102 976 läst · 100 svar
103k läst
100 svar
Totalrenovering av 60-talshus - en bit i taget
Dags för en liten uppdatering! Toaletten i källaren såg ju inte alltför fräsch ut och själva toaletten var helt kass och oanvändbar. Tänkte att jag kör lite snabbrenovering även här. Inte så mycket bilder under renoveringens gång faktiskt...
Före:
Lite tvättning, målning och kakling. Kaklet på väggen lämnade vi kvar. Så fult var det inte och det fick duga för källartoan.
Toalett, skåp, spegel
Här blev det ju inte riktigt bra egentligen... Var lite snål när de hade utförsäljning och typ 50% rea eller vad det var och köpte blandare + handfat och komod. Tänkte inte riktigt i all hast på affären, hade ju mätt handfatet och ville ha ett som inte byggde lika mycket ut och det var ju ett smalare/grundare handfat. Däremot så var det ju inget underskåp tidigare och trots att det är lite smalare så blir det trångt att sitta på toaletten. Man får sitta lite på snedden, men det funkar det också... Får se om jag orkar byta ut den någon gång Tänk efter en extra gång innan ni köper sista exemplaret på någon rea...
Före:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite tvättning, målning och kakling. Kaklet på väggen lämnade vi kvar. Så fult var det inte och det fick duga för källartoan.
Logga in
Skapa konto
Toalett, skåp, spegel
Logga in
Skapa konto
Här blev det ju inte riktigt bra egentligen... Var lite snål när de hade utförsäljning och typ 50% rea eller vad det var och köpte blandare + handfat och komod. Tänkte inte riktigt i all hast på affären, hade ju mätt handfatet och ville ha ett som inte byggde lika mycket ut och det var ju ett smalare/grundare handfat. Däremot så var det ju inget underskåp tidigare och trots att det är lite smalare så blir det trångt att sitta på toaletten. Man får sitta lite på snedden, men det funkar det också... Får se om jag orkar byta ut den någon gång Tänk efter en extra gång innan ni köper sista exemplaret på någon rea...
Det var ett tag sedan sista uppdateringen nu... Har varit ute och rest en del så det har inte blivit av. Jag ska försöka få till en längre uppdatering sedan, men jag kan inte låta bli att ge en liten smygtitt på vad som planeras för tillfället. Inget bestämt ännu men lite sugen är man allt...
Logga in
Skapa konto
Jo, jag har varit skitdålig på att uppdatera... Ska försöka bättra mig Håller på lite i hallen nu och vill göra något åt innerdörrarna. Hittade att man bara kunde byta dörrbladet på dörrar med gammal standard, men alla som erbjuder detta skriver att det är omöjligt på dörrar med överfalsad kant. Varför är det så? Vilka problem uppstår? Jag ser potentiella problem med att dörren kommer att sticka ut lite utanför den gamla karmen vilken kan se konstigt ut, samt eventuellt att låskolven sitter lite annorlunda i djupled vilket skulle innebära att hålet i karmen inte riktigt stämmer.
Är det något annat jag missar?
Är det något annat jag missar?
Ok, dags för en uppdatering då Jag gav ju en liten teaser i början av sommaren och det är väl inte så mycket att fundera på tyckte jag... Det blev ett takbyte nu till sommaren (tog ju betydligt mycket mer tid än jag räknat med, som allt annat...). Som vanligt blev det till att göra det själv med mycket bra assistans av min käre far (eller så var jag assistenten kanske ).
Hur taket såg ut innan finns väl i början av tråden, men kastar upp en bild här. Original sedan 1960, pannorna ser ju rätt bra ut överlag men det under var det hög tid att byta ut.
Jag bestämde mig för att sätta på en solcellsanläggning, det hör lite till att bidra med lite energiproduktion om man har möjligheten tycket jag . Det enkupiga teglet som låg tyckte jag inte var så väldigt stabilt att gå på vilket var lite extra viktigt om man dessutom ska lägga på solpaneler så det blev ett byte till nytt tvåkupigt. Eftersom de gamla pannorna såg fina ut så tog vi ner dessa med en ränna och sålde iväg.
Fågellisten fyller någon slags funktion i alla fall...
Började med att riva av teglet på ena sidan, förberedde lite presenningar för eventuella regn.
Där åker läkten av... Rätt rejäl pallning under läkten på sina håll - det är ju aldrig något som bådar gott...
Börjar nästan se lite städat ut!
Hur taket såg ut innan finns väl i början av tråden, men kastar upp en bild här. Original sedan 1960, pannorna ser ju rätt bra ut överlag men det under var det hög tid att byta ut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag bestämde mig för att sätta på en solcellsanläggning, det hör lite till att bidra med lite energiproduktion om man har möjligheten tycket jag . Det enkupiga teglet som låg tyckte jag inte var så väldigt stabilt att gå på vilket var lite extra viktigt om man dessutom ska lägga på solpaneler så det blev ett byte till nytt tvåkupigt. Eftersom de gamla pannorna såg fina ut så tog vi ner dessa med en ränna och sålde iväg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fågellisten fyller någon slags funktion i alla fall...
Logga in
Skapa konto
Började med att riva av teglet på ena sidan, förberedde lite presenningar för eventuella regn.
Logga in
Skapa konto
Där åker läkten av... Rätt rejäl pallning under läkten på sina håll - det är ju aldrig något som bådar gott...
Logga in
Skapa konto
Börjar nästan se lite städat ut!
Logga in
Skapa konto
Haha, ja det kan man ju undra! En mycket bra fråga Jag har bevisligen hamnat rejält på latsidan med uppdateringarna här, men jag får väl ta mig i kragen och göra en nu när efterfrågan finns!
