Men förmågan att lösa upp andra ämnen minskar normalt när temperaturen hos lösningsmedlet sjunker. Handlar det bara om att lagerhålla lösningsmedel i ett ouppvärmt utrymme så är det inga problem men du vill kanske låta dem rumstemperas innan användning.

Om jag minns rätt så är ett ganska tydligt exempel stearins löslighet i etanol (T-röd). Om man värmer upp spriten så kan man utan större svårighet lösa upp en bit stearin (t.ex. en liten ljusstump) men när spriten svalnar så faller stearinet ut ganska snart.
 
Kan man späda oljefärgmed t-röd eller spolarvätska även om den blir blåaktig? Varför inte?
 
Vad är det för oljefärg? Varför vill du späda den med alkohol?
Många moderna oljefärger ska spädas med vatten.
 
wd41 wd41 skrev:
Kan man späda oljefärgmed t-röd eller spolarvätska även om den blir blåaktig? Varför inte?
Nej. Tixotropin bryts med etanol och färgen blir väldigt rinnig. Som mjölk. Ett trick som kan användas om man vill sprutmåla penselfärg. 1-2% etanol (T-Röd) brukar räcka.
Gäller både vatten- och naftalöst färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.