104 852 läst · 100 svar
105k läst
100 svar
Totalrenovering av 60-talshus - en bit i taget
Det är ett fint hus, jag skulle gärna haft en stor källare med garage på det viset. Skulle ha byggt om gillestugan till uppvärmd verkstad
Synd annars att ni inte har några träd, Vår gård är full med träd och det gillar jag. Kanse plantera några fruktträd?
Synd annars att ni inte har några träd, Vår gård är full med träd och det gillar jag. Kanse plantera några fruktträd?
Gillar tidskapslar!! <3 Men jag förstår ändå, slitage genom tiderna. Ser bättre ut på bild förmodligen. Men själv skulle jag nog försöka bevara en del detaljer. Tapeter kan man köpa "nya" från vintagesäljare. Så får man vintage men fräscht. Som jag gjort.
Förstår att ni föll för vardagsrummet. Luftigt! Dörren MÅSTE ni spara.
Köket skulle jag spara stommet men måla i lite behagligare färger och lägga in schackrutigt linoleum (av typen som man lägger ruta för ruta inte äckligt vinylgolv) av 2 olika gråskalor alternativt en gråskala och en komplementfärg och tapetsera/måla lite mindre skrikigt. Sätta in ticka-beslag eller modell 555-handtag istället för de där knopparna.
Badrummet skulle jag ÄLSKA att behålla som det är MEN våtskiktet är förmodligen helt åt fanders och skulle inte tåla min typ av badning/duschning. Så måste bytas ut. Gillar dock inte skåpet, trots att en del gillar dem. Lampan är fin och kan sparas. Om porslinet är fräch så kan man spara och återanvända. Men som sagt mkt med tycke och smak. Tycker helt enkelt att äldre dass är bättre då de har rejälare vattenvolym och mindre risk för propp i avloppet pga för lite flöde. Vet inte riktigt, är porslinet någon pastellfärg (spara!) eller vit?
Gillestugan gillar jag den inbyggda träväggen med hyllor, jättefint men lite dassiga tapeter, skulle måla/tapetsera om. Golvet = UT!
Hallen: dörr och snickerier är fint men golv o vägg bytes.
(tapeter pga att det glipar som fasen och golvet, nej inte för mig)
Det är alltså vad JAG skulle göra.
Förstår att ni föll för vardagsrummet. Luftigt! Dörren MÅSTE ni spara.
Köket skulle jag spara stommet men måla i lite behagligare färger och lägga in schackrutigt linoleum (av typen som man lägger ruta för ruta inte äckligt vinylgolv) av 2 olika gråskalor alternativt en gråskala och en komplementfärg och tapetsera/måla lite mindre skrikigt. Sätta in ticka-beslag eller modell 555-handtag istället för de där knopparna.
Badrummet skulle jag ÄLSKA att behålla som det är MEN våtskiktet är förmodligen helt åt fanders och skulle inte tåla min typ av badning/duschning. Så måste bytas ut. Gillar dock inte skåpet, trots att en del gillar dem. Lampan är fin och kan sparas. Om porslinet är fräch så kan man spara och återanvända. Men som sagt mkt med tycke och smak. Tycker helt enkelt att äldre dass är bättre då de har rejälare vattenvolym och mindre risk för propp i avloppet pga för lite flöde. Vet inte riktigt, är porslinet någon pastellfärg (spara!) eller vit?
Gillestugan gillar jag den inbyggda träväggen med hyllor, jättefint men lite dassiga tapeter, skulle måla/tapetsera om. Golvet = UT!
Hallen: dörr och snickerier är fint men golv o vägg bytes.
(tapeter pga att det glipar som fasen och golvet, nej inte för mig)
Det är alltså vad JAG skulle göra.
Kul att höra vad andra ser och skulle ha gjort . Vi har ju inte kommit så långt än, men jag ska inte skvallra alltför mycket. Jag kan dock säga att pardörren i vardagsrummet är kvar!ichigo skrev:
Sedan blir det ett litet hopp i tiden, men det gör inte så mycket. När du kom in på träd så tar vi väl en liten trädgårdsuppdatering.
Spaden sattes i marken på baksidan. Ett första steg med ett par äppelträd var tanken. Ett Transparante Blanche som ger frukt rätt tidigt samt ett Wealthy som ger frukt sent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
I samma veva grävde jag även ner häck på framsidan mot vägen, kände att vi ville ha något där. Det blev att plocka skott från föräldrarnas Måbärshäck. Vi får se om den klarar denna vintern! Handgrävning är kul...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Kul med denna tråd! Jag kommer följa den då vi också har ett 60-tals tegelhus som vi håller på att långsamt ställa iordning. Dock finns inte förutsättningar för en totalrenovering i vårt fall, men eftersom ert och vårt hus säkerligen har många likheter blir det intressant att följa ert projekt. Kanske kan vi få inspiration och insikt i några av de grejer ni stöter på under arbetets gång!
