Bra förklarat. Förstår mycket bättre. Det är ju när man som @Hannuse börjar ge olika benämningar på vikterna (se obromsat) som man blir förvirradMathiasS skrev:Skriver man så här så är det förvirrande för den som försöker lära sig detta.
En bil tillåter inte någon totalvikt alls. En bil har en maximal dragvikt angiven och den får aldrig överskridas. Med detta avses då vad släp + last faktiskt väger om man ställer det på en våg.
Ditt körkort däremot, din behörighet, ser dock totalvikt. Det är totalvikten för bil och släp tillsammans som avgör vilken fordonskombination du får köra.
Därefter berättar bilens maximala dragvikt hur mycket du får lasta det släpet du kopplat på. Även på B kan det vara så att du har behörighet att dra släpet, men inte får lasta det fullt.
I ovan resonemang har jag bortsett från övergångsregler, tex för gamla BE-kort där totalvikten inte är relevant alls. Ej heller specialfallet där bilar kan ha begränsningar i tågvikten.
Finns släp utan kultryck ju? Bara spänna fjädern lite så blir det 0kg.S Stubai skrev:Precis!
Det här hade till och med transportstyrelsen missat när jag tog be för ett par år sedan.
Det var en fråga om hur mycket man får lasta på släpet när bilen redan var fullastad. Det korrekta är att om man lastar en bil till maxvikt och man hänger på ett släp så tillkommer kultrycket på bilens bruttovikt. Man får alltså inte dra något släp då, men det alternativet fanns inte som svar på frågan på körkortsprovet.
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/slapvagn-med-svangande-framaxel/
Dragstängerna lär ha vikt sig innanRoTe skrev:
Jag har gjort det, det stod att man skulle fetta in påskjutsbromsen 1gång/vecka. Det borde vara om släpet alltid sitter på, men den infon framgick aldrigD Dilato skrev:
Och med den faktan så uppstår ju frågan varför man ska köpa ett obromsat släp som är typat lägre än 750kg?F Fixaren06 skrev:
Du kan ju dra det med alla bilar, och behöver bara ha koll på lastvikten, vilket ger din bruttovikt.
Och detta gäller, som jag tolkar det, även om du bara har B-kort.
Så, varför typa lägre?
För att slippa köra 40km/h? https://www.transportstyrelsen.se/s.../Slap/Slapvagn--husvagn/hur-fort-far-du-kora/Hannuse skrev:
Ja, du har en poäng där.RoTe skrev:
Det finns ju bilar som har en tjänstevikt under 1500kg, även om det är allt ovanligare.
Men viktmässigt kommer man ju att köra lagligt, det är bara farten som kan bli ett bekymmer.
Man kommer inte att behöva lämna släpet på plats.
Värt att fundera kring.
Nej, total vikten har inget med släpets faktiska vikt att göra. Som exempel, du har 2 identiska släp som båda väger 200kg. Ett har totalvikt på 650 och ett på 750. Den med 650 får bara lasta 450kg medans den med 750 får lasta 550.F Fixaren06 skrev:
Är det skillnad på gamla och nya BE kort?MathiasS skrev:Skriver man så här så är det förvirrande för den som försöker lära sig detta.
En bil tillåter inte någon totalvikt alls. En bil har en maximal dragvikt angiven och den får aldrig överskridas. Med detta avses då vad släp + last faktiskt väger om man ställer det på en våg.
Ditt körkort däremot, din behörighet, ser dock totalvikt. Det är totalvikten för bil och släp tillsammans som avgör vilken fordonskombination du får köra.
Därefter berättar bilens maximala dragvikt hur mycket du får lasta det släpet du kopplat på. Även på B kan det vara så att du har behörighet att dra släpet, men inte får lasta det fullt.
I ovan resonemang har jag bortsett från övergångsregler, tex för gamla BE-kort där totalvikten inte är relevant alls. Ej heller specialfallet där bilar kan ha begränsningar i tågvikten.
Om ditt B-kort är taget före 1996 så har du ingen totalviktsbegränsning i behörighete, på bilen.
Om ditt BE-kort är taget före 2013 så har du ingen totalviktsbegränsning i behörigheten, på släpvagnen.
Kombinationen av detta ger möjlighet till rätt kreativa ekipage.
Om ditt BE-kort är taget före 2013 så har du ingen totalviktsbegränsning i behörigheten, på släpvagnen.
Kombinationen av detta ger möjlighet till rätt kreativa ekipage.