MathiasS MathiasS skrev:
Skriver man så här så är det förvirrande för den som försöker lära sig detta.

En bil tillåter inte någon totalvikt alls. En bil har en maximal dragvikt angiven och den får aldrig överskridas. Med detta avses då vad släp + last faktiskt väger om man ställer det på en våg.

Ditt körkort däremot, din behörighet, ser dock totalvikt. Det är totalvikten för bil och släp tillsammans som avgör vilken fordonskombination du får köra.

Därefter berättar bilens maximala dragvikt hur mycket du får lasta det släpet du kopplat på. Även på B kan det vara så att du har behörighet att dra släpet, men inte får lasta det fullt.

I ovan resonemang har jag bortsett från övergångsregler, tex för gamla BE-kort där totalvikten inte är relevant alls. Ej heller specialfallet där bilar kan ha begränsningar i tågvikten.
Bra förklarat. Förstår mycket bättre. Det är ju när man som @Hannuse börjar ge olika benämningar på vikterna (se obromsat) som man blir förvirrad
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
RoTe
S Stubai skrev:
Precis!
Det här hade till och med transportstyrelsen missat när jag tog be för ett par år sedan.
Det var en fråga om hur mycket man får lasta på släpet när bilen redan var fullastad. Det korrekta är att om man lastar en bil till maxvikt och man hänger på ett släp så tillkommer kultrycket på bilens bruttovikt. Man får alltså inte dra något släp då, men det alternativet fanns inte som svar på frågan på körkortsprovet.
Finns släp utan kultryck ju? Bara spänna fjädern lite så blir det 0kg.

https://www.klaravik.se/auktion/produkt/slapvagn-med-svangande-framaxel/
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Finns släp utan kultryck ju? Bara spänna fjädern lite så blir det 0kg.

[länk]
Hur gör man då om instruktionsboken säger 100 kg i kultryck 😀
 
S Stubai skrev:
Hur gör man då om instruktionsboken säger 100 kg i kultryck 😀
Vem läser instruktionsboken för en släpkärra (finns det ens) ?
 
RoTe
S Stubai skrev:
Hur gör man då om instruktionsboken säger 100 kg i kultryck 😀
Vadå på bilen? Det är ju ett maxvärde. Lycka till komma upp i 100kg med ett olastat litet EU-släp liksom.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vadå på bilen? Det är ju ett maxvärde. Lycka till komma upp i 100kg med ett olastat litet EU-släp liksom.
Dragstängerna lär ha vikt sig innan
D Dilato skrev:
Vem läser instruktionsboken för en släpkärra (finns det ens) ?
Jag har gjort det, det stod att man skulle fetta in påskjutsbromsen 1gång/vecka. Det borde vara om släpet alltid sitter på, men den infon framgick aldrig :D
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vem läser instruktionsboken för en släpkärra (finns det ens) ?
Det är inte släpets instruktionsbok det står i.
Min dragkrok har angivet kultryck 75 kg. Jag kontrollerar kultrycket i samband med den veckovisa smörjning 😉
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
F Fixaren06 skrev:
Bra förklarat. Förstår mycket bättre. Det är ju när man som @Hannuse börjar ge olika benämningar på vikterna (se obromsat) som man blir förvirrad
Och med den faktan så uppstår ju frågan varför man ska köpa ett obromsat släp som är typat lägre än 750kg?
Du kan ju dra det med alla bilar, och behöver bara ha koll på lastvikten, vilket ger din bruttovikt.
Och detta gäller, som jag tolkar det, även om du bara har B-kort.
Så, varför typa lägre?
 
RoTe
Hannuse Hannuse skrev:
Och med den faktan så uppstår ju frågan varför man ska köpa ett obromsat släp som är typat lägre än 750kg?
Du kan ju dra det med alla bilar, och behöver bara ha koll på lastvikten, vilket ger din bruttovikt.
Och detta gäller, som jag tolkar det, även om du bara har B-kort.
Så, varför typa lägre?
För att slippa köra 40km/h? https://www.transportstyrelsen.se/s.../Slap/Slapvagn--husvagn/hur-fort-far-du-kora/
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
För att slippa köra 40km/h? [länk]
Ja, du har en poäng där.
Det finns ju bilar som har en tjänstevikt under 1500kg, även om det är allt ovanligare.
Men viktmässigt kommer man ju att köra lagligt, det är bara farten som kan bli ett bekymmer.
Man kommer inte att behöva lämna släpet på plats.
Värt att fundera kring.
 
F Fixaren06 skrev:
Så egentligen handlar det om att 750kgs släpet är 100kg lättare? Så en 650kg borde väga 287kg?

Jag omformulerar då frågan till: Varför skulle man då vilja ha en 650kg?
Nej, total vikten har inget med släpets faktiska vikt att göra. Som exempel, du har 2 identiska släp som båda väger 200kg. Ett har totalvikt på 650 och ett på 750. Den med 650 får bara lasta 450kg medans den med 750 får lasta 550.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Skriver man så här så är det förvirrande för den som försöker lära sig detta.

En bil tillåter inte någon totalvikt alls. En bil har en maximal dragvikt angiven och den får aldrig överskridas. Med detta avses då vad släp + last faktiskt väger om man ställer det på en våg.

Ditt körkort däremot, din behörighet, ser dock totalvikt. Det är totalvikten för bil och släp tillsammans som avgör vilken fordonskombination du får köra.

Därefter berättar bilens maximala dragvikt hur mycket du får lasta det släpet du kopplat på. Även på B kan det vara så att du har behörighet att dra släpet, men inte får lasta det fullt.

I ovan resonemang har jag bortsett från övergångsregler, tex för gamla BE-kort där totalvikten inte är relevant alls. Ej heller specialfallet där bilar kan ha begränsningar i tågvikten.
Är det skillnad på gamla och nya BE kort?
 
RoTe
H hablam skrev:
Är det skillnad på gamla och nya BE kort?
Max 3500kg numera, tidigare ingen gräns.
 
H hablam skrev:
Är det skillnad på gamla och nya BE kort?
Ja, ”gamla” har ingen begränsning i släpvagnsvikt.
 
Om ditt B-kort är taget före 1996 så har du ingen totalviktsbegränsning i behörighete, på bilen.
Om ditt BE-kort är taget före 2013 så har du ingen totalviktsbegränsning i behörigheten, på släpvagnen.

Kombinationen av detta ger möjlighet till rätt kreativa ekipage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.