harry73
Ingen anledning att börja stressa nu i slutet.
 
  • Gilla
Brainy och 1 till
  • Laddar…
Länken fungerar inte? :)

Tokslut Tokslut skrev:
Tänkte på dig Anders när jag såg denna
[länk]

www.luxaflex.se
 
Den fungerade när jag testade direkt efter att du postade den så du gjorde rätt, de måste ha dödat den efteråt. Blev lite sugen på de där jag med, faller på att de inte verkar gå att koppla ihop med mitt befintliga z-wavesystem
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
B Brainy skrev:
Den fungerade när jag testade direkt efter att du postade den så du gjorde rätt, de måste ha dödat den efteråt. Blev lite sugen på de där jag med, faller på att de inte verkar gå att koppla ihop med mitt befintliga z-wavesystem
Cool, ska kolla, fått upp gardiner och det hjälper ju en del så inte lagt krut på det här :)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Men.. kollade ju innan postning att den fungerade.

Filmen är en bit ner på denna sida [länk]
Oj nu svarade jag fel person :) se ovan :p
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag har några nexapuckar för att fjärrstyra lite lampor. Men ibland spontantänder en av dem. En annan är ibland seg på att stänga av sig, typ 2-5 sekunder. Finns det andra märken som ät bättre?
 
Z-wave FTW. Snart kommer Leif i Skåne och gör smygreklam för Plejd också.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Z-wave FTW. Snart kommer Leif i Skåne och gör smygreklam för Plejd också.
:crysmile:



Faktiskt hört gott om båda!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har några nexapuckar för att fjärrstyra lite lampor. Men ibland spontantänder en av dem. En annan är ibland seg på att stänga av sig, typ 2-5 sekunder. Finns det andra märken som ät bättre?
Styr du dessa med en tellstick?
Jag har använt nexa i flertalet år och de flesta mottagare jag har köpt har fungerat klockrent (har ca 15st som dagligen slås på och av och dessa fungerar klockrent utan delay) men jag har tyvärr även råkat ut för ett par som inte fungerar så bra.

Om de inte är gamla så skulle jag föreslå att du reklamera dessa som krånglar.
Men först föreslår jag att du återställer den som spontantänder sig. Den kan vara felaktigt inlärd och därmed tända även vid en annan signal än den du förväntar dig.

Enligt mina erfarenheter så duger nexa väl för att släcka lampor eller slå på motorvärmare. De gör sitt jobb även om man inte får bekräftat att de utfört det.
Vill du få en bekräftelse så bör du nog titta lite närmare på tex z-wave istället.
 
Redigerat:
Jag har börjat försöka kombinera Vera (z-wave) med diverse z-wave prylar, adderat lite philips hue lampor där jag ännu inte hunnit eller har möjlighet att sätta en z-wave puck. Sen har jag skaffat en Google Home Assistant för att lyssna på "radio" i köket, nu senast installerat Home Assistant på en Raspberry Pi. Jag tror att med lite jobb så kommer denna kombo kunna bli riktigt trevligt sätt att styra de flesta lampor hemma. Home Assistant ska kunna hålla ordning på vad man streamar via Plex, Chromecast och på Samsung TVn (och massor mera). Om bara lite mera tid fanns skulle det vara riktigt kul att få igång detta, tyvärr hamnar det ganska långt ned på "attgöra" listan som supportas av hela familjen...

Eftersom du verkar vara både tekniskt kunnig, intresserad och inte vilja välja B-alternativet så föreslår jag att du ger bort nexagrejjorna och går på z-wave... :)
 
Tackar, ska titta lite på z-wave. Kravet är de har sändare man kan gömma i dosan, men det antar jag de har.

Jag har lärt om mottagaren men den ballar ur än då
 
Jag började med Qubino, men de kräver (för att uppfylla regelverket) en extern säkring, och är det trångt i dosan så blir det problem, för att inte tala om att det är mer mek. Men som dimmers är de vad jag förstår bland de bästa. Fibaros puckar var bättre, de senaste jag köpt blev sådana. Jag har köpt det mesta på m.nu...
 
Ska du ha Z-wave så ska du uteslutande köra med Fibaros grejer. Det är den världens Apple.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.