Råkade citera fel när det gällde träden . Men jo, träd vill jag ha ett gäng, frun inte lika mycket men hon får ge med sig. i sommar (troligtvis) blir det nog ett plommonträd (Viktoria) och kanske något päronträd (inte bestämt än vilken sort, gillar Göteborgs Diamant, kanske någon har ett annat alternativ? Gräns zon 4-5)DennisCA skrev:
Jag sitter och kollar runt lite på byggsajter, dels för inspiration och dels för att lära mig något och då snubblade jag över denna tråden. I februari förra året så köpte jag ett hus som är byggt 61, i gult tegel precis som ert, fast något mindre. Förra ägaren hade dock bytt ut nästan alla tapeter och lagt nytt golv i alla rum utom vardagsrummet, så inte lika mycket kvar av originalinredningen. (Fast blir nog omtapetsering snart i alla fall då tapetvalet i köket och sovrummen inte var den allra bästa...)
Skall bli kul att följa tråden
Ok, skoj! Ja det är lite pyssel att sätta nya tapeter etc i alla fall i vårt hus... Man vill ju gärna försöka begränsa arbetet, men det är lite si och så med underarbetet från första början. Skivor i väggarna som inte riktigt är på samma höjd (djup) så det är nivåskillnader, lite hafsigt ihopsatta med tejpad pappersremsa som buktar ut... Får väl hoppas att du får lite inspiration (eller kanske ser hur du inte vill göra haha).fredrikdp skrev:Jag sitter och kollar runt lite på byggsajter, dels för inspiration och dels för att lära mig något och då snubblade jag över denna tråden. I februari förra året så köpte jag ett hus som är byggt 61, i gult tegel precis som ert, fast något mindre. Förra ägaren hade dock bytt ut nästan alla tapeter och lagt nytt golv i alla rum utom vardagsrummet, så inte lika mycket kvar av originalinredningen. (Fast blir nog omtapetsering snart i alla fall då tapetvalet i köket och sovrummen inte var den allra bästa...)
Jo, ibland är det minst lika värdefullt att veta hur man inte vill ha det. Även om det är en slags form av uteslutningsmetod som kanske inte är så bra, så hjälper det en på rätt väg om man inte är helt 100 från startHajjen skrev:Ok, skoj! Ja det är lite pyssel att sätta nya tapeter etc i alla fall i vårt hus... Man vill ju gärna försöka begränsa arbetet, men det är lite si och så med underarbetet från första början. Skivor i väggarna som inte riktigt är på samma höjd (djup) så det är nivåskillnader, lite hafsigt ihopsatta med tejpad pappersremsa som buktar ut... Får väl hoppas att du får lite inspiration (eller kanske ser hur du inte vill göra haha).
Själv funderar jag på hur jag skall lösa tapet-biten (bokstavligen talat) bakom elementen. Där har den förra ägaren helt sonika inte tapetserat alls, så där är ömsom tapetrester från förra tapeten och på sina ställen även ingen tapet alls... Funderar lite på att måla om elementen (som nu är i en slags ljusbeige färgton) och samtidigt måla ytan bakom dem i helvitt. Är ju ett gammal vattenburet system med stora, breda element (som nu har fått en splitter ny luft/vatten-panna från CTC inkopplat). Dom syns ju tyvärr och blir en del av inredningen, så är hyffsat viktigt att få dem snygga. Eller att dom smälter in i väggen, så att man i alla fall inte tänker på mycket på dom.
Aja, skall inte kidnappa din tråd, så skall inte pladdra mera.
Vi kan väl fortsätta lite med projekt vardagsrum. Man kan sammanfatta vardagsrummet från början som riktigt slitet. Parketten var inte i bra skick med ett par ställen med vattenskador (troligen efter blommor) där ekstavarna hade släppt och var böjda. Även vissa ställen som var riktigt nedslitna. Ambitionen var ändå att spara golvet då jag tycker om den typen av ekparkett.
Väggarna var som jag skrev ovan rätt dåliga med ojämnheter och annat, men vi ville inte dra på oss extremt mycket jobb med flytt av element så vi kände att vi inte kunde regla ut väggarna (för extra isolering inifrån), i alla fall inte väggar med element. Men att sätta på gips på väggarna kändes som den enklaste vägen (och det skulle få plats bakom elementen även om det var lite tight på vissa ställen).
Taket var ett uppspänt vävtak med en del hål och någon reva så det var inte aktuellt att spara. Altandörren var riktigt sliten och likaså fönstren (de hade nog inte sett något underhåll på väldigt många år, om ens någonsin, förutom lite hafsigt måleri inför försäljning).
