1 233 939 läst · 3 920 svar
1234k läst
3,9k svar
Totalrenovering av 20-talslägenhet
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Har du inte en bärande sockel i framkant kommer det ju vara bakreupphängning och sidorna som bär, mao får väggarna ta all kraft, de där klena benen ger jag inte mycket för.jonmo skrev:
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Benen kan ta hur mycket vikt som helst uppifrån, så kombinationen ben+bra förankring i väggen för att motverka rörelser i sidled gör att det blir hur stadigt som helst.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Klen plast i bärande konstruktion är alltid en billig nödlösning, går inte att försvara, sorry.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Men den är inte klen, den är tillverkad för att motstå vertikala krafter och de klarar enorma vikter. Om du däremot inte fäst stommarna i väggen ordentligt så att benen utsätts för horisontella krafter går det illa, eftersom de inte är byggda för det
Har du någonsin sett ett korrekt monterat kök där benen fallerat?
Har du någonsin sett ett korrekt monterat kök där benen fallerat?
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Självklart måste man montera stommarna ordentligt vad tror du om mig, förolämpad. Men inga plastben här inte
edit: Köksön kommer dessutom enbart ha en vägg att fästa mot
edit: Köksön kommer dessutom enbart ha en vägg att fästa mot
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Ja på en köksö är ben inte optimalt, men annars är det overkill i mina ögon att bygga en sockel som är helt vågrät, speciellt om inte golvet är helt vågrätt. Men det problemet har väl knappast du
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
En roligare fråga; Vad tänkte du köpa för stommar och luckor till köket?
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Jo det problemet har jag lite då det är hantverkare som flyspacklat detta golv det närmast väggen alltså, mot klinkerplattorna är det vårt egna golv och det är plant
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Monterade hörnskåpet och testade lite igår. Tyvärr pga rören på den väggen så blir det inte mycket kvar av bakstycket så funderar på att köra utan helt. Ungefär 60mm av gaveln på skåpet fick jag såga ursparning i. Utrymmet för hörnskåp + 60 skåp är precis 1800 så blir presspassning så bakstycket tror jag inte stabiliserar mer än då
https://www.byggahus.se/forum/threa...-20-talslaegenhet.229497/page-73#post-2301590
https://www.byggahus.se/forum/threa...-20-talslaegenhet.229497/page-73#post-2301590
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Jag hade samma problem i våras när jag byggde mitt kök, omöjliga rörkaruseller att såga ut för om man ska få hörnskåpet på rätt plats, så jag spacklade till väggen bakom lite slarvigt och målade den två vändor. Sen körde jag utan bakstycke.AndersMalmgren skrev:Monterade hörnskåpet och testade lite igår. Tyvärr pga rören på den väggen så blir det inte mycket kvar av bakstycket så funderar på att köra utan helt. Ungefär 60mm av gaveln på skåpet fick jag såga ursparning i. Utrymmet för hörnskåp + 60 skåp är precis 1800 så blir presspassning så bakstycket tror jag inte stabiliserar mer än då
[länk]
Monterade dock några vinkeljärn i stommen då det tunna bakstycket faktiskt bidrar till vridstyvheten och ser till att alla vinklar är 90 grader i stommen.
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Jo kanske blir några vinklar men som sagt det är precis de går dit så de kommer liksom ingen vart. Visst var det du som testa att måla på framsidan av stommarna? Gick det bra? Sitter färgen? Bara lite rugg med sandpapper eller?
Ja känsloargument som "inga plastben här inte" går ju inte att argumentera mot givetvis. Men som beskrivits ovan är plastbenen rätt använda en utmärkt lösning. För köksö är det nog ingen bra idé, men det kategoriserar jag som felaktig användning.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Kanske de är bättre på Metod, men på Faktum är de en ranglig historia. Som ingenjör kan jag inte godta en sådan lösning helt enkelt. Sedan när du har din stabila självstående bas är det väldigt enkelt att ställa dit och ta bort skåpen. Och bygger man med vår tolerans smäller man inte bara upp skåpen en gång för alla
Jag förstår din motivation ang. plastbenen. Men att köket skulle bli enklare att ta bort ställer jag mig tveksam till. Ni måste ju ändå fästa skåpen både i basen, i väggen och med varandra. Sen kommer ju även skivan på. Att det är lättare att lyfta dit och av dem under byggtiden kan jag köpa, men jag förstår inte riktigt vitsen med detta?AndersMalmgren skrev:Kanske de är bättre på Metod, men på Faktum är de en ranglig historia. Som ingenjör kan jag inte godta en sådan lösning helt enkelt. Sedan när du har din stabila självstående bas är det väldigt enkelt att ställa dit och ta bort skåpen. Och bygger man med vår tolerans smäller man inte bara upp skåpen en gång för alla