Vi gjorde i alla fall bedömningen att råsponten var i bra skick (fanns inga problem alls egentligen) så vi lade den nya pappen ovanpå den gamla (det blev lite sökande efter spik som stack upp men annars var det lugnt)
Eftersom vi höll på själva och det tar tid så tog vi halva taket i taget...
Andra halvan...
Det var en ganska varm sommar så det blev många svettiga timmar att spika läkt (investeringen i en spikpistol kändes rätt bra!)
Att skjutsa ner tegel är en sak, men att lyfta upp nytt fick proffsen ta hand om
Mycket pill med allt runtikring!
Vi gjorde i alla fall bedömningen att råsponten var i bra skick (fanns inga problem alls egentligen) så vi lade den nya pappen ovanpå den gamla (det blev lite sökande efter spik som stack upp men annars var det lugnt)
Logga in
Skapa konto
Eftersom vi höll på själva och det tar tid så tog vi halva taket i taget...
Logga in
Skapa konto
Andra halvan...
Logga in
Skapa konto
Det var en ganska varm sommar så det blev många svettiga timmar att spika läkt (investeringen i en spikpistol kändes rätt bra!)
Logga in
Skapa konto
Att skjutsa ner tegel är en sak, men att lyfta upp nytt fick proffsen ta hand om
Logga in
Skapa konto
Mycket pill med allt runtikring!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Några spotlights i takfoten stod på önskelistan...
Ser ut att funka!
Det ser ut att lysa mer på bilden än vad det gör i verkligheten...
Lite fler detaljer som piffades upp:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser ut att funka!
Logga in
Skapa konto
Det ser ut att lysa mer på bilden än vad det gör i verkligheten...
Logga in
Skapa konto
Lite fler detaljer som piffades upp:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som jag hintade om tidigare så blev det inköp av solceller. Här har vi precis varit och hämtat dem!
Monokristallina celler (det var enda kravet från min bättre hälft )
Taket börjar läggas...
Lite special på sina håll, men jag tror det blev bra! Wakaflex var en riktigt trevlig produkt
Börjar montera ankare för solcellerna.
Och skenor...
Egenhändig konstruktion plus ett par stegar för att dra upp solcellerna på taket:
Första på plats!
Takgenomföring - borde hålla tätt!
(Det blev även en massa klet med asfaltsklister runt gummigenomföringen sedan)
Logga in
Skapa konto
Monokristallina celler (det var enda kravet från min bättre hälft )
Logga in
Skapa konto
Taket börjar läggas...
Logga in
Skapa konto
Lite special på sina håll, men jag tror det blev bra! Wakaflex var en riktigt trevlig produkt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Börjar montera ankare för solcellerna.
Logga in
Skapa konto
Och skenor...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Egenhändig konstruktion plus ett par stegar för att dra upp solcellerna på taket:
Logga in
Skapa konto
Första på plats!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Takgenomföring - borde hålla tätt!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
(Det blev även en massa klet med asfaltsklister runt gummigenomföringen sedan)
Färdigmonterat på tak!
Dags för lite elarbeten... Kablaget ska ner från taket också
Verkar ju fungera Totalt 6,2 kWp (drygt 40 kvm)
Bild tagen precis nu, ganska bra utdelning senaste dagarna nu i april
Logga in
Skapa konto
Dags för lite elarbeten... Kablaget ska ner från taket också
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verkar ju fungera Totalt 6,2 kWp (drygt 40 kvm)
Logga in
Skapa konto
Bild tagen precis nu, ganska bra utdelning senaste dagarna nu i april
Logga in
Skapa konto
Sista grejerna på taket - nockteglet.
Istället för att köpa skitdyra specialskruvar för nocktegel så blev det vanliga syrafasta skruvar kombinerade med packningar från farmarskruvar
Lite mer wakaflex...
Slutliga resultatet från andra sidan. Som ni kanske ser valde vi att ha kvar de gamla huvarna på taket. De har ju inte perfekt passform för det nya teglet men det tycker jag inte man tänker på alls så det fick duga. Jag fick inte tillåtelse att använda de gamla kopparrännorna utan det skulle vara vita rännor.
Detta för denna gången... Vi har faktiskt legat lite halv på latsidan sedan taket blev klart men har kommit igång lite nu igen. Det blev lite mycket över förra sommaren
Logga in
Skapa konto
Istället för att köpa skitdyra specialskruvar för nocktegel så blev det vanliga syrafasta skruvar kombinerade med packningar från farmarskruvar
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite mer wakaflex...
Logga in
Skapa konto
Slutliga resultatet från andra sidan. Som ni kanske ser valde vi att ha kvar de gamla huvarna på taket. De har ju inte perfekt passform för det nya teglet men det tycker jag inte man tänker på alls så det fick duga. Jag fick inte tillåtelse att använda de gamla kopparrännorna utan det skulle vara vita rännor.
Logga in
Skapa konto
Detta för denna gången... Vi har faktiskt legat lite halv på latsidan sedan taket blev klart men har kommit igång lite nu igen. Det blev lite mycket över förra sommaren
Produkter som diskuteras: "farmarskruvar"
Farmarskruv aluminium FAST
För montage av aluminiumplåt i trä
455 kr inkl moms
Läs mer
Ja, det är väl alltid så där med prioriteringar . Har tyvärr prioriterat bort tråden här men när det efterfrågas så får man väl göra en insats! Ska försöka göra en uppdatering snart! Vi har fixat hall och lite sådant, dragit en del el och håller på med ett sovrum nu.jockeping skrev: