Terass planering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Terass planering.jpg
Skapa konto

Vad duktiga ni är! Och vad fint det blir! Vi ska också sätta igång och bygga själva vår terrass på 200 kvm totalt, det blir runt om hela huset. På södersidan och östersidan avslutar med en trappa ned så att det blir en pyramidliknande sak... :)
Undrar om du har tips på hur vi kan beräkna hur många plintar vi ska ha? Har du något program som du kan tipsa om?
Vad har ni valt för trall?
Hur lång tid tog det för er att bygga det i antal dagar/timmar?
Hur stort är er terass?
Nåt annat vi behöver tänka på?
Ska vi ha det lutat lite ifrån väggen? (huset är grusat och dränerat runt om och en markduk kommer på sen)

Tacksam för hjälpen.

Sjöolsa skrev:
Äntligen lite trall på plats
[bild]

[bild]

falkn skrev:
Gott att du har en plan och har förberett med slang. Också kul att se något annat än Julas armaturer :p
Ja julas armaturer är inte välkomna här:D

Y
Har ni designat det på något speciellt sätt så man lätt kan lyfta bort utan att förstöra, ifall man behöver gräva vid huskanten för rör eller vad det nu kan vara?

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
Sandbod och 10 till
  • Laddar…
Frågan är vad du ska ha för grillanläggning till din mastodont terrass? Måste vara något som passar in i storlek:)

Hej!

Härligt genomgående renovering ni gjort!

Jag är intresserad av pollarna ni har men är osäker på om ljusbilden räcker till så jag försöker tolka din bild. Hur långt har ni mellan varje pollare? Vet du hur stor diameter som blir upplyst runt varje pollare? Upplever ni ljusbilden som väldigt lokal eller lyser den även upp omgivningen något? På bilden ser de inte ut att sprida ljuset alls bortom den tydliga cirkeln...

Jag har dessutom en allmän fråga om pollare; vet du eller någon om markfästet är likt på många pollare? Dvs, om man gjuter som ni gjort, finns en det en chans att hitta andra pollare med likadan bultdelning/infästning?

Edit: Jag menar alltså bilden på sida 9 där du visar pollarna från Malmbergs i mörker...

Yrrol skrev:
Har ni designat det på något speciellt sätt så man lätt kan lyfta bort utan att förstöra, ifall man behöver gräva vid huskanten för rör eller vad det nu kan vara?
Nej inget speciellt. Avlopp och vattenservis går inte in på någon av de sidor där det är däck. Det är kryphöjd längst in om man skulle behöva in där.

FRS05 skrev:
Frågan är vad du ska ha för grillanläggning till din mastodont terrass? Måste vara något som passar in i storlek:)
Jag är en simpel man så kör på Weber klotgrill, ibland två stycken när det skall lyxas till ordentligt ;)

bulleb skrev:
Hej!

Härligt genomgående renovering ni gjort!

Jag är intresserad av pollarna ni har men är osäker på om ljusbilden räcker till så jag försöker tolka din bild. Hur långt har ni mellan varje pollare? Vet du hur stor diameter som blir upplyst runt varje pollare? Upplever ni ljusbilden som väldigt lokal eller lyser den även upp omgivningen något? På bilden ser de inte ut att sprida ljuset alls bortom den tydliga cirkeln...

Jag har dessutom en allmän fråga om pollare; vet du eller någon om markfästet är likt på många pollare? Dvs, om man gjuter som ni gjort, finns en det en chans att hitta andra pollare med likadan bultdelning/infästning?

Edit: Jag menar alltså bilden på sida 9 där du visar pollarna från Malmbergs i mörker...
Hej och tack!

Ja ljusbilden är ganska lokal, vilket är lite synd... Ska iof sätta markspots mittemot dem när markstenen är på plats har jag tänkt mig, så kommer att bli mer upplyst är tanken. Men jag hade nog valt andra så här i efterhand.
Vi har ca 5 meter emellan, kommer inte riktigt ihåg vad jag satte. Som tur var kostade de inte särskilt mycket så kanske byter dem nån gång...
De som har rund bas borde ju förmodligen ha 3 bultar med 120 grader emellan. Om det är samma fabrikat på dem så kanske det finns chans att de håller samma radie. Men har ingen aning! Ett område som borde standardiseras :D

Ok, synd att höra att ni inte är helt nöjda för då passar pollarna troligtvis inte oss heller då vi söker en hyfsad ljusspridning över tomten. Vi skulle vilja motverka den "svarta väggen" som uppstår när man tittar ut genom fönstren på vinterhalvåret...

Gjutit planteringslådor, resultatet är "good enough" :cool:

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Ser bra ut :) Vad ska du plantera?

Koidamm!

• Gilla
stice och 2 till
  • Laddar…
falkn skrev:
Ser bra ut :) Vad ska du plantera?
Några höga gräs och lite blandat inget bestämt ännu...

Frostsäkra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.