Med detta som utgångspunkt satte vi igång! Kaminen har ni ju sett innan och vävtaket revs ner i ett tidigt skede.
Här verkar råttorna ha festat till det... Härligt! Det verkar dock inte finnas några tecken på råttliv där nu...
Här har vi börjat sänka ner taket. Som man kanske ser så var taket ovanför inte rakt utan vi fick palla upp/hyvla av för att få reglarna raka (varför bry sig om att sätta taket rakt när man ändå ska ha vävtak liksom?). Tanken var att sätta lite spottar i taket därav sänkningen med 45-regel (för att få in LED-armaturer).
Samma höjd? Kontrolleras med snöre
Här började jag även planera spotlightsen lite. Läste runt en del på forum (mest detta ) för att försöka få en uppfattning om vilka avstånd som skulle kunna vara lämpliga. Satt lite i Sketchup och lekte runt:
Ett problem med väggarna är att det är svårt att hitta något vettigt att skruva i. Som jag skrev ovan ville vi dock inte regla ut väggarna och få lov att flytta element, men en av väggarna i vardagsrummet var utan element mot yttervägg och det var även där vi tänkte ha TV, så där bestämde vi oss för att regla ut, isolera och sätta OSB/gips. Här håller farsan på med lite el (observera den vackra tröjan han råkade få på sig för dagen). Det kanske inte syns här, men han vill inte riktigt följa med i färgbyte så det är svart fas som gäller i vårt hus .
Nätverksuttag (cat6) + 2 uttag längst ner.
Sätt inte gips så ni får en liten remsa i slutet...
Det får vara nog för idag
Väggarna var som jag skrev ovan rätt dåliga med ojämnheter och annat, men vi ville inte dra på oss extremt mycket jobb med flytt av element så vi kände att vi inte kunde regla ut väggarna (för extra isolering inifrån), i alla fall inte väggar med element. Men att sätta på gips på väggarna kändes som den enklaste vägen (och det skulle få plats bakom elementen även om det var lite tight på vissa ställen).
Taket var ett uppspänt vävtak med en del hål och någon reva så det var inte aktuellt att spara. Altandörren var riktigt sliten och likaså fönstren (de hade nog inte sett något underhåll på väldigt många år, om ens någonsin, förutom lite hafsigt måleri inför försäljning).
Med detta som utgångspunkt satte vi igång! Kaminen har ni ju sett innan och vävtaket revs ner i ett tidigt skede.
Logga in
Skapa konto
Här verkar råttorna ha festat till det... Härligt! Det verkar dock inte finnas några tecken på råttliv där nu...
Logga in
Skapa konto
Här har vi börjat sänka ner taket. Som man kanske ser så var taket ovanför inte rakt utan vi fick palla upp/hyvla av för att få reglarna raka (varför bry sig om att sätta taket rakt när man ändå ska ha vävtak liksom?). Tanken var att sätta lite spottar i taket därav sänkningen med 45-regel (för att få in LED-armaturer).
Logga in
Skapa konto
Samma höjd? Kontrolleras med snöre
Logga in
Skapa konto
Här började jag även planera spotlightsen lite. Läste runt en del på forum (mest detta ) för att försöka få en uppfattning om vilka avstånd som skulle kunna vara lämpliga. Satt lite i Sketchup och lekte runt:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett problem med väggarna är att det är svårt att hitta något vettigt att skruva i. Som jag skrev ovan ville vi dock inte regla ut väggarna och få lov att flytta element, men en av väggarna i vardagsrummet var utan element mot yttervägg och det var även där vi tänkte ha TV, så där bestämde vi oss för att regla ut, isolera och sätta OSB/gips. Här håller farsan på med lite el (observera den vackra tröjan han råkade få på sig för dagen). Det kanske inte syns här, men han vill inte riktigt följa med i färgbyte så det är svart fas som gäller i vårt hus .
Logga in
Skapa konto
Nätverksuttag (cat6) + 2 uttag längst ner.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sätt inte gips så ni får en liten remsa i slutet...
Logga in
Skapa konto
Det får vara nog för idag
Jo man funderar lite på sådant... När vi hållit på har vi satt gips (på väggar med gips) och tapet en liten bit bakom elementet (så långt man kommer åt), resten låter vi vara. Man ser ändå aldrig där bakom (speciellt inte om man har fönsterbrädor ovanför). Elementen målar vi om (vitt hittills) och det blir ett riktigt lyft bara det.fredrikdp skrev:
I vårt vardagsrum har man tidigare valt att måla ett fält bakom radiatorn som är någon decimeter bredare än vad radiatorn är bred. När vi tog ned gamla tapeter och målade väggarna istället, valde vi att låta detta fält vara kvar. Väggarna är mattvit färg och fältet bakom radiatorn är blank. Riktigt snyggt faktiskt, speciellt som alla snickerier är blankvita.